Problem Durumu: Kimi çalışmalar, eğitim ve öğretimde tablet kullanımının
olumlu sonuçlar verdiğini gösterse de yüksek öğretimde, akademisyenlerin tablet
bilgisayarı bir eğitim aracı olarak kabul edip etmeyecekleri konusu üzerine
ampirik bir çalışma görülmemektedir. Bu durum, akademisyenlerin tablet
kullanımını öğretim süreçlerine dahil etmelerini ve buna iliskin tutumlarını,
düşünce ya da kaygılarını tartışılır hale getirmektedir. Yüksek öğretimde
tablet kullanımına ilişkin alınacak kararların, akademisyenlerin tutumlarının
ölçülerek bilinçli bir şekilde alınması mantıklı olacaktır. Söz konusu
tutumların ölçülmesi için standart karşılaştırmalara olanak sağlayan bir
ölçeğin geliştirilmesi uygun olacaktır.
Çalışmanın Amacı: Bu çalısmanın amacı, tablet bilgisayarların yüksek
öğretimde bir eğitim aracı olarak kullanımına ilişkin akademisyen tutumlarının
ölçülmesi amacıyla standart karşılaştırmalara olanak sağlayacak geçerli ve
güvenilir bir ölçeğin geliştirilmesidir.
Yöntem: Denemelik maddelerin geliştirilme aşamasında beş uzman
yargıcı katkıda bulunmuştur. Geliştirilen maddelerin yanıtlayıcıları dünya
çapında 152 gönüllü akademisyenden oluşmaktadır. Ölçeğin geçerliğine kanıt
oluşturmak için madde toplam test korelasyon katsayıları SPSS16.0 kullanılarak
hesaplanmıştır. Örneklem yeterliğinin ölçülmesi için Kaiser-Meyer Olkin
katsayısı hesaplanmış, maddelerin faktör yüklerinin hesaplanması için ise temel
bileşenler analizi yapılmıştır. Faktörlerin faktör yapılarına uygunlugunu
sınamak amacıyla Doğrulayıcı Faktör Analizi yapılmıstır. Ölçeğin güvenirliğinin
ölçülmesi için Cronbach Alpha katsayısı hesaplanmıştır.
Bulgular: Madde analizi sonucunda 20 maddelik, toplam varyansın
yüzde 71.85’ini açıklayan ve Eigen değerleri 14.286, 2.378 ve 2.019 olan 3
faktörlü bir ölçek elde edilmistir. Madde geçerlik düzeyleri .43 ile .65
arasinda değismektedir. Ölçeğin iç tutarlık katsayısı .88’dir.
Sonuçlar ve
Öneriler: Sonuçlar, ülke ya da
kurum bazında köklü kararlar almadan önce, tablet kullanımına ilişkin
tutumların geçerli ve güvenilir bir şekilde ölçülebilmesini sağlayacak bir
ölçek ortaya koymuştur. Geliştirilen
ölçeğin, ulusal ya da uluslararası düzeyde akademisyen tutumlarının
ölçülmesinde ve standart karşılaştırmaların yapılmasında büyük ölçekli
kullanımı önerilebilir.
Purpose: Measuring and
understanding academics’ attitudes towards adapting the use of tablets into
teaching seem necessary because there is a need for control of attitudes before
making decisions on tablet use in teaching. The purpose of this study was to
develop a standard attitude scale towards tablet use in teaching. Research
Methods: Five
judges contributed in developing items for tablet use in higher education after
a review of the related literature. 152 volunteer faculty members of higher
education around the world participated in the study.
To
provide evidence of validity for the scale, item total correlation coefficients
were computed by using SPSS 16.0. Kaiser-Meyer
Olkin (KMO) coefficient for the sampling adequacy of the data for principal
components analysis, and the principal components factor analysis were employed to
determine the factor loadings of the items. A confirmatory factor analysis was
also employed to support the structure of the scale. For the reliability of the
scale, Cronbach’s alpha (Crα) calculations
were made. Findings: Item analysis showed
that the 20-item scale had three factors comprising 71.848 percent of the total
variance with Eigen values of 14.286, 2.378, and 2.019. Item validity values
ranged between .43 and .65. The internal consistency of the scale was
calculated as .88. Implications for Research and
Practice: The
results indicate that the attitudes
towards tablet use in teaching can be measured in a valid and reliable manner
before making institution-wise or country-wise decisions. Implementation of the
scale in local and international levels to better understand the concerns and
attitudes of academics can be recommended.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 20, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 18 Issue: 78 |