Aydınlatma ürünlerinde kullanılan elektronik bileşenler ve LED’ler estetik kaygılara ve tasarıma bağlı olarak giderek daha sınırlı hacimlerde çalışmaya başlamıştır. Bu durum LEDlerden giderek daha yüksek ışık şiddeti talep edilmesine yol açmıştır. Bu da LED’lerin çalışma sıcaklığının yükselmesine sebep olmaktadır. Bu yüzden yüksek güçlerde çalışan LED’ler için ısıl yönetim konusu önemli hale gelmiştir. LED’lerin soğutulmasında ısı kanatçığı kullanılarak doğal taşınım yönteminden sıkça yararlanılabilmektedir Ancak sis farı gibi ürünlerde hacmin küçülmesi doğal taşınım yöntemini yetersiz bırakmaktadır. Böyle durumlarda zorlanmış taşınım alternatif bir çözümdür. Bu çalışmada örnek bir sis farında doğal taşınım ve zorlanmış tasarım karşılaştırılması numerik olarak yapılmıştır. Doğal taşınımda sis farında dış havadan faydalanacak şekilde kanatçıklı tasarım ve hiçbir tasarım değişikliğinin olmadığı doğal taşınım çözümlemesi yapılırken zorlanmış tasarımda fan tanımı ile 10 m/s’lik hava hızı oluşturularak analiz sonuçları alınmıştır. Ayrıca farklı fan hızlarında ısı tranfer katsayısı ve sıcaklık sonuçları alınmış ve literatürle doğrulanmıştır. Çalışmada analizlerimiz farklı bir geometri üzerinde testlerle doğrulanarak yapılmıştır. Analizlerde eleman sayısından bağımsızlık çalışması yapılmıştır. Nümerik analizler ANSYS 2022 R2 yazılımı ile yapılmıştır. Zorlanmış taşjnımda farklı fan hızları içinde sonuçlar alınmıştır. Zorlanmış taşınımda elde edilen sonuçlar literatürle doğrulanırken. Özgün tasarım ve kanatçık ile LED soğutmasında zorlanmış taşınım performansının yakalandığı hatta kanatçık etkisi ile daha iyi sonuçlar elde edildiği tespit edilmiştir. Doğla taşnımda LED Tj sıcaklığı 170 °C iken zorlanmış taşınımda 149 °C fakat tasarım değişikliği ve kanatçık ilavesi ile Tj değeri doğal taşınımda 133 °C’ye kadar düşürülebildiği çalışmada tespit edilmiştir.
Feka Otomotiv Mamulleri Sanayi ve Ticaret A.Ş, Rubida Mühendislik Enerji San. ve Tic. LTD.ŞTİ
Bu yayında test imkanlarını kullanmamıza izin veren Feka Otomotiv Mamulleri Sanayi ve Ticaret A.Ş’ne ve analiz imkanlarını kullanmamıza izin veren Rubida Mühendislik Enerji San. ve Tic. LTD.ŞTİ’ye teşekkür ederiz.
Electronic components and LEDs used in lighting products have started to work in more and more limited volumes due to aesthetic concerns and design. This has led to the demand for increasingly higher luminous intensity from LEDs. This causes the operating temperature of the LEDs to increase. Therefore, thermal management has become important for LEDs operating at high power. Natural convection method can be used frequently by using heat fins for cooling LEDs. In such cases, forced convection is an alternative solution. In this study, the comparison of natural convection and forced design in a sample fog light was made numerically. In natural convection, the design with fins to benefit from the outside air in the fog lights and the natural convection analysis where there is no design change, the analysis results were obtained by creating the fan definition in the forced design and the air velocity of 10 m/s. In addition, the heat transfer coefficient and temperature results at different fan speeds were obtained and verified with the literature. In the study, our analyzes were carried out by verifying with tests on a different geometry. In the analysis, independence from the number of elements was studied. Numerical analyzes were performed with ANSYS 2022 R2 software. Results were obtained at different fan speeds in forced discharge. While the results obtained in forced transport are confirmed by the literature. It has been determined that the forced convection performance is achieved in LED cooling with the original design and fin, and even better results are obtained with the fin effect. It has been determined in the study that while the LED Tj temperature is 170 °C in natural convection, it is 149 °C in forced convection, but with the design change and the addition of fins, the Tj value can be reduced to 133 °C in natural convection
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |