In this research, 10 works in the form of songs in the Hijaz maqam in Ümit Yazıcı repertoire were handled within the scope of document analysis, and the obtained data were tabulated with their form, maqam, rythm and literary dimensions, and descriptive analysis was made in this direction. In the form analysis dimension, the forms of the works were examined according to Kemal İlerici's approach, and 5 different song forms were determined. 1 Song in the first variety of twin whole, 4 in the second variety, 2 in the third variety, 2 in the fourth variety and 1 artifact in the seventh variety were determined. Based on the maqam and rhythm dimension of the works and the İsmail Hakkı ÖZKAN, 10 works in the Hejaz maqam were examined. In the results of the data obtained from the authority analysis. It has been determined that 5 of them are in Hümâyûn, 4 in Hejaz and 1 in Uzzal mode. Şemseddin Ziya Bey used small rhythm in his works. 1 Semai, 3 Düyek, 4 Aksak, 1 Ağır Aksak, 1 Curcuna methods have been identified. As a result of these determinations, it was determined that he composed mostly in Aksak and the least in Semai, Ağır Aksak and Curcuna styles. His literary analyzes were analyzed by Haluk İPEKTEN, the basic structure of the Old Turkish Literature Poems and Prosody book, as a result of which 10 syllable sizes, 9 Aruz meters were used in the 10 songs he composed, 6 Mefâîlün Mefâîlün Mefâîlün Mefâîlün Mefâîlün, 1 Mefâ'îlün/mefâ' Fe'ûl came to the place where it was written with the forms 1 Fe'ilâtün / Fe'ilâtün / Fe'ilâtü Fe'ilün,(Fâilâtün) (Fa'lün), 1 Fâ'ilâtün / Fâ'ilâtün / Fâ'ilâtün / Fâ'ilün.
Şemseddin Ziya Bey theory maqam form prosody rythm analysis.
Bu araştımada, Şemseddin Ziye Bey’in Ümit Yazıcı’nın kişisel arşivinden elde edilen hicaz makamındaki şarkı formundaki 10 eseri doküman incelemesi kapsamında ele alınmış olup, elde edilen veriler form, makam, usûl ve edebi boyutlarıyla tablolaştırılmış ve bu doğrultuda betimsel analiz yapılmıştır. Form analizi boyutunda Kemal İlerici’nin yaklaşımına göre eserlerin formları incelenmiş, 5 farklı şarkı formu tespit edilmiştir. İkiz bütünün birinci çeşidinde 1 Şarkı, ikinci çeşidinde 4, üçüncü çeşidinde 2, dördüncü çeşidinde 2, yedinci çeşidinden 1 eser tespit edilmiştir. 10 hicaz şarkının makamsal ve usûl boyutu, İsmail Hakkı ÖZKAN nazariyesi temel alınarak incelenmiştir. Makam analizinden elde edilen verilerin sonuçlarında 5 tanesinin Hümâyûn, 4 tanesinin hicaz, 1 tanesinin ise Uzzal makamında olduğu tespit edilmiştir. Şemseddin Ziya Bey eserlerinde küçük usûller kullanmıştır. 1 Semâi, 3 Düyek, 4 Aksak, 1 Ağır Aksak, 1 Curcuna usûlü saptanmıştır. Bu bulgular neticesinde en fazla Aksak en az ise Semai, Ağır Aksak ve Curcuna üsûlünde besteler yaptığı belirlenmiştir. Edebi analizleri açısından Haluk İPEKTEN’in Eski Türk Edebiyatı Nazım Şekilleri ve Aruz kitabı temel alınarak incelenmiş ve sonuç olarak bestelediği 10 şarkıda;1 tane 10’lu hece ölçüsü, 9 tane Aruz vezni kullanılmıştır ayrıca 6 tane Mefâîlün Mefâîlün Mefâîlün Mefâîlün, 1 tane Mefâ'îlün/mefâ'îlün/fe'ûlün,1 tane Fe‘ilâtün/Fe‘ilâtün/Fe‘ilâtüFe‘ilün,(Fâilâtün) (Fa’lün) ve 1 tane Fâ’ilâtün / Fâ’ilâtün / Fâ’ilâtün / Fâ’ilün kalıplarının kullanıldığı görülmüştür.
Şemseddin Ziya Bey nazariye makam form prozodi usûl incelemesi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Müzik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 23 Mayıs 2023 |
Kabul Tarihi | 23 Ekim 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 23 |
Eurasian Journal of Music and Dance