Problem Durumu: Türkiye’de
ilk ve orta dereceli okullarda yasal bir zorunluluk olarak yapılan stratejik
planlama ve uygulama çalışmaları okulun amaçlarını gerçekleştirmede, etkili
okul gelişiminde stratejik yönetimin önemli bir aracıdır. Stratejik yönetim ve
stratejik planlamaya ilişkin yönetici ve öğretmenlerin algısı, tutumları,
yaşadıkları güçlükler ile ilgili yapılan araştırmalar, stratejik yönetim
sürecinin daha etkili uygulanmasında büyük öneme sahiptir. Yüksek başarıyı ve
eğitimde kaliteyi hedef alan stratejik planların yönetim sürecinde karşılaşılan
güçlüklerin kaynağını tespit etmek ve çözüm yolları geliştirmek mevcut
stratejik planların süreç içerisinde iyileştirilmesinde paydaşlara kolaylık
sağlayacağı düşünülmektedir.
Araştırmanın Amacı:
Ortaokullarda çalışan yönetici ve öğretmenlerin stratejik planlamaya ilişkin
algılarını belirlemek amacıyla yapılan bu çalışmada şu sorulara cevap
aranmaktadır.
1. Ortaokul yöneticilerinin stratejik planlama
düşüncesine ilişkin algıları nasıldır?
2. Stratejik plan algısı ortaokul
yöneticilerinin kıdemlerine göre farklılaşmakta mıdır?
3. Ortaokul öğretmenlerinin stratejik planlama
ilişkin algıları nasıldır?
4. Stratejik plan
algısı ortaokul öğretmenlerinin kıdemlerine göre farklılaşmakta mıdır?
5. Ortaokul
yönetici ve öğretmenlerinin stratejik planlama algıları, yönetici ve
öğretmenlere göre farklılaşmakta mıdır?
Araştırmanın Yöntemi:
Nicel araştırma yöntemlerinden tarama deseninde yürütülen araştırmanın çalışma
grubunu, Erzurum il merkezinde görev yapan ve seçkisiz örneklem yöntemi ile
belirlenmiş 88 yönetici ve 295 öğretmen öğretmende oluşturmaktadır. Veri Analizi: Araştırma sonucunda elde edilen
veri ve bilgiler, amaçlar doğrultusunda SPSS22.0 programı yardımıyla analiz
edilmiştir. Araştırma verilerinin çözümlenmesinde Yüzde, Aritmetik Ortalama,
Standart Sapma, Çarpıklık (Skewness) ve Basıklık (Kurtosis), T-testi, Tek Yönlü
Varyans Analizi (ANOVA), Tukey HSD çoklu karşılaştırma testi kullanılmıştır.
Araştırmanın Bulguları: Araştırmaya katılan yönetici ve öğretmenlerin
stratejik yönetime yönelik algılarına ilişkin dağılımlar incelendiğinde
stratejik uygulama sürecinde rol paylaşımında en etkin rolün okul yönetimine
ait olduğu yönünde ortak bir algının olduğu tespit edilmiştir. Yöneticilerin
stratejik planlama algılarına ilişkin dağılımlarda en düşük puanlar planlama
konusunda yeterli eğitim almadıkları yönünde olmasına rağmen yöneticiler,
stratejik planlama hakkındaki bilgi düzeyleri boyutundaki algı ortalamaları
açısından kendilerinin yeterli bilgi düzeyine sahip olduklarını
belirtmektedirler. Yöneticilerin stratejik planlama hakkındaki olumsuz tutum
düzeyleri ile ilgili görüşleri incelendiğinde yöneticiler stratejik planlama
hakkında olumsuz düşüncelerinin olmadığı, stratejik planlama uygulama süreci
rol paylaşımı hakkındaki tutum düzeylerine ilişkin görüşleri orta düzeyde
olduğu tespit edilmiştir. Yöneticilerin
stratejik planlamaya olan inançları hakkındaki tutum düzeyleri ile ilgili
görüşleri incelendiğinde yöneticiler stratejik planlamaya olan inançlarının
olumlu yönde olduklarını belirtmektedirler.
Öğretmenlerin stratejik planlama
algılarına ilişkin dağılımlar incelendiğinde; en düşük puan ortalamaları
stratejik planlama konusunda yeterli eğitim almadıkları ve konuya ilişkin
yeterli bilgiye sahip olmadıkları yönündedir.
Öğretmenlerin stratejik planlama hakkındaki olumsuz tutum düzeyleri ile
ilgili görüşleri incelendiğinde, stratejik planlama hakkında olumsuz
düşüncelerinin olmadığı, stratejik planlama uygulama süreci rol paylaşımı
hakkındaki tutum düzeyleri ilişkin görüşlerinin orta düzeyde olduğu tespit edilmiştir.
Öğretmenlerin stratejik planlamaya olan inançları hakkındaki tutum düzeyleri
ile ilgili görüşleri incelendiğinde stratejik planlamaya olan inançlarının
olumlu yönde olduğu belirlenmiştir. Stratejik yönetimde karşılaşılan sorunlara
ilişkin yöneticilerin algı düzeyi kıdemlerine göre farklılık göstermezken
öğretmenlerin stratejik planlamaya yönelik algıları tüm kıdem yılları arasında
anlamlı bir farklılık görülmüştür.
Araştırmanın
Sonuçları ve Öneriler: Ortaokullarda
görev yapan yönetici ve öğretmenlerin stratejik planlamaya ilişkin algılarını
belirlemek amacıyla yapılan araştırmanın bulguları stratejik planlama konusunda
paydaşların ortak anlayış içinde ve tam katılımlı hareket etmediklerini
göstermektedir. Yapılan araştırmada okul
yöneticileri ve öğretmenler stratejik planlamaya yönelik olumlu bir algıya
sahip olup stratejik planlama çalışmalarında en etkin rolün okul yönetimine ait
olduğunu düşünmektedirler. Araştırmaya katılan yönetici ve öğretmenler,
stratejik planlama ve uygulama çalışmalarına ilişkin yeterli bilgi ve beceriye
sahip olmadıkları yönünde kendilerini değerlendirmektedirler. Stratejik
yönetimde karşılaşılan sorunlara ilişkin yöneticilerin algı düzeyi kıdemlerine
göre farklılık göstermezken öğretmenlerin stratejik planlamaya yönelik algıları
kıdemlerine göre anlamlı bir farklılık göstermektedir.
Araştırmada ortaya çıkan bu sonuçlar ışığında il milli
eğitim müdürlüklerinde oluşturulmuş bulunan ARGE ya da stratejik planlama
ekibinin dışında her an okulların stratejik planlama etkinlikleriyle
ilgilenecek uzman personelin okullarda durum tespitinde bulunulabilir. Okul
yöneticilerinden başlanarak okullardaki stratejik planlama ve okullarda bu
konuda daha bilgili olanların öğretmenlere çeşitli konferans, seminer, hizmet
içi eğitim yoluyla stratejik planlama bilgisi ve inancı artırılabilir.
Okullarda amaçlara uygun bir şekilde stratejik planlama ekipleri ve stratejik
planlama üst kurulları kurulmalı ve etkin bir şekilde çalıştırılmalı. Eğitim
Örgütlerinde stratejik planlama uygulamalarına katılıp özverili bir şekilde
çalışan personeller ek ödeme ya da özlük haklarında iyileştirme gibi araçlarla
ödüllendirilebilir. Okullarda velilerinde stratejik planlama uygulamalarına
katılmaları sağlanıp deneyim ve görüşlerinden yararlanılabilir. Katılımcı veya
işbirliğine dayalı stratejik düşünmeyi teşvik eden katılımcı liderlik
stratejileri bağlamında stratejik planlama yaklaşımları geliştirilebilir.
Purpose of the Study: This study aims to determine attitudes of teachers and school
administrators towards strategic planning based on their perception and whether
their views on strategic planning differs in relation to factors such as
gender, educational level, years of experience and position. Method:
The sample for the study consists of 383 teachers and school
administrators working in secondary schools in Palandöken, Aziziye and Yakutiye
municipalities of the city of Erzurum, during the academic year of 2015-2016.
Data were collected via Strategic Administration Problem Scale developed by Cetin
(2012). For the data analysis of the data, in addition to descriptive
statistics, T-test, Anova, and Tukey
HSD multi comparison tests were
used. Findings: Findings of the study showed that, administrators’ views on
strategic planning do not differ based on years of experience. Insufficient
data, it was not possible to compare gender and education level variables. On
the other hand, teachers’ views on strategic planning showed significant
differences based on years of experience variable. Similar to administrators’
data, there was not sufficient data for gender and education level variable for
teachers as well.
Discussion and Suggestions: School administrators’ views on strategic planning
are found to be positive; they are aware of their responsibilities and they
acknowledge active role of administrators in strategic administration. In
addition, participants were to be found in agreement regarding the institutional
problems administrators and teachers face in strategic administration, which
are; teachers’ lack of knowledge in strategic administration, lack of
communication between stakeholders, and lack of support for the practices of
strategic planning.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 20, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 18 Issue: 78 |