Problem Durumu: Aynı yetenek düzeyinde farklı gruplarda yer alan bireylerin bir test maddesini doğru yanıtlama olasılıkları eşit olmalıdır. Eğer madde, gruplardan birine daha fazla avantaj sağlıyorsa maddenin yanlı olduğu düşünülür. Yanlı maddeler sistematik hata içerir, bu nedenle puanların geçerliğini düşürür. Aynı zamanda puanların gruplar arasında doğru bir şekilde karşılaştırılmasına tehdit oluşturur. PISA ve TIMSS gibi uluslararası sınavlar kültür, dil, sosyoekonomik düzey ya da cinsiyet gibi farklı gruplarda yer alabilen bireylere uygulanmaktadır. Bu demografik özellikler her ne kadar testle ölçülmek istenmese de bireyin performansına etki edebilir. Bu nedenle testler uygulanmadan önce madde yanlılığı açısından incelenmelidir. Yanlılığın ilk işareti maddenin aynı yetenek düzeyindeki iki grupta farklı fonksiyonlaşmasıdır. Değişen madde fonksiyonu (DMF), yanlı olabilecek maddelerin belirlenmesinde istatistiksel bir tekniktir. Bu yöntem cinsiyet ya da ülke gibi gözlenen gruplardan birini referans diğerini odak grup olarak belirlendikten sonra gruplar arasında madde parametrelerinin karşılaştırılmasına dayanır. Ancak gözlenen gruba dayalı yöntemlerde bazı sınırlılıklar bulunmaktadır. Bir gözlenen grubun (örneğin kızlar) içerisinde yer alan tüm bireyler aynı madde bakımından avantajlı ya da dezavantajlı sayılmaktadır. Oysa madde aynı grup içerisinde yer alan farklı bireyler için avantajlı ya da dezavantajlı olabilir. Bu varsayımın sebebi gözlenen grupların homojen grup olma düşüncesinde yatmaktadır. Aynı zamanda bu gözlenen grup DMF’nin kaynağı olarak yansıtılır. Varsayımın sağlanmasının düşük olmasına yönelik eleştiriler örtük sınıflara göre DMF belirlemenin, DMF kaynağını bulmada daha etkili olduğunu belirtmişlerdir. Yapılan çalışmalar DMF incelemede örtük sınıf yaklaşımının avantaj sunabileceğini, DMF kaynağını herhangi bir değişken setinden bağımsız olarak incelemeye fırsat vereceğini belirtmektedir.
Araştırmanın Amacı: Bu çalışmanın amacı örtük sınıfa ve madde tepki kuramı çerçevesinde yöntemlerden gözlenen grup yaklaşımıyla belirlenen DMF sonuçlarının karşılaştırmaktır.
Araştırmanın Yöntemi: Araştırmada farklı kültürden biraraya gelen bireylerin örtük sınıfları yansıtma oranının yüksek olması nedeniyle PISA 2015 uygulamasına katılan Singapur ve Türkiye örneklemleri kullanılmıştır. Bu çalışmada PISA bilişsel fen maddelerinden yalnızca ikili (1-0) şeklinde puanlananlar dikkate alınmıştır. Çalışmaya maddeleri ortak olarak işaretleyen Türkiye örnekleminden 498, Singapur’dan 614 öğrenci dahil edilmiştir. Örtük sınıfların belirlenmesinde Karma Madde Tepki Kuramı (KTMK) modelinden yararlanılmıştır. Bu analiz Winmira (2001) programında yapılmıştır. Örtük sınıflar arasında DMF karşılaştırmak üzere Mantel-Haenszel tekniği kullanılmıştır. Gözlenen gruplara Dayalı DMF’yi belirlemek üzere Lord’un ki-kare (χ^2) yöntemi ve Madde Tepki Kuramı Olabilirlik Oranı (MTK-OO) yönteminden yararlanılmıştır. Bu analizler ise R programında ‘difR’ kütüphanesinde gerçekleştirilmiştir.
Purpose: This study aimed to compare the performance of latent class differential item functioning (DIF) approach and IRT based DIF methods using manifest grouping. With this study, it was thought to draw attention to carry out latent class DIF studies in Turkey. The purpose of this study was to examine DIF in PISA 2015 science data set.
Research Methods: Only dichotomous items were considered in this study. Turkey and Singapore samples were used to examine DIF. There were 6115 students in Singapore data set and 5895 students in Turkey sample. To detect DIF among countries based on manifest grouping, Item Response Theory Likelihood Ratio (IRT-LR) and Lord’s Chi-Square techniques were used. Besides, with Mixture Item Response Theory latent classes were defined and DIF items were detected with Mantel Haenszel method (MH) among latent classes. Number of DIF items were detected according to latent classes and the two countries were compared.
Findings: There were 8 items including DIF among latent classes. With Lord’s Chi square method, four items were detected to include DIF at medium and high level among Turkey and Singapore. And IRT-LR method revealed that only two items included DIF among countries.
Implications for Research and Practice: According to the results, it was recommended to use latent class approach in the investigation of DIF items in cross-country studies.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 20, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 20 Issue: 88 |