Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE TRADITION OF LAMENT IN TURKISH CULTURE AND THE MOURNERS AVŞAR WOMEN OF KAYSERİ

Yıl 2023, Sayı: 22, 20 - 36, 30.06.2023
https://doi.org/10.31722/ejmd.1187460

Öz

Lamentations can be used to describe how people suffer. Passing through the past, revising laments, it has been used in a painful situation such as death, and is typically traditionally continued. Avşar women, who came from Avşar as the narrator of the continuation of the lament writing and still continues, preserve and perpetuate this song. In the research, Avşar focuses on how the network continues in this way and how it is designed musically. It was aimed to attack the examination teams related to Avşar, who lives in the districts of Pınarbaşı, Sarız and Tomarza in Kayseri, which is tried to be carried out in accordance with the descriptive model, one of the qualitative research methods. The obtained training material consists of training, themes and codes, and expression-declaring programs. From the research datt, information about what was written about "Avşardade" was obtained from the data obtained from the relevant families and the cremated ones, because of this, it was directed by the relevant person.

Kaynakça

  • Altınkaynak, E. (1997). Pınarbaşı-Sarız-Tomarza Avşar Ağıtları. Doktora Tezi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Artun, E. (2006). Osmaniye’de Ağıt Söyleme Geleneği ve Osmaniye Ağıtları Çukurova Üniversitesi-Türkoloji Araştırmaları Merkezi, Makale Bilgi Sistemi, 1-29.
  • Doğuş Varlı, Ö., Beşiroğlu, Ş. Ş., Gözaydın, İ. (2007). Kadın çığlıklarının müziğe dönüşümünde “ağlamalar”. İtü Dergisi, 4 (1), 23-33.
  • Güven, M. (2013). Anadolu Ağıtlarının Türküleşme Süreci ve Üç Ağıt Örneği. Folklor/Edebiyat Dergisi, 19(75), 117-128.
  • Köksal, H. (1996). Günümüz Âşık Ve Şairlerinde Ağıt Yakma Geleneği. Bilig-2, 234-240.
  • Mustan Dönmez, B. (2008). Müziksel İletişim Biçimi Olarak ‘Anadolu Ölüm Ağıtları’ Doğaçlamaya Dayalı Müziksel İletişim Biçimi Olan ‘Anadolu Ölüm Ağıtları’nın Diğer İletişim Biçimleri İçindeki Yeri. C.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, 32 (1), 139-148.
  • Şahin, H. İ. (2012). Balıkesir Çepnilerinde Ağıt Geleneği ve Ağıtçı Kadınlar. Balikesir University The Journal of Social Sciences, 15 (28-1), 189-211.
  • Şahin, H. İ. (2014). Ölüm ve Ayin İlişkisi Bağlamında Kazdağı Tahtacı Türkmenlerinin Ağıt Geleneği Üzerine Bir Değerlendirme. Akademik Kaynak, 2 (4), 39-54.
  • Şemel, S. (1988). Türk Edebiyatında Ağıt, TDV İslâm Ansiklopedisi, C.1, TDV Yayınları, İstanbul.
  • Tahtaişleyen, N. (2013). Anadolu Ağıt Geleneğinin Özellikleri ve Kültürel Süreklilikteki Rolü. Yüksek Lisans Tezi. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müzikoloji Anabilim Dalı, İstanbul.
  • TDK (Türk Dil Kurumu). (2022). Erişim adresi https://sozluk.gov.tr/
  • Temiz, M. (2005) Andırın (Kahraman Maraş)'dan derlenen ağıtlar (inceleme-metin). Yüksek Lisans Tezi. Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türk Dili ve Edebiyatı Ana Bilim Dalı, Elazığ.
  • Uzunoğlu, B. (2019). Karaşar Bölgesi Alevi ve Bektaşilerinde Ölüm Üzerine Yakılan Ağıtlar. Akademik Dil ve Edebiyat Dergisi, 3 (1), 120-131.
  • Yağmur, M. (1993). Avşarlar ve Avşar Düğünü Belgeseli. Yüksek lisans tezi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Radio-Tv Bölümü, İstanbul.

