In Louis Althusser's perspective, ideology begins with human life, and the understanding of ideology comes into being through the State's Repressive Devices and the State's Ideological Devices. The ideological apparatus of the state includes schools, churches, associations and unions, specifically in society. In Althusser's perspective, educational institutions, as Ideological Instruments of the State, are particularly important in spreading the ideology of the state. Considering the Turkish social structure, many educational institutions, especially in the field of culture, during both the Ottoman and the Republic periods, carried out activities to bring to life the discourse and utopia of the official ideology as the Ideological Device of the State. Darülelhan, which was established in the last periods of the Ottoman Empire and the beginning of the early republic, is an institution that carried out its activities as the Ideological Device of the State. This study aims to discuss, from an Althusserian perspective, the utopia of Darülelhan, which was designed as the ideological apparatus of the state during the republican period, on the path to westernization. The study was carried out based on literature review from qualitative research. While it is noteworthy that the purpose of establishing the Darülelhan during the Ottoman Empire was to be a dualist structure with an understanding of both Turkish music and Western music, it is observed that it took on a western-style identity in line with the discourses of the official ideology of the republic, especially starting from the early republican period. While the utopia of westernization was being tried to be realized with Darülelhan, the idea of creating an identity phenomenon of Central Asian origin, along with the compilation activities carried out by the institution, became the dominant political discourse.
Louis Althusser perspektifinde ideoloji insan yaşamıyla başlar ve ideoloji anlayışının vücut bulması, Devletin Baskı Aygıtları ile Devletin İdeolojik Aygıtları aracılığıyla gerçekleşir. Devletin ideolojik aygıtları arasında toplum özelinde okul, kilise, dernek, sendika yer alır. Althusser perspektifinde Devletin İdeolojik Aygıtları olarak eğitim kurumları devletin ideolojisini yayma adına bilhassa önem arz eder. Türk toplum yapısı göz önünde bulundurulduğunda gerek Osmanlı gerekse cumhuriyet döneminde bilhassa kültür özelinde birçok eğitim kurumu Devletin İdeolojik Aygıtı olarak resmî ideolojinin söylemini ve ütopyasını vücuda getirmek adına faaliyetlerde bulunmuşlardır. Osmanlı Devleti’nin son dönemleri ve erken cumhuriyetin başlarında kurulan Darülelhan da bu minvalde Devletin İdeolojik Aygıtı olarak faaliyetlerini gerçekleştirmiş bir kurum hüviyetindedir. Bu çalışma Althusserci bir bakış açısıyla cumhuriyet döneminde devletin ideolojik aygıtı olarak tasarlanan Darülelhanın batılılaşma yolundaki ütopyasını ele almayı amaçlamaktadır. Çalışma nitel araştırmalardan literatür taramasına dayalı gerçekleştirilmiştir. Darülelhanın Osmanlı Devleti döneminde kuruluş amacının hem Türk müziği hem de Batı müziği bir anlayışla düalist bir yapı olduğu dikkat çekerken, bilhassa erken cumhuriyet döneminden başlayarak cumhuriyet resmî ideolojisinin söylemleri doğrultusunda batılı tarzda bir kimliğe büründüğü müşahede edilir. Darülelhanla birlikte batılılaşması ütopyası gerçekleştirilmeye çalışılırken aynı zamanda kurumun gerçekleştirdiği derleme faaliyetleriyle birlikte Orta Asya kökenli bir kimlik olgusu yaratmak düşüncesi de hâkim politik söylem haline dönüşür.
| Birincil Dil | Türkçe | 
|---|---|
| Konular | Performans Sanatları (Diğer) | 
| Bölüm | Makaleler | 
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 30 Haziran 2025 | 
| Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 | 
| Gönderilme Tarihi | 7 Şubat 2025 | 
| Kabul Tarihi | 25 Nisan 2025 | 
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 26 | 
Eurasian Journal of Music and Dance