The aim of this research is to determine the opinions of music teacher candidates regarding the use of tablature system in the sight-reading stage of guitar pieces and to evaluate the use of tablature system in the sight-reading stage of guitar pieces within the framework of the determined dimensions of the research. The research is an action research conducted in a qualitative framework. In the framework of the action plan of the research, it was aimed that the music teacher candidates get to know the tablature system and gain the ability to use the tablature system at the sight-reading stage of guitar pieces with the tablature system-based teaching applied within the scope of Guitar and Accompaniment 2 course. In the determination of the study group of the research, convenience /accidental sampling method was preferred among the purposive sampling methods in line with the research model. The study group of the research consists of students (n=10) who took Guitar and Accompaniment 2 course in the spring semester of the 2020-2021 academic year in Muğla Sıtkı Koçman University, Education Faculty, Fine Arts Education Department, Music Education Department. The data of the research were collected via the semi-structured interview technique created by the researchers and analyzed descriptive. It was concluded that the use of tablature system by the music teacher candidates during the sight-reading stage of guitar pieces is effective in solving the problems they encounter such as finding the places of the notes on the keyboard and determining from which position they will be taken. At the same time understanding the string, fret and finger numbers that should be played for the right and left hands in a shorter time during the sight-reading process and it has been determined that it facilitates the sight-reading process by speeding up. In addition to these, it was concluded that the use of tablature system attracted the attention of all music teacher candidates and positively affected their attitudes towards the use of tablature system.
Guitar education tablature system sight-reading music teacher candidates.
Bu araştırmanın amacı gitar eserlerinin deşifrajında tablatur sisteminin kullanılmasına ilişkin müzik öğretmeni adaylarının görüşlerini belirlemek ve gitar eserlerinin deşifrajında tablatur sisteminin kullanılmasını araştırmanın belirlenen boyutları çerçevesinde değerlendirmektir. Araştırma nitel çerçevede gerçekleştirilen bir eylem araştırmasıdır. Araştırmanın eylem planı çerçevesinde Gitar ve Eşlikleme 2 dersi kapsamında uygulanan tablatur sistemine dayalı öğretim ile müzik öğretmeni adaylarının tablatur sistemini tanımaları ve gitar eserlerinin deşifrajında tablatur sistemini kullanabilme becerisini kazanmaları amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunun belirlenmesinde araştırmanın modeli doğrultusunda amaçsal örnekleme yöntemlerinden uygun/kazara örnekleme yöntemi tercih edilmiştir. Bu kapsamda araştırmanın çalışma grubunu Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalında 2020-2021 eğitim-öğretim yılı bahar yarıyılında Gitar ve Eşlikleme 2 dersini alan, öğrenciler (n=10) oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri araştırmacılar tarafından oluşturulan yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmış ve betimsel olarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, müzik öğretmeni adaylarının gitar eserlerinin deşifrajında tablatur sistemini kullanmalarının klavye üzerinde notaların yerlerini bulma ve hangi pozisyondan alınacağını belirleyebilme, deşifraj sürecinde sağ ve sol el için çalınması gereken tel, perde ve parmak numaralarını daha kısa sürede anlayabilme gibi karşılaştıkları problemlerin çözümünde etkili olduğu ve deşifrajı hızlandırarak kolaylaştırdığı belirlenmiştir. Bunlara ek olarak, tablatur sisteminin kullanılmasının müzik öğretmeni adaylarının tamamının ilgisini çektiği ve tablatur sisteminin kullanılmasına ilişkin tutumlarını olumlu yönde etkilediği sonucuna ulaşılmıştır.
Gitar eğitimi tablatur sistemi deşifraj müzik öğretmeni adayları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Performans Sanatları (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 21 Temmuz 2023 |
Kabul Tarihi | 11 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 23 |
Eurasian Journal of Music and Dance