Research Article
BibTex RIS Cite

Veli Yaklaşımlarının Öğretmenlerin Mesleki Yeterlilik Algısı ve Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişki

Year 2022, , 720 - 723, 31.03.2022
https://doi.org/10.31590/ejosat.1087696

Abstract

Gelişmiş bir toplum için en önemli şart eğitimdir. Toplum içindeki bireyin en iyi şekilde eğitilmesi ve gelişimin sağlanmasında birinci ve en güçlü yapı taşı öğretmendir. Öğretmenlerin görevlerini en iyi şekilde icra edebilmesi, her meslekte olduğu gibi motivasyona bağlıdır.
Öğretmenlerin performanslarına etki edebilecek sebepler öğrencileri dolayısıyla toplumları olumlu ya da olumsuz etkileyecektir. Bu sebeplerden biri de veli yaklaşımlarıdır. Öğrencinin ilk eğitim gördüğü kurum ailedir. Okul çağına gelmiş öğrenci eğitiminin önemli bir kısmını ailesinden edinmiştir. Peki, aile yaklaşımlarının, öğretmenlerin motivasyon ve tükenmişlik düzeyine etkisi nedir? Bu sorudan yola çıkarak incelenmiş olan bu araştırmanın amacı; aile yaklaşımlarının, öğretmenlerin mesleki motivasyon düzeyleri ve tükenmişlik duyguları ile ilişkisine dair literatür araştırması gerçekleştirmektir. Bu amaç doğrultusunda çalışmada öncelikle öğretmenlik mesleği ve öğretmenlerin mesleki motivasyon ve tükenmişlik düzeyleri ile ilgili araştırmaların yer aldığı makaleler incelenmiştir. Öğretmenlerin mesleki yeterlilik ve tükenmişlik düzeylerine olan etkiler değerlendirilmiştir.

References

  • Einar M. Skaalvik, Sidsel Skaalvik. (2010). Teacher self-efficacy and teacher burnout: A study of relations Teaching and Teacher Education 26, 1059-1069.
  • Hacı İsmail ARSLANTAŞ, Rasim TÖSTEN, Dilan BEŞTAŞ MARAKÇI (2018). Lise Öğretmenlerinde Mesleki Motivasyon Unsurları: Karma Yöntemli Bir Çalışma: Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(3): 880-895.
  • Şükrü ADA, Durdağı AKAN, Ahmet AYIK, İsa YILDIRIM, Sinan YALÇIN, (2013). Öğretmenlerin Motivasyon Etkenleri: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17 (3): 151-166.
  • Mehmet Hilmi Koç, (2018). EYFOR-8, Uluslararası Eğitim Yönetimi Formu, Sayı 218.
  • Abdullah Hatipoğlu, Erkan Kavas (2016). Veli Yaklaşımlarının Öğretmen Performansına Etkisi, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, Cilt: 5, Sayı: 4, Sayfa: 1012-1034.
  • Izzul Ilham Jamaludin, Huay Woon You (2019). Burnout in relation to Gender, Teaching Experience, and Educational Level among Educators: Hindawi Education Research International, Volume, Article ID 7349135, 5 pages.
  • Einar M. Skaalvik, Sidsel Skaalvik, (2011). Teacher job satisfaction and motivation to leave the teaching profession: Relations with school context, feeling of belonging, and emotional exhaustion:Teaching and Teacher Education 27 1029-1038.
  • Burhanettin Dönmez, Niyazi Özer ve Melike Cömert (2010). Principal trust in students and parents: its relationship with principal burnout: Procedia Social and Behavioral Sciences 2, 547–550.
  • Einar M. Skaalvik, Sidsel, (2018). Skaalvik “Job demands and job resources as predictors of teacher motivation and well‑being: Social Psychology of Education 21:1251–1275.
  • Einar M. Skaalvik, Sidsel Skaalvik. (2021). Teacher burnout: relations between dimensions of burnout, perceived school context, job satisfaction and motivation for teaching. A longitudinal study: Teachers and Teaching theory and practice, Published online: 27 Apr.

The Relationship Between Parent's Approaches and Teachers' Perceptions of Professional Competence and Burnout Levels

Year 2022, , 720 - 723, 31.03.2022
https://doi.org/10.31590/ejosat.1087696

Abstract

Education is the most important condition for a developed society. The first and most powerful building block in the best education and development of the individual in the society is the teacher. The ability of teachers to perform their duties in the best way depends on motivation, as in every profession.
The reasons that may affect the performance of the teachers will affect the students, thus the society, positively or negatively. One of these reasons is parent approaches. The first institution where the student receives education is the family. A student of school age has acquired an important part of his education from his family. Well, what is the effect of family approaches on teachers' motivation and burnout levels? The aim of this research, which was examined based on this question; To conduct a literature research on the relationship between family approaches, teachers' professional motivation levels and feelings of burnout. For this purpose, first of all, articles about the teaching profession and the professional motivation and burnout levels of teachers were examined in the study. The effects on teachers' professional competence and burnout levels were evaluated.

References

  • Einar M. Skaalvik, Sidsel Skaalvik. (2010). Teacher self-efficacy and teacher burnout: A study of relations Teaching and Teacher Education 26, 1059-1069.
  • Hacı İsmail ARSLANTAŞ, Rasim TÖSTEN, Dilan BEŞTAŞ MARAKÇI (2018). Lise Öğretmenlerinde Mesleki Motivasyon Unsurları: Karma Yöntemli Bir Çalışma: Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(3): 880-895.
  • Şükrü ADA, Durdağı AKAN, Ahmet AYIK, İsa YILDIRIM, Sinan YALÇIN, (2013). Öğretmenlerin Motivasyon Etkenleri: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17 (3): 151-166.
  • Mehmet Hilmi Koç, (2018). EYFOR-8, Uluslararası Eğitim Yönetimi Formu, Sayı 218.
  • Abdullah Hatipoğlu, Erkan Kavas (2016). Veli Yaklaşımlarının Öğretmen Performansına Etkisi, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, Cilt: 5, Sayı: 4, Sayfa: 1012-1034.
  • Izzul Ilham Jamaludin, Huay Woon You (2019). Burnout in relation to Gender, Teaching Experience, and Educational Level among Educators: Hindawi Education Research International, Volume, Article ID 7349135, 5 pages.
  • Einar M. Skaalvik, Sidsel Skaalvik, (2011). Teacher job satisfaction and motivation to leave the teaching profession: Relations with school context, feeling of belonging, and emotional exhaustion:Teaching and Teacher Education 27 1029-1038.
  • Burhanettin Dönmez, Niyazi Özer ve Melike Cömert (2010). Principal trust in students and parents: its relationship with principal burnout: Procedia Social and Behavioral Sciences 2, 547–550.
  • Einar M. Skaalvik, Sidsel, (2018). Skaalvik “Job demands and job resources as predictors of teacher motivation and well‑being: Social Psychology of Education 21:1251–1275.
  • Einar M. Skaalvik, Sidsel Skaalvik. (2021). Teacher burnout: relations between dimensions of burnout, perceived school context, job satisfaction and motivation for teaching. A longitudinal study: Teachers and Teaching theory and practice, Published online: 27 Apr.
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Engineering
Journal Section Articles
Authors

Ayşegül Yılmaz

Serdar Yılmaz 0000-0002-4316-3737

Publication Date March 31, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Yılmaz, A., & Yılmaz, S. (2022). Veli Yaklaşımlarının Öğretmenlerin Mesleki Yeterlilik Algısı ve Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişki. Avrupa Bilim Ve Teknoloji Dergisi(34), 720-723. https://doi.org/10.31590/ejosat.1087696