Research Article
BibTex RIS Cite

KARNAVALESK KURAMI VE INSTAGRAM ORTAMINA YANSIMALARI

Year 2018, Volume: 2 Issue: 2, 73 - 89, 01.05.2018
https://doi.org/10.17932/IAU.EJNM.25480200.2018.2/2.73-89

Abstract

Enformasyon teknolojisi devrimi, özgürlükçülüğün yükselişi ve
devletçiliğin ekonomik krize girmesi gibi 1970 yıllarında birbirinden bağımsız
süreçlerin bir araya gelmesi ile Yeni Dünya şekillenmeye başlamıştır. Bu
süreçlerin sonunda ise ağ toplumu düzeninin temeli atılmıştır. Zamansal ve
uzamsal farklılıkların yok olması ile beraber “Gerçek Sanallık” denilen yeni
bir kültür doğmuştur (Castells, 2008: 486). Geleneksel medya araçlarının yeni
medya araçlarına evrilmekte olduğu bu süreci anlamak analitik bir gözlem ile
mümkün olabilmektedir. Teknoloji, toplumların ihtiyaçları bazında kendini
yenilemekte ve denetim halinde toplumu yeniden inşa edebilecek gücü elinde
bulundurmaktadır. Bireyin hayatını idame ettirebilmesi için gerekli olan
iletişimin gerçekleşebilmesi aşamasında bu yeni toplum düzeni birçok alternatif
iletişim kanalı yaratabilmektedir. Diğer bir tanım ile elektronik ağlar
yaşamımızın omurgasını oluşturmaktadır. Kültürlerin oluşması ve toplumsal
yakınlaşmaların özünde insanların iletişim halinde kalmaları en büyük etkendir.
Sosyal bilimlerde iletişim çalışmaları incelendiğinde tüm alanlar ile ilişkisi
olduğu ve bu alanların birbirleri ile ilintili olduğu gözlemlenmektedir.
Günümüz yeni medya ortamını Orta Çağ dönemine ait edebi eserlerdeki davranış ve
insan ilişkileri bağlamında ele alabilmek mümkündür. Çünkü dönemsel bir akış ve
yenilenme olsa da insanın bulunduğu ve yaşamın devamlılığı kapsamında iletişim
ve beraberinde getirdiği etkileşim her zaman yerini korumuştur. İletişimsiz
düşünülemeyen bir dünyada birey her dönem bu ihtiyacı karşılayabilmek için
çeşitli oluşumlar içine girmiştir. Bu adımlardan biri olan karnaval düzeni ve
içerisinde barındırdığı özellikler yeni medya iletişim araçları aracılığıyla
gerçekleşen iletişim şekilleri ile benzerlik gösterdiği gözlemlenmektedir. Bu
çalışmada Rus Dil Bilimci Mihail Bahtin’in karnaval ortamına özgü elde ettiği
sonuçlar perspektifinden günümüz yeni medya uygulamalarından biri olan Instagram
uygulaması incelenmektedir. Elde edilen bulgular sonucunda Mihail Bahtin’in söz
ettiği özelliklerin birebir yansımalarının Instagram uygulamasında karşılıkları
bulunduğu gözlemlenmiştir. Orta Çağ karnaval ortamına özgü olan tepetaklak
dünya, grotesk, pazar yeri dili gibi kurama temel olan özelliklerin günümüz
popüler kültür ortamında da karşılıkları içerik analizi yöntemi ile
incelenmiştir.

References

  • Aydoğan, F., (2009), Eleştirel Perspektiften Yeni Medya, Marmara İletişim Dergisi, Cilt: 15, İstanbul. Aziz, A., (2015), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri, Nobel Yayınları, İstanbul. Bahtin, M., (2001), Karnavaldan Romana. Edebiyat Teorisinden Dil Felsefesine Seçme Yazılar, Ayrıntı Yayınları, İstanbul. Bahtin, M., (2004), Dosteyevski Poetikasının Sorunları, Metis Yayınları, İstanbul . Bahtin, M., (2005), Rabelais ve Dünyası. (Çev.) Çiçek Öztek, Ayrıntı Yayınları, İstanbul. Baldını , M,. (2000), İletişim Tarihi. Çev. Gül Batuş, Avcıol Basımevi, İstanbul. Borges, L., (1995). Yolları Çatallanan Bahçe, İletişim Yayınları, İstanbul. Bozkurt, V,. (2000), ‘’Gözetim Toplumu ve İnternet’’, Birikim Dergisi, Sayı: 136. Brandist, C., (2011), Bakhtin Ve Çevresi, Doğu Batı Yayınları, İstanbul. Castells, M., (2008), Bin Yılın Sonu, Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul. Castells, M., (2010), The Rise of Network Society. 2nd. Ed.With a New Preface. United Kingdom: Wiley-Blackwell Publishers. Castells, M.,(2004). “An Introduction to the Information Age” The Information Society Reader, Editör: Frank Webster, Routledge, Londra. Fıske, J., (2014), İletişim Çalışmalarına Giriş, Pharmakon Yayınevi, Ankara. Goffman, E., (2009). Günlük Yaşamda Benliğin Sunumu, Metis Yayınları, Ankara. Güngör, N., (2011), İletişim Kuramlar Ve Yaklaşımları, Siyasal Kitabevi, İstanbul. Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması 2017, TUİK, http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1028, (Erişim Tarihi 15.03.2018). Kıpçak, N., ‘’ Yeni Karnaval Olarak Yeni Medya: Karnavalesk Nitelikleri İle Twitter’’ Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Radyo Televizyon Ve Sinema Anabilim Dalı İletişim Bilimleri Bilim Dalı Doktora Tezi, İstanbul, 2016. Manovıch, L., (2001), The Language of New Media, Cambridge: The MIT Press. McLuhan, M.,(2007), Gutenberg Galaksisi: Tipografik İnsanın Oluşumu, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul . Neuman, L.,(2016), Toplumsal Araştırma Yöntemleri, Yayın Odası, Ankara. Sosyalmedya.co, http://sosyalmedya.co/instagram/ (Erişim Tarihi 15.03.2018). Yaylagül, L., (2015), Kitle İletişim Kuramları, Egemen Ve Eleştirel Yaklaşımlar, Dipnot Yayınları, İstanbul.
Year 2018, Volume: 2 Issue: 2, 73 - 89, 01.05.2018
https://doi.org/10.17932/IAU.EJNM.25480200.2018.2/2.73-89

