Sanayi döneminden bu yana hızla değişen ve gelişen koşullar tüketicilerin seçim şansını artırmış bu durum örgütleri güçlü bir rekabet ile karşı karşıya bırakmıştır. Ürünlerin tanıtılması ve tüketiciyi satın almaya yöneltmek için yapılan tutundurma faaliyetleri neticesinde tüketiciler çok fazla mesaj ile karşı karşıya kalmaktadır.
Bu bağlamda tüketiciler sadece salt ürün veya hizmeti değil satın almayı düşündükleri ürün veya hizmetin katacağı değeri markanın imajını ve statüsünü de satın almaktadırlar. Bu durum karşısında kurumlar gerekli stratejiler belirleyerek müşteri ile duygusal bağ kurabilme ve bu yolla marka farkındalığını artırma çabasına girmektedirler.
Marka farkındalığını attırmanın en iyi yollarından biri olabildiğince çok müşteriye maruz bırakılmasıdır ve oluşan bu farkındalık markaya dair fikir ve algı oluşabilmesinin ön koşuludur. Markaya yönelik oluşan bu fikir markanın hem hatırlanmasını hem de tanınmasını içermektedir.
Bu bilgiler ışığında bu çalışmada marka bağlılığına etkisi olan değişkenlerden reklam, maskot kullanımı, ürün yerleştirme, olay pazarlaması ve sosyal sorumluluk kavramlarının etkilerine yer verilmiştir.
The rapidly changing and developing conditions since the industrial era have increased the consumers' chances of choice, and this situation has exposed organizations to a strong competition. As a result of the promotional activities carried out to promote the products and to direct the consumer to purchase, consumers are faced with too many messages.
In this context, consumers buy not only the product or service, but also the image and status of the brand, the value of the product or service they intend to purchase. In the face of this situation, institutions try to establish an emotional bond with the customer by determining the necessary strategies and in this way increase brand awareness.
One of the best ways to increase brand awareness is to expose it to as many customers as possible, and this awareness is a prerequisite for an idea and perception of the brand. This idea for the brand includes both remembering and recognition of the brand.
In the light of this information, the effects of advertising, mascot use, product placement, event marketing and social responsibility concepts, which are among the variables that affect brand loyalty, are included in this study.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |