Research Article
BibTex RIS Cite

REKLAM DÜNYASINDA ALTIN ÇAĞ: KAVRAMSAL BİR ÇALIŞMA

Year 2022, Volume: 6 Issue: 2, 188 - 199, 15.05.2022

Abstract

Reklamcılık alanının tarihçesi incelenmiş olduğu zaman M.Ö 3000’li yıllara dayandığı görülmektedir. Reklamın geçmişten günümüze kadar geldiği evrelerde yazılı ve görsel kitle iletişim araçlarının da rolü önem taşımaktadır. Çalışmada, televizyon reklamcılığının gelişimi ile bağlantılı olarak reklamın altın çağı olarak nitelendirilen 1950 ve 1970’li yıllardaki reklamcılığın karakteristik yapısı, alanda yaşanan gelişmeler ve değişimlerin neler olduğu konularına literatüre dayalı bilgilerle açıklık getirilmeye çalışılmıştır. Reklamın Altın Çağı’nda reklam dünyasına stratejileri ile yön veren her bir reklamcının kendi bakış açısı kapsamında reklam dünyasında ön plana çıkarmış olduğu kavramlar ile ilgili bilgi verilmektedir.Rooser Reeves’in reklamda uyguladığı temel satış vaadi, Raymond Rubicam’ın farklılaşma staretejisi, Leo Burnett’in Chicago ekolü temsilcisi olarak ortaya koyduğu doğal cazibe kavramı, William Bernbach’ın yaratıcılık ve David Ogivly’nin marka imajı üzerine ortaya koydukları kavramlar ile uygulamış olduğu yöntemler ile oluşturulan sekiz reklam kampanyası ile ilgili bilgiler, kampanya içerikleri, reklam mesajlarının oluşturulma biçimleri ortaya konularak genel bir değerlendirme yapılmaya çalışılmıştır. Reklam dünyasının öncü isimlerinin belirlemiş olduğu stratejilerin günümüzdeki reklam dünyasında hem reklamverenler hem de reklamcılar açısından yol gösterici nitelikte olduğu ve ne derece önem arz etmiş olduğu görülebilmektedir.

