Research Article
BibTex RIS Cite

Educator and Performer Views on Right and Left Hand Techniques Used in Kabak Kemane

Year 2023, Issue: 22, 90 - 110, 30.06.2023
https://doi.org/10.31722/ejmd.1189520

Abstract

The aim of the study is to describe the opinions of the pumpkin violine educators and performers on right and left hand techniques. A total of eighteen people, including thirteen educators from ten different universities and five pumpkin violine artists from TRT, the Ministry of Culture and Tourism, took part in the research group. Interview questions prepared by the researcher were sent to two field experts via e-mail, reliability-validity checks were ensured, and after ethical approval was obtained, data were collected by interviewing Kabak violine educators and performers through a video conference program called "zoom". The data obtained were categorized by the content analysis method and presented to the reader by using the tables. Within the scope of the research, in which undergraduate process the educators included the right and left hand techniques, the usage situations of the right and left hand techniques in other string instruments in the Kabak violine, the terminological use of the right and left hand techniques (Turkish/Western) preferred by both the educators and the performers, Which right and left hand techniques are used in the works performed in Teke Region and their views on the existing written materials related to these techniques are given. Then, as a result of these interviews, the data on the right and left hand techniques used in the training and performance of the Kabak violine were interpreted.

References

  • Aksak, S. (2014). Kemanda Sol El ve Vibrato Tekniğinin Metodik Örneklere Dayanarak İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Akyol, A. ve Özay, S. (2015). Teke Bölgesi Geleneksel Çalgılarından Kabak Kemane’nin Ülkemizdeki Eğitim Uygulamaları ve Bir Metod Önerisi. I. Teke Yöresi Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 4-6 Mart 2015, Burdur, Türkiye, 759-770.
  • Behar, C. (2019). Aşk Olmayınca Meşk Olmaz Geleneksel Osmanlı/Türk Müziğinde Öğretim ve İntikal (7. Baskı ed.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Bircan, O. (2010). Kemane İcrasında Artikülasyon ve Yay Uygulamaları. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Haliç Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Çelik, Ö. (2019). Kabak Kemane Metodu-1. İzmir/Bornova: Ege Üniversitesi Basımevi Müdürlüğü.
  • Dengiz, F., Başaran, D. T. ve Koç, G. Ö. (2019). GSL Çalgı Eğitimi Kemane 9 Ders Kitabı, (1. Baskı). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Dengiz, F., Başaran, D. T. ve Koç, G. Ö. (2019). GSL Çalgı Eğitimi Kemane 10 Ders Kitabı, (1. Baskı). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Dengiz, F., Başaran, D. T. ve Koç, G. Ö. (2019). GSL Çalgı Eğitimi Kemane 11 Ders Kitabı, (1. Baskı). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Dengiz, F., Başaran, D. T. ve Koç, G. Ö. (2019). GSL Çalgı Eğitimi Kemane 12 Ders Kitabı, (1. Baskı). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Durmaz, E. (2021). Devlet Konservatuvarları Lisans Düzeyi Kemane Dersi İçin Öğretim Program Önerisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Erciyes Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Kayseri.
  • Duygulu, M. (2014). Türk Halk Müziği Sözlüğü. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Dönmez, E. C. (2019). Müzik Öğretmeni Adaylarının Çalgı Eğitimine Yönelik Zihin Alışkanlıklarının Değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Ekici, S. (2006). Bağlama Eğitimi Yöntem Ve Teknikleri (1. Baskı). Ankara: Yurtrenkleri Yayınevi.
  • Eşigül, T. (2018). Orta Anadolu Abdalları'nın Keman İcrâ Özelliklerinin Tespiti ve Kabak Kemane'ye Uyarlanması. (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Ankara.
  • Gerekten, S. E. (2020). Bağlamada/Sazda Misket Düzeni İçin Egzersiz ve Etütlere Dayalı Öğretim Modeli Önerisi ve Öğrenci Başarısına Etkisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Göküstün, M. (2012). Galamian Yöntemi’nin Keman Çalma Performansı Üzerindeki Etkisi. (Yayımlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi), Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, İzmir.
  • Merdivan, S. C. (2021). Yaylı Çalgı Çalma Tekniklerinin Kabak Kemane Eğitimine Uyarlanmasi (Sirto ve Longa Örnekleri). (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özdek, A. (2015, 8-10 Nisan). Bağlama öğretimine dönük basılı materyallerde görece notasyona ilişkin bilgi ve uyarılar (Sözlü bildiri). II. Uluslararası Güzel Sanatlar Bilimsel Araştırma Günleri (GUSBAG), Sivas.
  • Özdemir, M. A. (2020). Iklığ Metodu (Yaylı Bağlama) Başlangıç Seviyesi -1-. İstanbul: Gram Kitap, Parodi Yayıncılık Pazarlama Dağıtım Tic. Ltd. Şti.
  • Öztuna, Y. (2000). Türk Musikisi Kavram ve Terimleri Ansiklopesti. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları.
  • Say, A. (2005). Müzik Ansiklopedisi Besteciler, Yorumcular, Eserler, Kavramlar (Vol. 3). Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Şimşek, M. (2013). Teke Yöresi Burdur İli Mahalli Kemane İracılarının Yöresel Kemane Çalım Teknikleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Urhan, S. (2014). Kabak Kemane Metodu. İzmir: Tezer Matbaası.
  • Yengin A., Özdemir. G. (2019). Kabak Kemane Eğitiminde Teke Yöresi Tavrının Uygulanabilirliği. Uluslararası Sanad Kongresi I Bildiri Kitabı, 12-14 Aralık 2019, Ankara, Türkiye, 759-773.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (Onbirinci Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık San. ve Tic A.Ş.

KABAK KEMANEDE KULLANILAN SAĞ VE SOL EL TEKNİKLERİNE YÖNELİK EĞİTİMCİ VE İCRACI GÖRÜŞLERİ

Year 2023, Issue: 22, 90 - 110, 30.06.2023
https://doi.org/10.31722/ejmd.1189520

Abstract

Çalışmanın amacı, kabak kemane eğitimcileri ve icracılarının sağ ve sol el tekniklerine yönelik görüşlerinin betimlenmesidir. Araştırma grubunda on farklı üniversiteden on üç eğitimci, TRT, Kültür ve Turizm Bakanlığından beş kabak kemane icracısı olmak üzere toplam on sekiz kişi yer almıştır. Araştırmacı tarafından hazırlanan görüşme soruları iki alan uzmanına e posta yoluyla gönderilerek güvenirlik-geçerlik kontrolleri sağlanmış ve etik onayı alındıktan sonra kabak kemane eğitimcileri ve icracılarıyla “zoom” adlı video konferans programından görüşmeler sağlanarak veriler toplanmıştır. Elde edilen veriler içerik analiz yöntemiyle kategorize edilmiş ve tablolardan faydalanılarak okuyucuya sunulmuştur. Araştırma kapsamında eğitimcilerin sağ ve sol tekniklerine hangi lisans sürecinde yer verdikleri, hem eğitimci hem de icracıların diğer yaylı çalgılardaki sağ ve sol el tekniklerinin kabak kemanedeki kullanım durumları, sağ ve sol el tekniklerinin terminolojik açıdan kullanımıyla ilgili (Türk/Batı) hangisini tercih ettikleri, Teke Yöresinde icra edilen eserlerde hangi sağ ve sol el tekniklerine yer verdikleri ve bu tekniklere ilişkin mevcut yazılı materyallerle ilgili görüşlerine yer verilmiştir. Ardından bu görüşmeler sonucunda kabak kemane eğitiminde ve icrasında kullanılan sağ ve sol el tekniklerine ilişkin veriler yorumlanmıştır.