Abstract

References

  • Aydoğan, F., (2009), Eleştirel Perspektiften Yeni Medya, Marmara İletişim Dergisi, Cilt: 15, İstanbul. Aziz, A., (2015), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri, Nobel Yayınları, İstanbul. Bahtin, M., (2001), Karnavaldan Romana. Edebiyat Teorisinden Dil Felsefesine Seçme Yazılar, Ayrıntı Yayınları, İstanbul. Bahtin, M., (2004), Dosteyevski Poetikasının Sorunları, Metis Yayınları, İstanbul . Bahtin, M., (2005), Rabelais ve Dünyası. (Çev.) Çiçek Öztek, Ayrıntı Yayınları, İstanbul. Baldını , M,. (2000), İletişim Tarihi. Çev. Gül Batuş, Avcıol Basımevi, İstanbul. Borges, L., (1995). Yolları Çatallanan Bahçe, İletişim Yayınları, İstanbul. Bozkurt, V,. (2000), ‘’Gözetim Toplumu ve İnternet’’, Birikim Dergisi, Sayı: 136. Brandist, C., (2011), Bakhtin Ve Çevresi, Doğu Batı Yayınları, İstanbul. Castells, M., (2008), Bin Yılın Sonu, Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul. Castells, M., (2010), The Rise of Network Society. 2nd. Ed.With a New Preface. United Kingdom: Wiley-Blackwell Publishers. Castells, M.,(2004). “An Introduction to the Information Age” The Information Society Reader, Editör: Frank Webster, Routledge, Londra. Fıske, J., (2014), İletişim Çalışmalarına Giriş, Pharmakon Yayınevi, Ankara. Goffman, E., (2009). Günlük Yaşamda Benliğin Sunumu, Metis Yayınları, Ankara. Güngör, N., (2011), İletişim Kuramlar Ve Yaklaşımları, Siyasal Kitabevi, İstanbul. Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması 2017, TUİK, http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1028, (Erişim Tarihi 15.03.2018). Kıpçak, N., ‘’ Yeni Karnaval Olarak Yeni Medya: Karnavalesk Nitelikleri İle Twitter’’ Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Radyo Televizyon Ve Sinema Anabilim Dalı İletişim Bilimleri Bilim Dalı Doktora Tezi, İstanbul, 2016. Manovıch, L., (2001), The Language of New Media, Cambridge: The MIT Press. McLuhan, M.,(2007), Gutenberg Galaksisi: Tipografik İnsanın Oluşumu, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul . Neuman, L.,(2016), Toplumsal Araştırma Yöntemleri, Yayın Odası, Ankara. Sosyalmedya.co, http://sosyalmedya.co/instagram/ (Erişim Tarihi 15.03.2018). Yaylagül, L., (2015), Kitle İletişim Kuramları, Egemen Ve Eleştirel Yaklaşımlar, Dipnot Yayınları, İstanbul.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies
Journal Section Research Article
Authors

Ece Uygun This is me 0000-0002-1841-037X

Deniz Akbulut This is me 0000-0003-0236-525X

Publication Date May 1, 2018
Submission Date March 5, 2018
Acceptance Date April 18, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 2 Issue: 2

Cite

APA Uygun, E., & Akbulut, D. (2018). KARNAVALESK KURAMI VE INSTAGRAM ORTAMINA YANSIMALARI. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 2(2), 73-89. https://doi.org/10.17932/IAU.EJNM.25480200.2018.2/2.73-89


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)
by-nc.png