Research Article
BibTex RIS Cite

Persichetti’nin Parable Op. 120 İsimli Eserine 20. Yüzyıl Teknikleri Çerçevesinden Bir Bakış

Year 2024, Issue: 24, 110 - 123, 30.06.2024
https://doi.org/10.31722/ejmd.1376036

Abstract

Bir eserin icrasında, eserin yazıldığı dönem, bestecinin yaşamı, bestecinin ve döneminin kompozisyon biçimi icracı tarafından dikkat edilmesi gereken en temel unsurlardandır. Bunun yanı sıra icracının, eseri icra etmeden önce, eserin formunu ve özellikle 20. yüzyıl müziklerinde eser içerisinde hangi modern tekniklere yer verildiğini bilmesi oldukça önemlidir. Tüm bunlar icracıyı bestecinin isteklerini benimseyerek eseri en uygun ve doğru şekilde seslendirmeye hazırlayacaktır.

Vincent Persichetti’nin “Solo Korno için Parable Op. 120” (1973) eseri, solo korno repertuvarı içerisinde çok önemli bir yere sahiptir ve 20. yüzyıl müzikleri arasında en çok seslendirilen eserlerden biridir. Korno icracısına tüm ustalığını ve korno üzerindeki hakimiyetini gösterebilme imkânı sunan bu eser içerdiği çeşitli 20. yüzyıl teknikleri (genişletilmiş teknikler) ile çalıcıyı zorlayabilmektedir. Bu çalışmada, Vincent Persichetti’nin “Solo Korno için Parable Op. 120” eserinin 20. yüzyıl teknikleri bakımından incelemesi yapılmış olup bu tekniklerin icrasına yardımcı olacağı düşünülen önerilere yer verilmiştir. Buna ek olarak bestecinin yaşamı ve müzik dili araştırılarak bu eseri icra edecek korno sanatçıları ve öğrencileri için bir kaynak olması amaçlanmıştır.

References

  • Aktüze, İ. (2004). Müziği Anlamak Ansiklopedik Müzik Sözlüğü. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Arkoudis, E. V. (2019). Contemporary Music Notation for the Flute: A Unified Guide to Notational Symbols for Composers and Performers. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). West Virginia University, West Virginia.
  • Çelebioğlu, E. (1986). Tarihsel Açıdan Evrensel Müziğe Giriş. İstanbul: Tasvir Matbaası.
  • Çokomay, B. (2016). Türk Bestecilerin Senfonik Eserlerindeki Korno Sololarının İncelenmesi. (Yayımlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi). Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Deats, C. (2001). Toward A Pedagogy of Extended Techniques for Horn Derıved From Vincent Persichetti's Parable for Solo Horn, Opus 120. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Texas Tech University, Texas.
  • Huff, M. Y. (2011). Vincent Persichetti’s Parable for Solo Double Bass: Its Place in His Catalog of Parables and Complete Works. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). The University of Alabama, Alabama.
  • King, M. D. (2016). Solitary Freedom Music for Solo Horn. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). The University of Alabama, Alabama.
  • Minut, M. A. (2009). Style and Compositional Techniques in Vincent Persichetti’s Ten Sonatas for Harpsichord. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Ball State University, Indiana.
  • Nelson, M. A. (1985). The Brass Parables of Vincent Persichetti. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Arizona State University, Arizona.
  • Pepilascov-Childers, B. S. (2023). The Three E's of Horn Repertoire: From Excerpts to Etudes to Employment. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). University of Kentucky, Kentucky.
  • Persichetti, V. (1973). Parable for Solo Horn. Pennsylvania: Elkan-Vogel Inc.
  • Schouten, S. (2012). Guide and Interactive Database for Solo Horn Repertoire. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Florida State University, Florida.
  • Sinanoğlu, M. (2001). İznik Konsili (Cilt 23). İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı.
  • Thompson, A. (2010). A Study of French Horn Harmonics. Milton Keynes: Institute of Acoustics Diploma in Acoustics and Noise Control.
  • Üstün, E. (2007, 01 01). Flüt Eğitiminde Temel Beceriler ve Dil Teknikleri. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 103-122.
  • Yöre, S. (2011). Çağdaş Müzik: Bestecilik Ana Akımları, Teknikleri ve Başlıca Besteciler. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(3), 1-20.
  • Zoloth, A. G. (1994). Vincent Ludwig Persichetti's Parable for Solo Flute (Alto or Regular), Op. 100-A Study of Its Compositional Elements, Together With Recitals of Selected Works of Beethoven, Devienne, Handel, Hummel, Kreutzer and Others. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). University of North Texas, Texas.   Aakanksha Gaur, The Editors of Encyclopædia Britannica, https://www.britannica.com/biography/Vincent-Persichetti (Erişim Tarihi: 07.09.2023).
  • Benjamin D. Gooch, Persichetti’s Parable VIII for Solo Horn, https://mitdampfer.wordpress.com/2016/01/27/parable/ (Erişim Tarihi: 07.09.2023).