References

  • Aksak, S. (2014). Kemanda Sol El ve Vibrato Tekniğinin Metodik Örneklere Dayanarak İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Akyol, A. ve Özay, S. (2015). Teke Bölgesi Geleneksel Çalgılarından Kabak Kemane’nin Ülkemizdeki Eğitim Uygulamaları ve Bir Metod Önerisi. I. Teke Yöresi Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 4-6 Mart 2015, Burdur, Türkiye, 759-770.
  • Behar, C. (2019). Aşk Olmayınca Meşk Olmaz Geleneksel Osmanlı/Türk Müziğinde Öğretim ve İntikal (7. Baskı ed.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Bircan, O. (2010). Kemane İcrasında Artikülasyon ve Yay Uygulamaları. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Haliç Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Çelik, Ö. (2019). Kabak Kemane Metodu-1. İzmir/Bornova: Ege Üniversitesi Basımevi Müdürlüğü.
  • Dengiz, F., Başaran, D. T. ve Koç, G. Ö. (2019). GSL Çalgı Eğitimi Kemane 9 Ders Kitabı, (1. Baskı). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Dengiz, F., Başaran, D. T. ve Koç, G. Ö. (2019). GSL Çalgı Eğitimi Kemane 10 Ders Kitabı, (1. Baskı). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Dengiz, F., Başaran, D. T. ve Koç, G. Ö. (2019). GSL Çalgı Eğitimi Kemane 11 Ders Kitabı, (1. Baskı). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Dengiz, F., Başaran, D. T. ve Koç, G. Ö. (2019). GSL Çalgı Eğitimi Kemane 12 Ders Kitabı, (1. Baskı). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Durmaz, E. (2021). Devlet Konservatuvarları Lisans Düzeyi Kemane Dersi İçin Öğretim Program Önerisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Erciyes Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Kayseri.
  • Duygulu, M. (2014). Türk Halk Müziği Sözlüğü. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Dönmez, E. C. (2019). Müzik Öğretmeni Adaylarının Çalgı Eğitimine Yönelik Zihin Alışkanlıklarının Değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Ekici, S. (2006). Bağlama Eğitimi Yöntem Ve Teknikleri (1. Baskı). Ankara: Yurtrenkleri Yayınevi.
  • Eşigül, T. (2018). Orta Anadolu Abdalları'nın Keman İcrâ Özelliklerinin Tespiti ve Kabak Kemane'ye Uyarlanması. (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Ankara.
  • Gerekten, S. E. (2020). Bağlamada/Sazda Misket Düzeni İçin Egzersiz ve Etütlere Dayalı Öğretim Modeli Önerisi ve Öğrenci Başarısına Etkisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Göküstün, M. (2012). Galamian Yöntemi’nin Keman Çalma Performansı Üzerindeki Etkisi. (Yayımlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi), Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, İzmir.
  • Merdivan, S. C. (2021). Yaylı Çalgı Çalma Tekniklerinin Kabak Kemane Eğitimine Uyarlanmasi (Sirto ve Longa Örnekleri). (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özdek, A. (2015, 8-10 Nisan). Bağlama öğretimine dönük basılı materyallerde görece notasyona ilişkin bilgi ve uyarılar (Sözlü bildiri). II. Uluslararası Güzel Sanatlar Bilimsel Araştırma Günleri (GUSBAG), Sivas.
  • Özdemir, M. A. (2020). Iklığ Metodu (Yaylı Bağlama) Başlangıç Seviyesi -1-. İstanbul: Gram Kitap, Parodi Yayıncılık Pazarlama Dağıtım Tic. Ltd. Şti.
  • Öztuna, Y. (2000). Türk Musikisi Kavram ve Terimleri Ansiklopesti. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları.
  • Say, A. (2005). Müzik Ansiklopedisi Besteciler, Yorumcular, Eserler, Kavramlar (Vol. 3). Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Şimşek, M. (2013). Teke Yöresi Burdur İli Mahalli Kemane İracılarının Yöresel Kemane Çalım Teknikleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Urhan, S. (2014). Kabak Kemane Metodu. İzmir: Tezer Matbaası.
  • Yengin A., Özdemir. G. (2019). Kabak Kemane Eğitiminde Teke Yöresi Tavrının Uygulanabilirliği. Uluslararası Sanad Kongresi I Bildiri Kitabı, 12-14 Aralık 2019, Ankara, Türkiye, 759-773.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (Onbirinci Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık San. ve Tic A.Ş.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Music
Journal Section Articles
Authors