TÜRK KÜLTÜRÜNDE AĞIT YAKMA GELENEĞİ VE KAYSERİ’NİN AĞITÇI AVŞAR KADINLARI

Yıl 2023, Sayı: 22, 20 - 36, 30.06.2023
https://doi.org/10.31722/ejmd.1187460

Öz

Ağıtlar ağıt yakan kişinin acılarını ifade biçimi olarak kullandığı müzikal yapıya uygun olarak gerçekleştirilen bir araçtır. Geçmişten bugüne, ağıtlar insan yaşamında özlem, ayrılık, ölüm gibi acılı olan birçok durumda kullanılmıştır ve günümüzde de gelenek olarak varlığını devam ettirmektedir. Ağıt yakma geleneğinin aktarıcısı olarak Avşar toplumu ve özellikle Avşar kadınlar, bu geleneği korumakta ve devam ettirmektedir. Araştırmada ağıt yakan Avşar kadınların bu geleneği nasıl sürdürdükleri ve müzikal üretimi nasıl gerçekleştirdikleri belirlenmeye çalışılmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden betimsel modele uygun olarak gerçekleştirilmeye çalışılan araştırmada Kayseri’nin Pınarbaşı, Sarız ve Tomarza ilçelerinde yaşayan ve Ağıt yakan Avşar kadınlara yarı yapılandırılmış görüşme soruları sorularak veriler elde edilmeye çalışılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi tekniği kullanılarak, tema ve kodlar oluşturulmuş, ifade bildiren katılımcıların basit frekans (f) ve yüzdelik değerleri (%) alınarak bulgular tablolaştırılmıştır. Araştırma sonucunda, Avşar kültüründe ağıt yakmanın kısmen günah kabul edildiğini, bu geleneğin erkekler tarafından da gerçekleştirildiği, kadınların bu geleneği kısmen ailelerinden öğrendiği ve yakılan ağıtların müzikal yapıya uygun olarak gerçekleştirildiği sonuçlarına ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Altınkaynak, E. (1997). Pınarbaşı-Sarız-Tomarza Avşar Ağıtları. Doktora Tezi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Artun, E. (2006). Osmaniye’de Ağıt Söyleme Geleneği ve Osmaniye Ağıtları Çukurova Üniversitesi-Türkoloji Araştırmaları Merkezi, Makale Bilgi Sistemi, 1-29.
  • Doğuş Varlı, Ö., Beşiroğlu, Ş. Ş., Gözaydın, İ. (2007). Kadın çığlıklarının müziğe dönüşümünde “ağlamalar”. İtü Dergisi, 4 (1), 23-33.
  • Güven, M. (2013). Anadolu Ağıtlarının Türküleşme Süreci ve Üç Ağıt Örneği. Folklor/Edebiyat Dergisi, 19(75), 117-128.
  • Köksal, H. (1996). Günümüz Âşık Ve Şairlerinde Ağıt Yakma Geleneği. Bilig-2, 234-240.
  • Mustan Dönmez, B. (2008). Müziksel İletişim Biçimi Olarak ‘Anadolu Ölüm Ağıtları’ Doğaçlamaya Dayalı Müziksel İletişim Biçimi Olan ‘Anadolu Ölüm Ağıtları’nın Diğer İletişim Biçimleri İçindeki Yeri. C.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, 32 (1), 139-148.
  • Şahin, H. İ. (2012). Balıkesir Çepnilerinde Ağıt Geleneği ve Ağıtçı Kadınlar. Balikesir University The Journal of Social Sciences, 15 (28-1), 189-211.
  • Şahin, H. İ. (2014). Ölüm ve Ayin İlişkisi Bağlamında Kazdağı Tahtacı Türkmenlerinin Ağıt Geleneği Üzerine Bir Değerlendirme. Akademik Kaynak, 2 (4), 39-54.
  • Şemel, S. (1988). Türk Edebiyatında Ağıt, TDV İslâm Ansiklopedisi, C.1, TDV Yayınları, İstanbul.
  • Tahtaişleyen, N. (2013). Anadolu Ağıt Geleneğinin Özellikleri ve Kültürel Süreklilikteki Rolü. Yüksek Lisans Tezi. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müzikoloji Anabilim Dalı, İstanbul.
  • TDK (Türk Dil Kurumu). (2022). Erişim adresi https://sozluk.gov.tr/
  • Temiz, M. (2005) Andırın (Kahraman Maraş)'dan derlenen ağıtlar (inceleme-metin). Yüksek Lisans Tezi. Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türk Dili ve Edebiyatı Ana Bilim Dalı, Elazığ.
  • Uzunoğlu, B. (2019). Karaşar Bölgesi Alevi ve Bektaşilerinde Ölüm Üzerine Yakılan Ağıtlar. Akademik Dil ve Edebiyat Dergisi, 3 (1), 120-131.
  • Yağmur, M. (1993). Avşarlar ve Avşar Düğünü Belgeseli. Yüksek lisans tezi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Radio-Tv Bölümü, İstanbul.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Müzik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yasemin Karataş 0000-0001-9148-1003

Erken Görünüm Tarihi 29 Haziran 2023
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2023
Gönderilme Tarihi 11 Ekim 2022
Kabul Tarihi 23 Mart 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Sayı: 22

Kaynak Göster

APA Karataş, Y. (2023). TÜRK KÜLTÜRÜNDE AĞIT YAKMA GELENEĞİ VE KAYSERİ’NİN AĞITÇI AVŞAR KADINLARI. Eurasian Journal of Music and Dance(22), 20-36. https://doi.org/10.31722/ejmd.1187460
AMA Karataş Y. TÜRK KÜLTÜRÜNDE AĞIT YAKMA GELENEĞİ VE KAYSERİ’NİN AĞITÇI AVŞAR KADINLARI. Eurasian Journal of Music and Dance. Haziran 2023;(22):20-36. doi:10.31722/ejmd.1187460
Chicago Karataş, Yasemin. “TÜRK KÜLTÜRÜNDE AĞIT YAKMA GELENEĞİ VE KAYSERİ’NİN AĞITÇI AVŞAR KADINLARI”. Eurasian Journal of Music and Dance, sy. 22 (Haziran 2023): 20-36. https://doi.org/10.31722/ejmd.1187460.
EndNote Karataş Y (01 Haziran 2023) TÜRK KÜLTÜRÜNDE AĞIT YAKMA GELENEĞİ VE KAYSERİ’NİN AĞITÇI AVŞAR KADINLARI. Eurasian Journal of Music and Dance 22 20–36.
IEEE Y. Karataş, “TÜRK KÜLTÜRÜNDE AĞIT YAKMA GELENEĞİ VE KAYSERİ’NİN AĞITÇI AVŞAR KADINLARI”, Eurasian Journal of Music and Dance, sy. 22, ss. 20–36, Haziran 2023, doi: 10.31722/ejmd.1187460.
ISNAD Karataş, Yasemin. “TÜRK KÜLTÜRÜNDE AĞIT YAKMA GELENEĞİ VE KAYSERİ’NİN AĞITÇI AVŞAR KADINLARI”. Eurasian Journal of Music and Dance 22 (Haziran 2023), 20-36. https://doi.org/10.31722/ejmd.1187460.
JAMA Karataş Y. TÜRK KÜLTÜRÜNDE AĞIT YAKMA GELENEĞİ VE KAYSERİ’NİN AĞITÇI AVŞAR KADINLARI. Eurasian Journal of Music and Dance. 2023;:20–36.
MLA Karataş, Yasemin. “TÜRK KÜLTÜRÜNDE AĞIT YAKMA GELENEĞİ VE KAYSERİ’NİN AĞITÇI AVŞAR KADINLARI”. Eurasian Journal of Music and Dance, sy. 22, 2023, ss. 20-36, doi:10.31722/ejmd.1187460.
Vancouver Karataş Y. TÜRK KÜLTÜRÜNDE AĞIT YAKMA GELENEĞİ VE KAYSERİ’NİN AĞITÇI AVŞAR KADINLARI. Eurasian Journal of Music and Dance. 2023(22):20-36.

Eurasian Journal of Music and Dance