An Overwiev of Persichetti's Parable Op. 120 in the Context of 20th Century Techniques

Year 2024, Issue: 24, 110 - 123, 30.06.2024
https://doi.org/10.31722/ejmd.1376036

Abstract

In the performance of a work, the period in which the work was written, the life of the composer, and the compositional style of the composer and his period are among the most fundamental elements to be considered by the performer. In addition, it is very important for the performer to know the form of the piece and which modern techniques are used in the piece, especially in 20th century music, before performing it. All these will prepare the performer to perform the work in the most appropriate and correct way by adopting the composer's wishes.

Vincent Persichetti's "Parable for Solo Horn Op. 120" (1973) has a very important place in the solo horn repertoire and is one of the most frequently performed pieces of 20th century music. This work, which offers the horn player the opportunity to show all his mastery and command over the horn, can challenge the player with various 20th century techniques (extended techniques). In this study, Vincent Persichetti's "Parable for Solo Horn Op. 120" is analyzed in terms of 20th century techniques and suggestions that are thought to help the performance of these techniques are given. In addition to this, the composer's life and musical language were researched and it was aimed to be a resource for horn players and students who will perform this work.

References

  • Aktüze, İ. (2004). Müziği Anlamak Ansiklopedik Müzik Sözlüğü. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Arkoudis, E. V. (2019). Contemporary Music Notation for the Flute: A Unified Guide to Notational Symbols for Composers and Performers. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). West Virginia University, West Virginia.
  • Çelebioğlu, E. (1986). Tarihsel Açıdan Evrensel Müziğe Giriş. İstanbul: Tasvir Matbaası.
  • Çokomay, B. (2016). Türk Bestecilerin Senfonik Eserlerindeki Korno Sololarının İncelenmesi. (Yayımlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi). Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Deats, C. (2001). Toward A Pedagogy of Extended Techniques for Horn Derıved From Vincent Persichetti's Parable for Solo Horn, Opus 120. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Texas Tech University, Texas.
  • Huff, M. Y. (2011). Vincent Persichetti’s Parable for Solo Double Bass: Its Place in His Catalog of Parables and Complete Works. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). The University of Alabama, Alabama.
  • King, M. D. (2016). Solitary Freedom Music for Solo Horn. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). The University of Alabama, Alabama.
  • Minut, M. A. (2009). Style and Compositional Techniques in Vincent Persichetti’s Ten Sonatas for Harpsichord. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Ball State University, Indiana.
  • Nelson, M. A. (1985). The Brass Parables of Vincent Persichetti. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Arizona State University, Arizona.
  • Pepilascov-Childers, B. S. (2023). The Three E's of Horn Repertoire: From Excerpts to Etudes to Employment. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). University of Kentucky, Kentucky.
  • Persichetti, V. (1973). Parable for Solo Horn. Pennsylvania: Elkan-Vogel Inc.
  • Schouten, S. (2012). Guide and Interactive Database for Solo Horn Repertoire. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Florida State University, Florida.
  • Sinanoğlu, M. (2001). İznik Konsili (Cilt 23). İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı.
  • Thompson, A. (2010). A Study of French Horn Harmonics. Milton Keynes: Institute of Acoustics Diploma in Acoustics and Noise Control.
  • Üstün, E. (2007, 01 01). Flüt Eğitiminde Temel Beceriler ve Dil Teknikleri. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 103-122.
  • Yöre, S. (2011). Çağdaş Müzik: Bestecilik Ana Akımları, Teknikleri ve Başlıca Besteciler. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(3), 1-20.
  • Zoloth, A. G. (1994). Vincent Ludwig Persichetti's Parable for Solo Flute (Alto or Regular), Op. 100-A Study of Its Compositional Elements, Together With Recitals of Selected Works of Beethoven, Devienne, Handel, Hummel, Kreutzer and Others. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). University of North Texas, Texas.   Aakanksha Gaur, The Editors of Encyclopædia Britannica, https://www.britannica.com/biography/Vincent-Persichetti (Erişim Tarihi: 07.09.2023).
  • Benjamin D. Gooch, Persichetti’s Parable VIII for Solo Horn, https://mitdampfer.wordpress.com/2016/01/27/parable/ (Erişim Tarihi: 07.09.2023).
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Performing Arts (Other)
Journal Section Articles
Authors

