The aim of the study is to describe the opinions of the pumpkin violine educators and performers on right and left hand techniques. A total of eighteen people, including thirteen educators from ten different universities and five pumpkin violine artists from TRT, the Ministry of Culture and Tourism, took part in the research group. Interview questions prepared by the researcher were sent to two field experts via e-mail, reliability-validity checks were ensured, and after ethical approval was obtained, data were collected by interviewing Kabak violine educators and performers through a video conference program called "zoom". The data obtained were categorized by the content analysis method and presented to the reader by using the tables. Within the scope of the research, in which undergraduate process the educators included the right and left hand techniques, the usage situations of the right and left hand techniques in other string instruments in the Kabak violine, the terminological use of the right and left hand techniques (Turkish/Western) preferred by both the educators and the performers, Which right and left hand techniques are used in the works performed in Teke Region and their views on the existing written materials related to these techniques are given. Then, as a result of these interviews, the data on the right and left hand techniques used in the training and performance of the Kabak violine were interpreted.
Çalışmanın amacı, kabak kemane eğitimcileri ve icracılarının sağ ve sol el tekniklerine yönelik görüşlerinin betimlenmesidir. Araştırma grubunda on farklı üniversiteden on üç eğitimci, TRT, Kültür ve Turizm Bakanlığından beş kabak kemane icracısı olmak üzere toplam on sekiz kişi yer almıştır. Araştırmacı tarafından hazırlanan görüşme soruları iki alan uzmanına e posta yoluyla gönderilerek güvenirlik-geçerlik kontrolleri sağlanmış ve etik onayı alındıktan sonra kabak kemane eğitimcileri ve icracılarıyla “zoom” adlı video konferans programından görüşmeler sağlanarak veriler toplanmıştır. Elde edilen veriler içerik analiz yöntemiyle kategorize edilmiş ve tablolardan faydalanılarak okuyucuya sunulmuştur. Araştırma kapsamında eğitimcilerin sağ ve sol tekniklerine hangi lisans sürecinde yer verdikleri, hem eğitimci hem de icracıların diğer yaylı çalgılardaki sağ ve sol el tekniklerinin kabak kemanedeki kullanım durumları, sağ ve sol el tekniklerinin terminolojik açıdan kullanımıyla ilgili (Türk/Batı) hangisini tercih ettikleri, Teke Yöresinde icra edilen eserlerde hangi sağ ve sol el tekniklerine yer verdikleri ve bu tekniklere ilişkin mevcut yazılı materyallerle ilgili görüşlerine yer verilmiştir. Ardından bu görüşmeler sonucunda kabak kemane eğitiminde ve icrasında kullanılan sağ ve sol el tekniklerine ilişkin veriler yorumlanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Music |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 29, 2023 |
Publication Date | June 30, 2023 |
Submission Date | October 15, 2022 |
Acceptance Date | January 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 22 |
Eurasian Journal of Music and Dance