Problem Durumu: Yazma becerisi, hem ana dili eğitiminde hem de yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde en son öğrenilen aynı zamanda en çok zorlanılan bir beceri alanıdır. Yazma becerisi; kelime seçimi, kelimelerin bağlama uygun kullanımı, dil bilgisi kurallarının doğru kullanımı, anlamlı bir bütünlük, tutarlılık, metin türü, tema, üslup, yazım kuralları, noktalama işaretleri, sayfa düzeni, güzel el yazısı vb. birçok bileşene sahip olması nedeniyle, bilişsel ve psikomotor becerilerin birlikte işe koşulmasını gerektirir. Bu kadar unsuru bir arada barındırması sebebiyle öğrencilerin en çok zorlandıkları bir beceri alanıdır. Yabancı dil öğretiminde yazılı anlatım becerilerinin geliştirilmesi özellikle o dilin fonetik, morfolojik, semantik ve sentaks yapımını bilmekle mümkündür. Hedef dile ait bu yapıların süreç içerisinde aşama aşama basitten karmaşığa doğru verilmesi gerekmektedir. Yazma sürecinin planlanmasına ve aşamalı olarak öğrenenin yazdıklarını başlangıçta öğretmenle daha sonra kendi kendine izlemesi ve değerlendirmesine ağırlık veren, yazmayı çeşitli aşamalardan oluşan bir süreç olarak ele alan yaklaşımlarla öğrencilerin yazılı anlatım becerileri geliştirilebilir. Bu nedenle de yazma becerisinin geliştirilmesinde süreç temelli yazma uygulamalarının kullanılması önem taşımaktadır. Diller İçin Avrupa Ortak Öneriler Çerçevesi de süreç temelli yazma uygulamalarının yapılmasının önemine vurgu yapmaktadır. Bu süreçte öğrencilerden sahip oldukları birikimi, deneyimi kullanarak, başkalarından farklı düşünebilmeyi, o güne kadar aralarında bağlantılar kurulmamış olaylar, durumlar, kişiler, varlıklar arasında bağlantılar kurarak özgün yaratıcı yazmaları desteklenir. Öğrencilerin içlerindeki gizli ve yaratıcı gücü, ortaya çıkarmada yaratıcı yazma uygulamalarının önemli bir işleve sahip olduğu bilinmektedir. Yaratıcı yazma çalışmalarında amaç, öğrencilerin yazma yeteneklerini ve yaratıcılıklarını geliştirerek edindikleri bilgi ve birikimleri kendi bakış açılarından ve farklı bir biçimde ifade edebilmelerine ortam hazırlamaktır. Alanyazına bakıldığında yaratıcı yazma uygulamalarının hem ana dili eğitiminde hem de yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde yazma becerilerini geliştirmede etkili olduğu görülmektedir. Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde yazma becerilerinin geliştirilmesinde yaratıcı yazma alanında yeterli çalışmaların olmadığı görülmektedir. Mevcut çalışma bu anlamda alana katkı sağlayacağı için önem taşımaktadır. Araştırmanın problemini “Yaratıcı yazma uygulamaları, yabancı dil olarak Türkçeyi öğrenen öğrencilerin yazma becerilerini geliştirmekte etkili midir?” sorusu oluşturmaktadır.
Araştırmanın Amacı: Bu araştırma, yaratıcı yazma uygulamalarının yabancı dil olarak Türkçe öğrenen B2 düzeyi öğrencilerinin yazma becerileri, yazma öz yeterlilik algıları ve yazma kaygıları üzerindeki etkisini belirleme amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Bu araştırmada nicel araştırma yaklaşımlarından ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel model uygulanmıştır. Deneysel araştırmalar, araştırmacı tarafından oluşturulan farkların bağımlı değişken üzerindeki etkisini test etmeye yönelik çalışmalardır. Araştırmanın çalışma grubunu, Aksaray Üniversitesi Türkçe Öğretimi Uygulama ve Araştırma Merkezi’nde ileri düzey B2 basamağında öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırma, 2018-2019 eğitim öğretim yılının bahar döneminde gerçekleştirilmiştir. Katılımcıların yer aldığı iki şubenin deney ve kontrol grubu olarak belirlenmesi seçkisiz yöntemle gerçekleştirilmiştir. 24 öğrenciden oluşan deney grubunda yaratıcı yazma uygulamaları yapılırken, 25 öğrenciden oluşan kontrol grubunda Yunus Emre Enstitüsü’nün Öğretmen Kılavuz Kitabı doğrultusunda dersler işlenmiştir. Deneysel işlemler haftada 7 saat olmak üzere 8 haftada gerçekleştirilmiştir.
