Problem Durumu: Cinsiyete toplumsal bakış açısı, çocuklar tarafından doğrudan ya da dolaylı yollarla kazanılmaktadır. Ders kitapları, çocukların toplumsal cinsiyet kalıp yargılarını açık ya da örtük etkileme gücüne sahip önemli, ucuz, kolay ulaşılabilir materyallerdir. Bu çalışmada resimler ve metinler incelenerek, çocuklara nasıl mesajlar verildiği belirlenmektedir. Metinlerdeki karakterlerin cinsiyet rolleri Bem’in geliştirdiği envanterde yer verilen kadınsı, erkeksi ve sosyal kabul edilirlikle ilgili sıfatlara göre sınıflanmaktadır. Her kadın ve erkek duruma göre kadınsı ya da erkeksi roller gösterebilir. Androjen kimlik, cinsiyetler arasındaki benzerlikleri farklılıklardan daha fazla ortaya koyabilir. Bireyler kendi cinsiyeti ve karşı cinsi anlarsa toplumsal birliktelik güçlenecektir.
Araştırmanın Amacı: Bu çalışmada ilkokul 1-4. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metin karakterlerinin cinsiyet rolleri BEM’in Cinsiyet Rolleri Envanteri ve resimler ise toplumsal cinsiyet kalıp yargıları açısından incelenmiştir.
Araştırmanın Yöntemi: İlkokul 1-4. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metin karakterlerinin cinsiyet rolleri BEM’in Cinsiyet Rolleri Envanteri, resimler ise toplumsal cinsiyet kalıpyargıları açısından incelemek amacıyla doküman incelemesi yapılmıştır. Çalışmada ilkokul Türkçe 1-4. Sınıf on iki kitap bu araştırmanın çalışma materyalini oluşturmaktadır. Burdur ilinde 2015-2016 eğitim öğretim yılında okutulan kitaplar arasından seçim yapılmıştır. Araştırmada metinlerdeki karakterleri değerlendirmek için BEM’in Cinsiyet Rolleri Envanterine göre düzenlenmiş “Metin Değerlendirme Formu” ve resimleri değerlendirmek için “Resim Değerlendirme Formu” kullanılmıştır. Metin karakterlerini değerlendirme formu. Bem, cinsiyet rollerini test etmek için, bir ölçek geliştirmiştir. Erkeksilik (20 madde), kadınsılık (20 madde) ve sosyal kabul edilirlik (20 madde) olmak üzere üç alt ölçekten, toplam 60 maddeden oluşmaktadır. Bem’in kısa formu (20 kadınsı, 20 erkeksi) Türkçe’ye Kavuncu (1987) tarafından uyarlanmış, geçerlik güvenirlik çalışması Dökmen (1999) tarafından yapılmıştır. Resim Değerlendirme Formu. Alanda yapılan çalışmalardan yola çıkılarak madde havuzu oluşturulmuştur. Uzman görüşleri ve ön uygulama çalışmaları ile forma son şekli verilmiştir. Resim değerlendirme formu; kadın-erkek sayısı, kadın ve erkeklerde kullanılan renkler, giyilen kıyafetler, işbölümü, meslekler, karakterlerin fiziksel görünüşleri, aile yapısı (çekirdek aile, geniş aile, tek ebeveynli aile ve parçalanmış aile) maddelerinden oluşmaktadır. 3. Sınıf Türkçe 3. Kitabı üç araştırmacı tarafından ayrı ayrı hem resim hem de metin açısından incelenmiştir. Resim Değerlendirme Formu, puanlayıcılar arası güvenirlik puanı (Miles, Huberman, 1994).81 olarak bulunmuştur. Metindeki karakterlerin cinsiyet rollerini incelenmek amacıyla, Bem’in ölçeğinde yer verdiği kadınsı, erkeksi ve sosyal kabul edilirlik sıfatlarından (Dökmen, 1999, Holt, Ellis, 1998, Monto, 1993) yararlanılmıştır. Envanterin geçerlik çalışması, değişen toplumsal koşullardan dolayı Holt ve Ellis (1999) tarafından tekrarlanmış ve envanterde kullanılan cinsiyet rolleri ile ilgili sıfatların geçerli olduğu belirlenmiştir. Türkçe’ye kısa form çevrildiği için kalan sosyal kabul edilirlikle ilgili 20 sıfat ikinci araştırmacı tarafından Türkçe’ye çevrilmiş, İngilizce Öğretmenliği Anabilim Dalından bir uzman tarafından da kontrol edilmiştir. Form tema adı, metin adı, karakter adı, roller, kadınsı, erkeksi ve sosyal kabul edilirlik maddelerinden oluşmaktadır. Veriler, nitel araştırma analiz yöntemlerinden betimsel analiz ile değerlendirilmiştir.