References

  • Referans 1 Bir, A. Atıf, Maviş, Fermani (1988). ‘Dünyada ve Türkiye’de Reklamcılık ‘Reklamın Gücü’, İstanbul:Bilgi Yayınevi
  • Referans 2 Çetin,Beyzade.N., (2014), Yeniden Anlamlandırma Aracı Olarak Reklam, International Periodical For The Languages, Literature and History, Volume9/5 Spring
  • Referans Dağtaş, Banu., (2008 ), Reklam Kültür Toplum:Reklamın Ve Tüketim Kültürünün Toplumsallaştırıcı Rolü ve Toplumsal Yeniden Üretim, (1.baskı), Ankara: Ütopya Yayınevi
  • Referans 3 Geçit, Erdem.(ed.)Elden,Müge., Bakır, Uğur (2014), Reklam Ustaları 1:William(Bill) Bernbach Reklamcılıkta Yaratıcı Devrim , Ankara: Detay Yayıncılık
  • Referans4 Goldman,Kevin.,(1997),Conflicting Accounts:The Creation and Crash of the Saatchi&Saatchi Advertising Empire,Newyork: Touchstone Edition
  • Referans 5 Gürel, Emet., Bakır,Uğur.,(2007) ‘İmgeden Zihne Giden Yol ve Bir Reklam Gurusu:Leo Burnett’ , Pi Pazarlama ve İletişim Kültürü Dergisi. Yıl:6. Sayı:19
  • Referans 6 Koloğlu,Orhan (1999), Reklamcılığımızın İlk Yüzyılı 1840-1940,İstanbul: Ofset Yapımevi
  • Referans7 Koekemoer,Ludi.,(2004),Marketing Communications, South Africa: Juta Academic
  • Referans 8 Küçükerdoğan, Rengin. (2009). Reklam Nasıl Çözümlenir? Reklam İletişiminde Göstergeler ve Stratejiler, İstanbul: Beta R
  • Referans9 Leiss, W, S. Kline ve S. Jhally, (1990). Social Communication in Advertising, Persons, Product and Images of Well-Being, London Routledge.
  • Referans10 Mattelart, Armand.,(1990), Reklamcılık, (çeviren:Fatoş Ersoy), İstanbul:İletişim Yayıncılık
  • Referans11 Maviş, Fermani.,Bir Ali.A.,(1988), Dünya’da ve Türkiye de Reklamcılık ‘Reklamın Gücü, İstanbul: Bilgi Yayınevi
  • Referans12 McDonough,John.,Egolf, Karen.,(2002),The Advertising Age Encyclopedia of Advertising,Chicago: Fitzroy Deadborn Publishers
  • Referans13 Rutherford, P. (2000), ‘Yeni İkonalar:Televizyonda Reklam Sanatı’, (Çev. Mustafa K. Gerçeker), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları
  • Referans14 Roman, Kenneth.,(2009), (çeviren:Şeyda Odabaş), Reklam Dünyasının Kralı ‘David Ogivly’,(2.baskı),İstanbul:Mediacat Kitapları
  • Referans15 Beasley,Ron, Danesi, Marcel, Perron, Paul. (2000). ‘Signs For Sale’, Kanada:Legas.s:9
  • Referans16 Sivulka,Juliann(2012),Soap, Sex, Cıgarettes : A Cultural Hıstory Of Amerıcan Advertısıng, Wandsworth Cengage Learning, (Syf:188)
  • Referans17 Sümbül,Nalan (2010), Markanın Reklam Fonksiyonu, Yayınlanmış Tezsiz Yükseklisans Bitirme Projesi, Süleyman Demirel Üniversitesi.
  • Referans18 Ünsal, Yüksel. (1984). Bilimsel Reklam ve Pazarlamadaki Yeri, 2.Baskı, İstanbul: Tivi Reklam
  • Referans19 Wright, John.S., Winter, Willis L., Zeigler, Sherily K. (1982), Advertising, (5th edition), New Delhi: McGraw-Hill Publishing Company Ltd.
  • Referans20 Advertising Age, The Marlboro Man, (Mart 1999), alınan yer: http://www.academia.edu/359978/%C4%B0mgeden_Zihne_Giden_Yol_ve_Bir_Reklam_Gurusu_Leo_Burnett
  • Referans21 Bişkin,Ferdi., David Ogivly Göz Bandı ve Gömlek, (Mayıs,2016), alınan yer: http://vizgo.net/bireysel/sayfalar/blog-david-ogilvy-goz- bandi-ve-gomlek
  • Referans22 History of Advertising: No 110: The Hathaway man’s eyepatch ,(Eylül 2014),Alınan yer: http://www.campaignlive.co.uk/article/history-advertising-no-110-hathaway-mans-eyepatch/1317084
  • Referans23 Kattan, Omer.,Evolution of the brand protagonist (1950s- today), (Mayıs 2012)alınan yer: http://www.brandstories.net/2012/05/27/evolution-of-the-brand-protagonist-1950s-today/
  • Referans24 Lury,Giles, The Men Behind The Man in the Hathaway Shirt,(Şubat,2015), Alınan yer: http://www.theprisonerandthepenguin.com/index.php/108-the-men-behind-the-man-in-the-hathaway-shirt
  • Referans25 Leo Burnett İstanbul, Leo’nun Hikayesi, (Mayıs,2016), alınan yer: http://www.leoburnett.com.tr/tr/page/story
  • Referans26 Successful Marketing Strategy with Colgate Palmolive ,(Mart,2015), alınan yer: https://www.ukessays.com/essays/marketing/successful-marketing-strategy-with-colgate-palmolive-marketing-essay.php
  • Referans27 Stearns,Tom., The Roots of Advertising: Volkswagen,(Şubat,2016), alınan yer:http://www.growwithfarm.com/the-roots-of-advertising-volkswagen/
  • Referans28 The Best Selling Headline Of David Ogilvy’s Copywriting Career (and 7 others!), alınan yer: (xx), http://www.referralcandy.com/blog/best-selling-headline-david-ogilvys-copywriting-career-7-others/
  • Referans29 West,Katherine M. ‘The Marlboro Man: The Making Of an American Image’,(Kasım 2000), alınan yer: http://xroads.virgiana.edu/CLASS/marlboro/mman.html
  • Referans30 Zabanga Marketing Communication, Rooser Reeves Colgate, (Ocak 2014), alınan yer: http://www.zabanga.us/marketing-communications/info-cfg.html