Araştırmada kullanılan veriler, Türkçe öğrenen yabancı öğrencilerin yazma becerisine yönelik geliştirilen “Yazma Öz Yeterlilik Ölçeği”, “Yazma Kaygısı Ölçeği” ve öğrencilerden toplanan kompozisyonlar yoluyla toplanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde araştırmanın tüm problemlerinde ortalamalar arası ikili karşılaştırmalar yapılmıştır. Bu karşılaştırmalar yapılmadan önce verilerin analizlere uygunluğu test edilmiştir. Bunun için ilk önce normallik varsayımı test edilmiştir. Normallik varsayımı sonuçları bulgular kısmında tablolaştırılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 22.0 paket programı, sonuç grafiklerinin oluşturulmasında ise Excell kullanılmıştır. İkili karşılaştırmalar için ise bağımlı ve bağımsız gruplar için t-testleri yapılmıştır.
Bulgular: Yazma öz yeterlilik ölçeğine göre deney ve kontrol grubunun öntest puanları arasında anlamlı bir fark bulunamamıştır (t(47)=-.85; p>.05). Buna göre kontrol ve deney gruplarının öntest puanlarının benzer ortalamalara sahip olduğu görülmektedir. Yazma öz yeterlilik ölçeğine göre deney ve kontrol gruplarının sontest puanları arasında anlamlı bir fark bulunmaktadır (t(47)=-8.98; p<.01). Bu farklılık deney grubu puanları lehinedir. Buna göre deney grubu üzerinde yapılan değişimleme kontrol grubuna göre pozitif ve anlamlı bir farklılık oluşturmuştur. Yazma kaygısı ölçeğine göre deney ve kontrol grubunun öntest puanları arasında anlamlı bir fark bulunamamıştır (t(47)=-2.15; p>.05). Buna göre kontrol ve deney gruplarının öntest puanlarının benzer ortalamalara sahip olduğu görülmektedir. Yazma kaygısı ölçeğine göre deney ve kontrol gruplarının sontest puanları arasında anlamlı bir fark bulunmaktadır (t(47)=2.63; p<.05). Bu farklılık kontrol grubu puanları lehinedir. Buna göre deney grubu üzerinde yapılan değişimleme kontrol grubuna göre pozitif ve anlamlı bir farklılık oluşturmuştur. Çünkü kaygı düzeyi beklenildiği gibi deney grubunda düşmüştür. Yaratıcı yazma ölçeğine göre deney ve kontrol grubunun öntest puanları arasında kontrol grubu lehine anlamlı bir fark bulunmuştur (t(47)=-3.49; p<.05). Yaratıcı yazma ölçeğine göre deney ve kontrol gruplarının sontest puanları arasında anlamlı bir fark bulunmaktadır (t(47)=-16.70; p<.01). Bu farklılık deney grubu puanları lehinedir. Buna göre deney grubu üzerinde yapılan değişimleme kontrol grubuna göre pozitif ve anlamlı bir farklılık oluşturmuştur.
Sonuç ve Öneriler: Kontrol ve deney gruplarının öntest puanları arasında anlamlı bir fark sadece üçüncü araştırma probleminde bulunmuştur. Deneysel desenlerde gruplarda değişimlemenin etkisinin gözlenebilmesi için her iki grupta da öntest puanlarının benzer olması beklenmektedir. Buna göre bu durum diğer araştırma problemleri için sağlanmıştır. Değişimleme sonucunda deney gruplarının öntest ve sontest puanları arasında sontest puanları lehine anlamlı farklar birinci ve üçüncü araştırma problemleri için bulunmuştur. İkinci araştırma problemi için öntest lehine bir fark bulunmuştur. Bunun nedeni kaygı puanlarındaki beklenilen azalmadır. Buna göre deney gruplarında yapılan değişimleme pozitif yönde anlamlı bir etki yaratmıştır. Deney grubunda yazma özyeterlilik ve yaratıcı yazma ölçeklerinin sontest puanlarının öntest puanlarına göre daha yüksek olduğu görülmektedir. Yazma kaygısı ölçeğinde ise durum tam tersidir. Araştırma sonucunda beklenilen bir durumdur. Çünkü kaygı seviyesinde azalma beklenmektedir. Araştırmadan elde edilen bulgular, yaratıcı yazma etkinliklerinin öğrencilerin yazılı anlatım becerileri üzerinde etkili olduğunu göstermektedir.