Araştırmanın Bulguları: Metinlerdeki karakterlerde kadınsı, erkeksi ve sosyal kabul edilirlik rolleri incelenmiştir. Üçüncü sınıf Türkçe Kitabında 14 kadın karakter; 24 kadınsı, 11 erkeksi, 12 sosyal kabul edilirlik rollerine sahip olarak betimlenmiştir. Metinlerdeki 12 erkek karakter; 24 kadınsı, 28 erkeksi ve 10 sosyal kabul edilirlik rollerine sahiptir. Metinlerde cinsiyeti belirtilmeyen 17 karakter, 22 kadınsı, 7 erkeksi, 13 sosyal kabul edilirlik rollerine sahiptir. Araştırmada resimlerde birinci sınıf ders kitabında 216 kadın, 263 erkek, ikinci sınıf kitabında 132 kadın, 270 erkek, üçüncü sınıf kitabında 173 kadın, 244 erkek, dördüncü sınıf kitabında 155 kadın, 225 erkek resmi bulunmaktadır. Kadınlar; öğrenci (n=16), çiftçi (n=8), öğretmen (n=5), işçi (n=4), sporcu (n=3), asker (n=3), bilim insanı (n=3), hemşire (n=2), manav, doktor, garson, resepsiyon görevlisi, astronot olarak resimlenmiştir. Erkekler; asker (n=39), çoban (n=10), çiftçi (n=9), öğrenci (n=8), işçi (n=8), astronot (n=6), bilim adamı (n=4), sultan (n=4), sporcu (n=4), mimar (n=3), çırak (n=3), mühendis (n=3), arıcı (n=2), fırıncı (n=2), doktor (n=2), antrenör (n=2), dondurmacı, futbolcu, seyis, manav, pazarcı, davulcu, berber, öğretmen, kantinci, hakem, polis, sigortacı, matador, garson, şoför, spiker gibi erkekler bir çok mesleği yapmaktadır.
Araştırmanın Sonuçları ve Önerileri: Metinlerde erkek karakterler kadınsı ve erkeksi roller, kadın karakterler de kadınsı ve erkeksi roller göstermektedirler. Karakterlerin androjen roller gösterdiği görülürken, bu özelliklere sahip karakterlerin olduğu daha fazla metne yer verilmesinin çocukların cinsiyet ile ilgili düşüncelerini olumlu etkileyebileceği söylenebilir. Bazı metinlerin en önemli özelliklerinden biri de karakterlerin cinsiyetinin belirtilmemiş olmasıdır. Bu da okuyucunun, kendi cinsiyetini temel alarak, karakterleri zihninde canlandırmasını sağlayabilir. İlkokul Türkçe ders kitaplarında erkek sayıları kadın sayılarından sayıca daha fazladır. Erkeklerin sayıları resimlerde fazla olduğu için, bireylerin bulunduğu bütün ortamlar erkeklerin lehinedir. Kitaplarda kadın ve erkek resimlerinde bütün renklerin kullanıldığı görülmektedir. Erkeklerin kadınlara göre daha farklı mesleklerde resmedildiği görülmektedir. Ders kitaplarında kadınların ev ile alakalı daha fazla resmi bulunmaktadır.
Anahtar Sözcükler: Ders kitapları, Toplumsal cinsiyet, Androjenlik, Bem.
Purpose: Textbooks
can directly or indirectly affect gender stereotypes. In this study, text
characters and pictures of textbooks were examined to find out how the messages
were given about gender. This study examined
text characters and the pictures in the primary school Turkish textbooks
respectively in terms of Bem’s Sex-Role Inventory and gender stereotypes.