Veli Yöntem 0000-0003-3524-4745

Uğur Türkmen 0000-0002-0847-779X

Early Pub Date June 29, 2023
Publication Date June 30, 2023
Submission Date October 15, 2022
Acceptance Date January 30, 2023
Published in Issue Year 2023 Issue: 22

Cite

APA Yöntem, V., & Türkmen, U. (2023). KABAK KEMANEDE KULLANILAN SAĞ VE SOL EL TEKNİKLERİNE YÖNELİK EĞİTİMCİ VE İCRACI GÖRÜŞLERİ. Eurasian Journal of Music and Dance(22), 90-110. https://doi.org/10.31722/ejmd.1189520
AMA Yöntem V, Türkmen U. KABAK KEMANEDE KULLANILAN SAĞ VE SOL EL TEKNİKLERİNE YÖNELİK EĞİTİMCİ VE İCRACI GÖRÜŞLERİ. Eurasian Journal of Music and Dance. June 2023;(22):90-110. doi:10.31722/ejmd.1189520
Chicago Yöntem, Veli, and Uğur Türkmen. “KABAK KEMANEDE KULLANILAN SAĞ VE SOL EL TEKNİKLERİNE YÖNELİK EĞİTİMCİ VE İCRACI GÖRÜŞLERİ”. Eurasian Journal of Music and Dance, no. 22 (June 2023): 90-110. https://doi.org/10.31722/ejmd.1189520.
EndNote Yöntem V, Türkmen U (June 1, 2023) KABAK KEMANEDE KULLANILAN SAĞ VE SOL EL TEKNİKLERİNE YÖNELİK EĞİTİMCİ VE İCRACI GÖRÜŞLERİ. Eurasian Journal of Music and Dance 22 90–110.
IEEE V. Yöntem and U. Türkmen, “KABAK KEMANEDE KULLANILAN SAĞ VE SOL EL TEKNİKLERİNE YÖNELİK EĞİTİMCİ VE İCRACI GÖRÜŞLERİ”, Eurasian Journal of Music and Dance, no. 22, pp. 90–110, June 2023, doi: 10.31722/ejmd.1189520.
ISNAD Yöntem, Veli - Türkmen, Uğur. “KABAK KEMANEDE KULLANILAN SAĞ VE SOL EL TEKNİKLERİNE YÖNELİK EĞİTİMCİ VE İCRACI GÖRÜŞLERİ”. Eurasian Journal of Music and Dance 22 (June 2023), 90-110. https://doi.org/10.31722/ejmd.1189520.
JAMA Yöntem V, Türkmen U. KABAK KEMANEDE KULLANILAN SAĞ VE SOL EL TEKNİKLERİNE YÖNELİK EĞİTİMCİ VE İCRACI GÖRÜŞLERİ. Eurasian Journal of Music and Dance. 2023;:90–110.
MLA Yöntem, Veli and Uğur Türkmen. “KABAK KEMANEDE KULLANILAN SAĞ VE SOL EL TEKNİKLERİNE YÖNELİK EĞİTİMCİ VE İCRACI GÖRÜŞLERİ”. Eurasian Journal of Music and Dance, no. 22, 2023, pp. 90-110, doi:10.31722/ejmd.1189520.
Vancouver Yöntem V, Türkmen U. KABAK KEMANEDE KULLANILAN SAĞ VE SOL EL TEKNİKLERİNE YÖNELİK EĞİTİMCİ VE İCRACI GÖRÜŞLERİ. Eurasian Journal of Music and Dance. 2023(22):90-110.

Eurasian Journal of Music and Dance