Kübra Çadırcıoğlu Uyar 0000-0002-8050-8909

Publication Date June 30, 2024
Submission Date October 14, 2023
Acceptance Date June 3, 2024
Published in Issue Year 2024 Issue: 24

Cite

APA Çadırcıoğlu Uyar, K. (2024). Persichetti’nin Parable Op. 120 İsimli Eserine 20. Yüzyıl Teknikleri Çerçevesinden Bir Bakış. Eurasian Journal of Music and Dance(24), 110-123. https://doi.org/10.31722/ejmd.1376036
AMA Çadırcıoğlu Uyar K. Persichetti’nin Parable Op. 120 İsimli Eserine 20. Yüzyıl Teknikleri Çerçevesinden Bir Bakış. Eurasian Journal of Music and Dance. June 2024;(24):110-123. doi:10.31722/ejmd.1376036
Chicago Çadırcıoğlu Uyar, Kübra. “Persichetti’nin Parable Op. 120 İsimli Eserine 20. Yüzyıl Teknikleri Çerçevesinden Bir Bakış”. Eurasian Journal of Music and Dance, no. 24 (June 2024): 110-23. https://doi.org/10.31722/ejmd.1376036.
EndNote Çadırcıoğlu Uyar K (June 1, 2024) Persichetti’nin Parable Op. 120 İsimli Eserine 20. Yüzyıl Teknikleri Çerçevesinden Bir Bakış. Eurasian Journal of Music and Dance 24 110–123.
IEEE K. Çadırcıoğlu Uyar, “Persichetti’nin Parable Op. 120 İsimli Eserine 20. Yüzyıl Teknikleri Çerçevesinden Bir Bakış”, Eurasian Journal of Music and Dance, no. 24, pp. 110–123, June 2024, doi: 10.31722/ejmd.1376036.
ISNAD Çadırcıoğlu Uyar, Kübra. “Persichetti’nin Parable Op. 120 İsimli Eserine 20. Yüzyıl Teknikleri Çerçevesinden Bir Bakış”. Eurasian Journal of Music and Dance 24 (June 2024), 110-123. https://doi.org/10.31722/ejmd.1376036.
JAMA Çadırcıoğlu Uyar K. Persichetti’nin Parable Op. 120 İsimli Eserine 20. Yüzyıl Teknikleri Çerçevesinden Bir Bakış. Eurasian Journal of Music and Dance. 2024;:110–123.
MLA Çadırcıoğlu Uyar, Kübra. “Persichetti’nin Parable Op. 120 İsimli Eserine 20. Yüzyıl Teknikleri Çerçevesinden Bir Bakış”. Eurasian Journal of Music and Dance, no. 24, 2024, pp. 110-23, doi:10.31722/ejmd.1376036.
Vancouver Çadırcıoğlu Uyar K. Persichetti’nin Parable Op. 120 İsimli Eserine 20. Yüzyıl Teknikleri Çerçevesinden Bir Bakış. Eurasian Journal of Music and Dance. 2024(24):110-23.

Eurasian Journal of Music and Dance