Research Methods: This paper explored the roles of text
characters and pictures in the primary school Turkish textbooks through
document analysis. The material for this study consisted of twelve primary school Turkish
textbooks from the 1st to the 4th grades. Textbooks were
selected out of the ones used in Burdur in the 2015-2016 academic years. A “Text Character Evaluation Form” arranged in line
with Bem’s Sex-role Inventory and “Picture Evaluation Form” was used in the
study
Results: The texts included male characters with feminine and masculine roles, and female characters with feminine and masculine roles. The first, second, third and fourth grade textbooks had more male pictures than female pictures. All colors were used for both males and females in the textbooks examined in this study. Dress, skirt, shirt and t-shirt were mostly worn by the females in the textbooks. Male clothes consisted of trousers, shirt and t-shirt.
Implications for
Research and Practice: It is observed that
text characters have androgynous roles, and it can be argued that using more
texts with characters possessing such qualities may have a positive effect on
children’s opinions about gender.
Primary Language | en |
---|---|
Subjects | Social |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Dates |
Publication Date : January 20, 2019 |
Bibtex | @research article { ejer520483,
journal = {Eurasian Journal of Educational Research},
issn = {1302-597X},
eissn = {2528-8911},
address = {},
publisher = {Anı Yayıncılık Eğitim ve Danışmanlık Ltd. Şti.},
year = {2019},
volume = {19},
pages = {1 - 20},
doi = {},
title = {Analysis of Gender Roles in Primary School (1st to 4th Grade) Turkish Textbooks},
key = {cite},
author = {Arslan Ozer, Derya and Karatas, Zeynep and Ergun, Ozge Ruken}
} |
APA | Arslan Ozer, D , Karatas, Z , Ergun, O . (2019). Analysis of Gender Roles in Primary School (1st to 4th Grade) Turkish Textbooks . Eurasian Journal of Educational Research , 19 (79) , 1-20 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/ejer/issue/42986/520483 |
MLA | Arslan Ozer, D , Karatas, Z , Ergun, O . "Analysis of Gender Roles in Primary School (1st to 4th Grade) Turkish Textbooks" . Eurasian Journal of Educational Research 19 (2019 ): 1-20 <https://dergipark.org.tr/en/pub/ejer/issue/42986/520483> |
Chicago | Arslan Ozer, D , Karatas, Z , Ergun, O . "Analysis of Gender Roles in Primary School (1st to 4th Grade) Turkish Textbooks". Eurasian Journal of Educational Research 19 (2019 ): 1-20 |
RIS | TY - JOUR T1 - Analysis of Gender Roles in Primary School (1st to 4th Grade) Turkish Textbooks AU - Derya Arslan Ozer , Zeynep Karatas , Ozge Ruken Ergun Y1 - 2019 PY - 2019 N1 - DO - T2 - Eurasian Journal of Educational Research JF - Journal JO - JOR SP - 1 EP - 20 VL - 19 IS - 79 SN - 1302-597X-2528-8911 M3 - UR - Y2 - 2021 ER - |
EndNote | %0 Eurasian Journal of Educational Research Analysis of Gender Roles in Primary School (1st to 4th Grade) Turkish Textbooks %A Derya Arslan Ozer , Zeynep Karatas , Ozge Ruken Ergun %T Analysis of Gender Roles in Primary School (1st to 4th Grade) Turkish Textbooks %D 2019 %J Eurasian Journal of Educational Research %P 1302-597X-2528-8911 %V 19 %N 79 %R %U |
ISNAD | Arslan Ozer, Derya , Karatas, Zeynep , Ergun, Ozge Ruken . "Analysis of Gender Roles in Primary School (1st to 4th Grade) Turkish Textbooks". Eurasian Journal of Educational Research 19 / 79 (January 2019): 1-20 . |
AMA | Arslan Ozer D , Karatas Z , Ergun O . Analysis of Gender Roles in Primary School (1st to 4th Grade) Turkish Textbooks. Eurasian Journal of Educational Research. 2019; 19(79): 1-20. |
Vancouver | Arslan Ozer D , Karatas Z , Ergun O . Analysis of Gender Roles in Primary School (1st to 4th Grade) Turkish Textbooks. Eurasian Journal of Educational Research. 2019; 19(79): 1-20. |
IEEE | D. Arslan Ozer , Z. Karatas and O. Ergun , "Analysis of Gender Roles in Primary School (1st to 4th Grade) Turkish Textbooks", Eurasian Journal of Educational Research, vol. 19, no. 79, pp. 1-20, Jan. 2019 |