Araştırmanın sonuçlarından hareketle şu önerilere yer verilebilir. Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin öğrenme öğretme ortamları, öğrencilerin düşüncelerini rahatlıkla ifade edebilecekleri, duygularını akıcı bir üslupla anlatabilecekleri, yazmadan zevk alabilecekleri bir şekilde tasarlanmalıdır. Öğrencilerin yazılı anlatım becerilerinin geliştirilmesinde aktif öğrenme, işbirlikli öğrenme, yaratıcı dramaya dayalı çalışmalar gibi yöntem ve teknikler etkin bir şekilde kullanılmalıdır. Yazma çalışmaları süreç temelli öğrenme modeli doğrultusunda gerçekleştirilmelidir. Öğretmenlerin bu süreci planlayıp uygulamaları ve öğrencilere gerekli rehberliği yapmaları gerekir. Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kaygının önemli bir etken olduğu görülmeli, eğitim sürecinde bu kaygıyı giderecek tutum, davranış ve eylemler geliştirilmelidir. Öğrencilerin yazma öz yeterlik algılarını artırmaya dönük çalışmalar, onların yazma akademik başarısını da artıracaktır. Yaratıcı yazmanın diğer dil becerilerine etkisi ölçülebilir.
Purpose: The purpose of this research is to understand how creative writing practices affect the written expression skills of B2 level students.
Method: In
this study, a pretest-posttest control group semi-experimental model was used.
While creative writing practices were implemented in the experiment group,
instruction in alignment with the Teacher Guide of Yunus Emre Institution was
provided in the control group. The study was conducted with 49 students at the
B2 level at the Aksaray University Turkish Learning Application and Research
Center during the 2018-2019 academic year. Written
expression works (composition), writing self-efficacy, and writing anxiety
scales were used as data collection instruments. Written expression works were
evaluated according to the Creative Writing Evaluation Scale. Dependent and
independent t-tests were conducted for pairwise comparisons.
Findings: The means for post-test scores in
the experiment group for the scales except for the writing anxiety scale were
higher than the means of post-test scores in the control group. This indicates
that creative writing practices in comparison with the traditional methods are
an important factor in improving the written expression skills of students who
learn Turkish as a second language.
Implications for Research and Practice: Future
research to identify the effects of creative writing practices on fundamental
language skills that are reading, speaking, and listening can be conducted.
Turkish education, learning Turkish as a second language, writing skills, anxiety, self-efficacy
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Social |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019, Volume 19, Issue 83 |
Bibtex | @research article { ejer648569, journal = {Eurasian Journal of Educational Research}, issn = {1302-597X}, eissn = {2528-8911}, address = {}, publisher = {Anı Yayıncılık}, year = {2019}, volume = {19}, number = {83}, pages = {183 - 208}, title = {The Effects of Creative Writing Practices on the Writing Skills of Students Learning Turkish as a Second Language}, key = {cite}, author = {Turkben, Tuncay} } |
APA | Turkben, T. (2019). The Effects of Creative Writing Practices on the Writing Skills of Students Learning Turkish as a Second Language . Eurasian Journal of Educational Research , 19 (83) , 183-208 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/ejer/issue/50254/648569 |
MLA | Turkben, T. "The Effects of Creative Writing Practices on the Writing Skills of Students Learning Turkish as a Second Language" . Eurasian Journal of Educational Research 19 (2019 ): 183-208 <https://dergipark.org.tr/en/pub/ejer/issue/50254/648569> |
Chicago | Turkben, T. "The Effects of Creative Writing Practices on the Writing Skills of Students Learning Turkish as a Second Language". Eurasian Journal of Educational Research 19 (2019 ): 183-208 |
RIS | TY - JOUR T1 - The Effects of Creative Writing Practices on the Writing Skills of Students Learning Turkish as a Second Language AU - Tuncay Turkben Y1 - 2019 PY - 2019 N1 - DO - T2 - Eurasian Journal of Educational Research JF - Journal JO - JOR SP - 183 EP - 208 VL - 19 IS - 83 SN - 1302-597X-2528-8911 M3 - UR - Y2 - 2022 ER - |
EndNote | %0 Eurasian Journal of Educational Research The Effects of Creative Writing Practices on the Writing Skills of Students Learning Turkish as a Second Language %A Tuncay Turkben %T The Effects of Creative Writing Practices on the Writing Skills of Students Learning Turkish as a Second Language %D 2019 %J Eurasian Journal of Educational Research %P 1302-597X-2528-8911 %V 19 %N 83 %R %U |
ISNAD | Turkben, Tuncay . "The Effects of Creative Writing Practices on the Writing Skills of Students Learning Turkish as a Second Language". Eurasian Journal of Educational Research 19 / 83 (October 2019): 183-208 . |
AMA | Turkben T. The Effects of Creative Writing Practices on the Writing Skills of Students Learning Turkish as a Second Language. Eurasian Journal of Educational Research. 2019; 19(83): 183-208. |
Vancouver | Turkben T. The Effects of Creative Writing Practices on the Writing Skills of Students Learning Turkish as a Second Language. Eurasian Journal of Educational Research. 2019; 19(83): 183-208. |
IEEE | T. Turkben , "The Effects of Creative Writing Practices on the Writing Skills of Students Learning Turkish as a Second Language", Eurasian Journal of Educational Research, vol. 19, no. 83, pp. 183-208, Oct. 2019 |