Problem Durumu: Üniversitelerde belli bir mesleğe yönelik eğitim verilmektedir. Ancak; gelişmiş ülkelerde bireylerden artık sadece mesleki bilgilere sahip değil; bununla beraber entelektüel olarak da donanımlı olmaları beklenmektedir. Üniversitelerdeki seçmeli dersler bireylere bu konuda olanaklar tanımaktadır. Sanat, spor gibi alanları içeren seçmeli dersler öğrencilere farklı bakış açıları kazandırabilir. Kendilerini geliştirebilmeleri konusunda farklı kapılar açabilir. Öğrencilerin derse yönelik beklentilerinin belirlenmesi ise dersin öğretim sürecine katkı sağlayabilir.
Amaç: Bu araştırmada, Ankara Üniversitesi’nde çeşitli fakültelerde okuyan ve seçmeli müzik dersi alan öğrencilerin; müzik dersini seçme nedenlerini, dersin amacına yönelik beklentilerini, dersin içeriğine yönelik beklentilerini, dersin öğretim sürecine yönelik beklentilerini, dersin değerlendirme sürecine yönelik beklentilerini, farklı içerikte müzik derslerinin açılmasına yönelik beklentilerini belirlemek; öğrencilerin dersi seçme nedenlerinin, öğrencilerin dersin amacına, öğretim sürecine, değerlendirme sürecine, farklı içeriklerdeki müzik derslerinin açılmasına yönelik beklentilerinin, amatör olarak müzik eğitimi alıp almama durumuna göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek; öğrencilerin dersin içeriğine yönelik beklentilerinin, amatör müzik eğitimi alıp almama ve çalgı çalıp çalamama durumlarına göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek amaçlanmıştır.
Yöntem: Araştırma, betimsel bir araştırmadır. Çalışma grubu Ankara Üniversitesi’nde çeşitli fakültelerde öğrenim gören 552 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada gerekli verilerin toplanması için anket formu oluşturulmuştur. Verilerin analizinde, frekans, yüzde değerlerinden yararlanılmış, Man Whitney U ve ki kare bağımsızlık testleri hesaplanmıştır. Verilerin analizinde SPSS 21.0 yazılımından faydalanılmıştır.
Bulgular: Çeşitli fakültelerden öğrencilerin katılımı ile yapılan bu çalışmada, öğrencilerin, müzik dersini seçme sebepleri, dersin amacına yönelik beklentileri, dersin içeriğinde yer almasını istedikleri müzik türleri, dersin içeriğinde yer almasını istedikleri uygulamaya yönelik konular, öğretim sürecine yönelik tercih ettikleri etkinlikler, dersin değerlendirme sürecine yönelik beklentileri, faklı içerikte müzik derslerinin açılmasına yönelik beklentileri tespit edilmiştir.
Öğrencilerin dersi seçme nedenleri, dersin öğretim sürecine yönelik beklentileri, farklı içerikte derslerin açılmasına yönelik beklentileri üniversite öncesinde amatör müzik eğitimi alma durumlarına göre farklılaşmaktadır. Öğrencilerin dersin amacına yönelik beklentileri, değerlendirme sürecine yönelik beklentileri müzik eğitimi alma durumuna göre farklılaşmamaktadır.
Öğrencilerin dersin içeriğinde yer almasını istedikleri uygulamaya yönelik konularda çalgı eğitimi, ses eğitimi, ritim eğitimi tercihlerinde, amatör müzik eğitimi alma durumları anlamlı bir etkiye sahiptir. Ancak, bu durumun düşük bir etkiye sahip olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin çalgı eğitimi ve ritim eğitimi tercihlerinde çalgı çalabilme durumları anlamlı bir etkiye sahiptir. Ancak, bu durumun düşük bir etkiye sahip olduğu belirlenmiştir. Çalgı çalabilen öğrencilerin seçmeli müzik dersinin içeriğinde ses eğitimi olmasını istemelerine yönelik fark ise anlamlı değildir.
Purpose: This study aimed to elicit the course-related expectations of students studying in different faculties at Ankara University who took an elective music course. More specifically, the students’ reasons for enrolling in the music course, their expectations about the objectives, the teaching processes and evaluation process of this course, and whether these expectations were differed according to the presence/absence of previous amateur music education were investigated.
Research Methods: In this descriptive research, the data were collected using a questionnaire form developed by the researcher. This research was conducted with 552 students. For the data analysis, frequency-percentage values were calculated using the Mann-Whitney U and chi-square tests.
Findings: The greatest expectation of the students from the course aims was to recognize the different genres of music. The genres of music that the participants would most preferred to see in the course content was Turkish Folk Music. The most preferred evaluation process of the course was tests with multiple-choice questions. The students’ reasons for choosing music as an elective course, their expectations concerning the teaching processes of the course, and their views on the opening of new courses differed according to whether or not they had received any amateur music education before attending university.
Implications for Research and Practice: In line with the results, it can be suggested that courses with different content related to various areas of music should be made available. Curriculum development studies can be undertaken for these courses, and their potential effects on students can be investigated.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 20, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 20 Issue: 87 |