GOLDEN AGES IN ADVERTISING : A CONCEPTUAL STUDY

Year 2022, Volume: 6 Issue: 2, 188 - 199, 15.05.2022

Abstract

As history of advertising was investigated, it based upon B.C 3000. Printed and visual media are vital importance for advertising from past to present. In this study, it is given information according to literature review about developments of television advertisement which connects with structure of golden ages of advertising in 1950s to 1970s, developments and changes of advertisements era . Advertisement campaings with regard to strategies effect communication between brands and consumers, their position onto their point of purchase and provides formulation of advertisement content from different perspectives. These are basic sale promise was executed by Rooser Reeves, differentation strategy by Raymond Rubicam, natural charm was developed by one of the representative of Chicago ecole Leo Burnett, creativity by William Bernbach, and brand image by David Ogivly., contents, informations, and advertising message formats of eight advertisement campaigns are examined and are evaluated according to strategies which come into prominence in 1950s and 1970s. These strategies and concepts which identified by pioneers are instructive not only for advertisement world but also advertisers so it is seen that how it becomes more of an issue.

References

  • Referans 1 Bir, A. Atıf, Maviş, Fermani (1988). ‘Dünyada ve Türkiye’de Reklamcılık ‘Reklamın Gücü’, İstanbul:Bilgi Yayınevi
  • Referans 2 Çetin,Beyzade.N., (2014), Yeniden Anlamlandırma Aracı Olarak Reklam, International Periodical For The Languages, Literature and History, Volume9/5 Spring
  • Referans Dağtaş, Banu., (2008 ), Reklam Kültür Toplum:Reklamın Ve Tüketim Kültürünün Toplumsallaştırıcı Rolü ve Toplumsal Yeniden Üretim, (1.baskı), Ankara: Ütopya Yayınevi
  • Referans 3 Geçit, Erdem.(ed.)Elden,Müge., Bakır, Uğur (2014), Reklam Ustaları 1:William(Bill) Bernbach Reklamcılıkta Yaratıcı Devrim , Ankara: Detay Yayıncılık
  • Referans4 Goldman,Kevin.,(1997),Conflicting Accounts:The Creation and Crash of the Saatchi&Saatchi Advertising Empire,Newyork: Touchstone Edition
  • Referans 5 Gürel, Emet., Bakır,Uğur.,(2007) ‘İmgeden Zihne Giden Yol ve Bir Reklam Gurusu:Leo Burnett’ , Pi Pazarlama ve İletişim Kültürü Dergisi. Yıl:6. Sayı:19
  • Referans 6 Koloğlu,Orhan (1999), Reklamcılığımızın İlk Yüzyılı 1840-1940,İstanbul: Ofset Yapımevi
  • Referans7 Koekemoer,Ludi.,(2004),Marketing Communications, South Africa: Juta Academic
  • Referans 8 Küçükerdoğan, Rengin. (2009). Reklam Nasıl Çözümlenir? Reklam İletişiminde Göstergeler ve Stratejiler, İstanbul: Beta R
  • Referans9 Leiss, W, S. Kline ve S. Jhally, (1990). Social Communication in Advertising, Persons, Product and Images of Well-Being, London Routledge.
  • Referans10 Mattelart, Armand.,(1990), Reklamcılık, (çeviren:Fatoş Ersoy), İstanbul:İletişim Yayıncılık
  • Referans11 Maviş, Fermani.,Bir Ali.A.,(1988), Dünya’da ve Türkiye de Reklamcılık ‘Reklamın Gücü, İstanbul: Bilgi Yayınevi
  • Referans12 McDonough,John.,Egolf, Karen.,(2002),The Advertising Age Encyclopedia of Advertising,Chicago: Fitzroy Deadborn Publishers
  • Referans13 Rutherford, P. (2000), ‘Yeni İkonalar:Televizyonda Reklam Sanatı’, (Çev. Mustafa K. Gerçeker), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları
  • Referans14 Roman, Kenneth.,(2009), (çeviren:Şeyda Odabaş), Reklam Dünyasının Kralı ‘David Ogivly’,(2.baskı),İstanbul:Mediacat Kitapları
  • Referans15 Beasley,Ron, Danesi, Marcel, Perron, Paul. (2000). ‘Signs For Sale’, Kanada:Legas.s:9
  • Referans16 Sivulka,Juliann(2012),Soap, Sex, Cıgarettes : A Cultural Hıstory Of Amerıcan Advertısıng, Wandsworth Cengage Learning, (Syf:188)
  • Referans17 Sümbül,Nalan (2010), Markanın Reklam Fonksiyonu, Yayınlanmış Tezsiz Yükseklisans Bitirme Projesi, Süleyman Demirel Üniversitesi.
  • Referans18 Ünsal, Yüksel. (1984). Bilimsel Reklam ve Pazarlamadaki Yeri, 2.Baskı, İstanbul: Tivi Reklam
  • Referans19 Wright, John.S., Winter, Willis L., Zeigler, Sherily K. (1982), Advertising, (5th edition), New Delhi: McGraw-Hill Publishing Company Ltd.
  • Referans20 Advertising Age, The Marlboro Man, (Mart 1999), alınan yer: http://www.academia.edu/359978/%C4%B0mgeden_Zihne_Giden_Yol_ve_Bir_Reklam_Gurusu_Leo_Burnett
  • Referans21 Bişkin,Ferdi., David Ogivly Göz Bandı ve Gömlek, (Mayıs,2016), alınan yer: http://vizgo.net/bireysel/sayfalar/blog-david-ogilvy-goz- bandi-ve-gomlek
  • Referans22 History of Advertising: No 110: The Hathaway man’s eyepatch ,(Eylül 2014),Alınan yer: http://www.campaignlive.co.uk/article/history-advertising-no-110-hathaway-mans-eyepatch/1317084
  • Referans23 Kattan, Omer.,Evolution of the brand protagonist (1950s- today), (Mayıs 2012)alınan yer: http://www.brandstories.net/2012/05/27/evolution-of-the-brand-protagonist-1950s-today/
  • Referans24 Lury,Giles, The Men Behind The Man in the Hathaway Shirt,(Şubat,2015), Alınan yer: http://www.theprisonerandthepenguin.com/index.php/108-the-men-behind-the-man-in-the-hathaway-shirt
  • Referans25 Leo Burnett İstanbul, Leo’nun Hikayesi, (Mayıs,2016), alınan yer: http://www.leoburnett.com.tr/tr/page/story
  • Referans26 Successful Marketing Strategy with Colgate Palmolive ,(Mart,2015), alınan yer: https://www.ukessays.com/essays/marketing/successful-marketing-strategy-with-colgate-palmolive-marketing-essay.php
  • Referans27 Stearns,Tom., The Roots of Advertising: Volkswagen,(Şubat,2016), alınan yer:http://www.growwithfarm.com/the-roots-of-advertising-volkswagen/
  • Referans28 The Best Selling Headline Of David Ogilvy’s Copywriting Career (and 7 others!), alınan yer: (xx), http://www.referralcandy.com/blog/best-selling-headline-david-ogilvys-copywriting-career-7-others/
  • Referans29 West,Katherine M. ‘The Marlboro Man: The Making Of an American Image’,(Kasım 2000), alınan yer: http://xroads.virgiana.edu/CLASS/marlboro/mman.html
  • Referans30 Zabanga Marketing Communication, Rooser Reeves Colgate, (Ocak 2014), alınan yer: http://www.zabanga.us/marketing-communications/info-cfg.html
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies
Journal Section Research Article
Authors

Yeliz Yapıcıoğlu Ayaz 0000-0002-4488-9759

Publication Date May 15, 2022
Submission Date April 8, 2022
Acceptance Date May 11, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Yapıcıoğlu Ayaz, Y. (2022). REKLAM DÜNYASINDA ALTIN ÇAĞ: KAVRAMSAL BİR ÇALIŞMA. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 6(2), 188-199.


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)
by-nc.png