Purpose: This study
investigated the impact of a Critical Friends Group (CFG), an inquiry-based
professional development model, on Turkish EFL teachers. It was
acknowledged that short-term workshops did not provide opportunities for
teachers to make connections between the theory presented and the implications
that it had for classroom teaching. CFG model accompanied with protocols was
thought to be a practical and efficient way of professional development.
Method: The research study was designed
as a qualitative case study conducted at a Turkish state university and was
aimed at exploring the impact of CFG as a tool to support professional teacher
development. The methodology used was an inductive process using grounded
theory. Data came from the journals,
meeting transcripts, interviews and questionnaires, and from the researcher’s
notes.
Findings: The
results of the study showed that teachers who worked in a CFG felt
better prepared to continue engaging in their profession. CFG
provided the opportunity to work collaboratively, to delve into classroom-based
dilemmas, to focus on the teaching and learning of specific academic content,
and build strong working relationships among teachers. Implications for Research
and Practice: CFGs are proved to be a valuable professional
development model as teachers are given opportunities to take the time to
inquire into areas of their teaching that they believe need attention. The
collaboration should be formalized by school administrations by providing time
and space for these processes to take place. Further studies should be
implemented to observe the effects and impacts of CFG on students’ learning.
professional learning communities continuous professional development critical friends group sociocultural theory protocols
Bu çalışma sorgulamaya dayalı mesleki gelişim modeli
olan “Kritik (Eleştirel) Arkadaş Grubu (Critical Friends Group-CFG)”
uygulamasının Türk İngilizce öğretim görevlilerinin mesleki gelişimi üzerindeki
etkisini araştırmaktadır.
Problem
Durumu: Kısa dönemli
yapılan eğitimlerin öğretmenlerin teorik bilgi ile sınıf içi uygulaması
arasında ilişki kurmalarına yeterince olanak sağlamadığı bilinmektedir. Evans
(2019) yeni fikirlerin ya da düşünme şekillerinin insanların uygulamalarına
yansımasının yavaş yavaş olduğunu ve bu fikir ve bakış açılarının uygulama
sırasında meydana gelen etkileşimlerle ve diğer etkenlerle geliştiğini
söylemektedir. CFG modeli son zamanlarda sıkça uygulanan mesleki öğrenme
topluluklarından birisidir ve bu çalışmada etkinliği araştırılmıştır. Mesleki
öğrenme topluluğunun en güncel tanımlarından birini Harris (2014) şöyle
yapmıştır: Veri ve kanıtları analiz ederek ortaya çıkan öğrenici ihtiyaçlarını
dikkate alarak bir grup profesyonelin uyumlu bir şekilde çalışmasıdır. Grup
içinde bulunan öğreticiler arasında ast-üst ilişkisi yoktur, tüm öğretmenler
birbirlerine destek olur, mentörlük yapar. Dolayısıyla kısa süreli
gerçekleştirilen ve bir eğitici tarafından bilgilerin aktarıldığı tek yönlü
eğitimler yerine öğretmenlerin işbirliği içinde çalıştıkları ve kendilerini
rahat hissttikleri, birbirlerinden öğrendikleri mesleki gelişim modellerinin
daha faydalı olduğu savunulmaktadır. Bu çalışmada uygulanan CFG modelinin
teorik temeli sosyo-kültürel theriye dayanmaktadır. Bu teoriyle uyumlu olarak
CFG öğretmenlere devam eden, derinlemesine inceleme sağlayan ve yansıtıcı
teknikler kullanabilmelerine olanak vermektedir ve sonuç olarak öğrenci
başarısını arttırmayı hedeflemektedir.
Araştırmanın
Amacı: Araştırma CFG modelinin
öğretmenlerin mesleki gelişimi üzerindeki etkisini ölçmek amacıyla
planlanmıştır. Öğretmenlerin bir grup halinde, hiyerarşik bir yapı olmaksızın
çalışmalarını, beraber öğrenmelerini ve gelişmelerini amaçlamaktadır. Sınıfiçi
zorlukları, kullanılan öğretme tekniklerin etkinliğini, farklı yöntem ve
fikirlerin paylaşımını sağlayan CFG modelinin etkinliği bu çalışmayla
araştırılmıştır. Bu doğrultuda iki araştırma sorusu sorulmuştur:
1.
Kendi fikirleri dikkate
alındığında, Kritik Arkadaş Grubu (CFG) modeli içerisinde yer almak
öğretmenlerin mesleki geişimi için güçlü bir yöntem midir?
2.
Öğretmenler bu model içinde
yer aldıktan sonra hangi açılardan geliştiklerini düşünmektedirler?
Araştırma
Yöntemi: Araştırma bir Türk
devlet üniversitesinde uygulanmış nitel vaka çalışmasıdır. Brown Üniversitesi
Annenberg Enstitüsü tarafından Okul Reformu kapsamında kurulmuş NSRF (National
School Reform Faculty) tarafından geliştirilen CFG modeli uygulanmıştır. Grup
aralarında ast-üst ilişkisi olmayan 6 öğretmenden oluşmuştur. Gruba bir
öğretmen koçluk yapmıştır (bu çalışmada araştırmacı bu görevi üstlenmiştir).
Belli konularda hazırlanmış protokoller toplantılarda kullanılmıştır. Bu
protokoller sadece kılavuz görevi görmektedir, toplantıların planlı bir şekilde
geçmesini sağlamaktadır. Grup modeli bir eğitim öğretim dönemi boyunca
uygulanmıştır. Verilerin analizinde tümevarım analiz tekniği uygulanmıştır.
Nitel araştırma deseni olarak gömülü teori, araştırma ve veri analiz yöntemi
şeklinde kullanılmıştır. Verilerin kaynağı öğretmenlerin tutukları günlükler,
yüz yüze görüşmeler, toplantı kayıtları ve araştırmacının notlarıdır.
Öğretmenlerden olur formu alınmıştır. İsimler gizli tutulmuştur. Toplantı
kayıtları ve yüz yüze görüşmeler yazıya dökülmüştür; tüm verilerle beraber
kodlama yöntemi ile incelenmiştir. İki araştırmacı tarafından kodlar
belirlendikten sonra kategoriler oluşturulmuş ve bu kategoriler
karşılaştırlmıştır. İlgili temalara ve alt-temalara karar verilmiştir. Son
olarak değerbiçicilerarası güvenirlik hesaplanmıştır; bu sonuç .83 olarak
bulunmuştur.
Araştırma Bulguları: Çalışmanın sonucu bu grupta çalışan öğretmenlerin
mesleklerine devam ederken daha iyi hissettiklerini ve işlerine daha çok bağlandıklarını
göstermiştir. Grup çalışması öğretmenlere işbirlikçi bir ortamda çalışma şansı
sunmuş, sınıf içinde yaşanan çıkmazların üstesinden gelme ve belirli akademik
içeriklerin öğrenilmesi ve öğretilmesi üzerinde yoğunlaşmayı sağlamıştır.
Öğretmenler arasında güçlü bir mesleki bağ kurulmasına yardımcı olmuştur. CFG
güvenli ve rahat hissedilen bir ortam yaratmıştır. Bu açıdan sonuçlar diğer
çalışmalarla benzerlik göstermektedir ((Dunne & Honts, 1998; Nave, 1998,
2000; Nefstead, 2009; Vo & Nguyen, 2010; Constantino, 2010; Moore & Carter-Higgs, 2014; Gunbay &
Mede, 2017). Yapıcı, etkili, yansımacı, demokratik, rahat terimleri sık sık
kullanılmıştır. CFG toplantıları ve tutulan günlüklerden gelen verilere göre
katılımcılar 4 temada fikirlerini dile getirmişlerdir. Bunlar motivasyon,
kurumsal kısıtlar, bütünleşik beceri öğretimi ve sınıfiçi atmosfer, ve
öğrencilerin gelişiminin takip edilmesidir. Hem öğrenci hem de öğretmenlerin
motivasyonlarının arttırılmasına yönelik ortak düşünce üzerinde durulmuş ve
paylaşılan fikirler grupta tartışılmıştır. Öğretmenlerin fikir alışverişi
sonucunda ortaya çıkan uygulamaya yönelik yaklaşaımların olması katılımcıların
özgüvenleri arttırmıştır. Bu uygulamaların yönetimle paylaşılması ve tüm okula
yayılması düşüncesi benimsenmiştir.
Araştırma Sonuçları ve Önerileri: CFG
modeli öğretmenlerin öğretim yöntemlerinde karşılaştıkları sorunların üzerine
gitme ve iyileştirme açısından faydalı bir uygulama olmuştur. Çalışmanın
gerçekleştirildiği kurumda süregelen mesleki gelişimin önemi farkedilmiş, bu ve
benzer uygulamaların daha geniş çapta devam etmesinin önemi yönetimle
paylaşılmıştır. Bu gibi gelişim modellerinin uygulanabilmesi için okul
yönetimlerinin desteği ve işbirliği önemlidir ve gerçekleştirilmelidir. Bu grup
çalışmasının öğrenci öğrenimine etkisi ilerleyen çalışmalarda araştırılmalıdır
Öğretmenlerin mesleki gelişimi Kritik Arkadaş Grubu modeli Sosyokültürel teori Mesleki öğrenme toplulukları protokol
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 19 Issue: 81 |