Research Article
BibTex RIS Cite

Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocukların Geometrik Şekillerdeki Algı Seviyelerinin İncelenmesi

Year 2019, Issue: 16, 135 - 145, 31.08.2019
https://doi.org/10.31590/ejosat.519509

Abstract

Bu
araştırmanın amacı otizmli öğrencilere verilen grafik dersleri yardımıyla algı
düzeylerinin gözlem ve anket yöntemi etkinliği ile incelenmesidir. Bunun için mandala
tekniği tercih edilmiş olup her öğrenciye birer mandala çizimi verilmiştir.
Böylece grafiksel şekilleri tanıyıp tanımadığı, düzenli boyayıp boyayamadığı,
nesneleri keşfedebilmesi, dikkat konuları üzerinde gözlem ve istatistiksel
değerlendirme yapılacaktır. Araştırmada 100’e yakın denek kullanılması
düşünülmektedir. Çalışmada yaşları 4-40 arasında değişen otizmli öğrenciler ile
yaygın gelişimsel bozukluk gösteren otizmli öğrencilerle çalışılmıştır.
Araştırmamızda haftanın 5 günü ve toplu, tekli ders oturumları ile öğretim,
izleme ve etkinlik oturumları yapılmış, anlama, güvenirlik ve algı seviyesi
verileri toplanmıştır. Verilerin çözümlenmesi esnasında SPSS analiz programından
yararlanılmıştır. Araştırma bulguları deneklerin; “Geometrik şekil nedir?”
kavram bilgisini % 85’ten fazla tam olarak kazandıkları ve elde edilen bu
kazanımları, öğretim bittikten bir ay sonra bile olsa ortalama 
%80
düzeyinde muhafaza ettikleri ve sınıf ortamı ile sosyal yaşamlarına bir katkı
sağladıkları görülmüştür. 

References

  • Üstüner Top, Güleç-Aslan ve ark.(2009) Otistik Çocuğa Sahip Ailelerin Yaşadıkları Sorunlar ile Ruhsal Durumlarının Değerlendirilmesi: Niteliksel Araştırma Fadime * Çocuk Dergisi 9 (1):34-42
  • Güleç-Aslan Y, Kırcaali-İftar G, Uzuner Y. (2009) Otistik Çocuklar İçin Davranışsal Eğitim Programı (OÇİDEP) Ev Uygulamasının Bir Çocukla İncelenmesi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi. 10 (1) 1-25
  • Yıldırım, S., Akman, B.& Alabay, E. (2012). Okul öncesi dönem çocuklarına sunulan Montessori ve mandala eğitiminin görsel algılama davranışlarına etkisinin incelenmesi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 92- 103.
  • Güven, D., Vuran, S. (2015). Otizm spekturum bozukluğu olan bireylerin sosyal becerilerinin geliştirilmesinde grup müdahaleleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 16(1), 29-51.
  • Güneş, F. Otizm ve Otistik Çocukların Eğitimi, İlya Yayınları (2013).
  • Gürsel, O. (1993). Zihinsel engelli çocukların doğal sayıları, gerçek nesneleri kullanarak eşleme, resimleri işaret ederek gösterme, rakamlar gösterildiğinde söyleme becerilerinin gerçekleştirilmesinde bireyselleştirilmiş öğretim materyalinin basamaklandırılmış yöntemle sunulmasının etkililiği. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları
  • Gülsöz, T., Çıkılı, Y. (2018). Otizm spektrum bozukluğu olan öğrencilere soğuk içecek hazırlama ve sunma becerisinin video model ile öğretimin etkililiği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (1), 210-229.
  • Girli, A. (2004). Rep-R ölçeği ile değerlendirilen ve TEACCH programı uygulanarak eğitilen iki otistik çocuğun gelişimlerinin incelenmesi. Gelişimsel Nöropsikiyatri Toplantıları: Uluslararası II. İstanbul Otizm Sempozyumu.
  • Berkmen, H.2009, Kuantum Bilgeliği ve Tasavvuf, Sistem Yayıncılık, No:622, 2.Baskı, İstanbul. Büyüköztürk. Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Eğitim Yönetimi Dergisi, 32, 470-483.
  • Özyürek, M. (1990). Özel eğitimde teşhis sorunları ve öneriler. Eğitim Bilimleri Birinci Ulusal Kongresi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Köymen, Ü. (1994). Öğrenme ve Ders Çalışma Stratejileri Envanteri: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(1), 19-28.
  • Tekin, H. (1993). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Yargı.
  • Tezbaşaran, A.A. (1996). Likert tipi ölçek geliştirme kılavuzu. Ankara: TPD Yayınları.
  • Turgut, M.F. (1997). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Metotları. Ankara: Gül Yayınevi.
  • Yıldırım, C. (1999). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: ÖSYM yayınları.
  • Tavşancıl, E. (2010). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Semerci, Ç. (2004). Ilköğretim Türkçe ve Matematik Ders Kitaplarini Genel Değerlendirme Ölçeği, C.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi Mayıs 2004 Cilt : 28 No:1 49-54
  • Otrar, M., Argın, F.S (2015). Öğrencilerin Sosyal Medyaya İlişkin Tutumlarını Belirlemeye Yönelik Bir Ölçek Geliştirme Çalışması, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, Cilt:4, Sayı:1 Makale No:37.
  • Otrar, M., Çağırgan Gülten, D., Özkan, E. (2012). İlköğretim Öğrencilerine Yönelik Öğrenme Stilleri Ölçeği Geliştirilmesi, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, Cilt:1, Sayı:2.

Analysis of Children with Autism Spectrum Disorder With Perception Levels in Geometric Shapes

Year 2019, Issue: 16, 135 - 145, 31.08.2019
https://doi.org/10.31590/ejosat.519509

Abstract

The aim of this study is to examine the perception levels with the help of
the survey method by the help of the graphical lessons given to the students
with autism. For this purpose, mandala technique is preferred and each student
is given a mandala drawing. Thus, whether or not he recognizes the graphical
shapes, he cannot paint regularly, he can discover the objects, observation and
statistical evaluation will be made on the subjects of attention. Approximately
100 subjects are considered in the study. In this study, students with autism
with ages ranging from 4 to 40 were studied. In our study, 5 days of the week
and collective, single lecture sessions, training, monitoring and activity
sessions were held, and data of comprehension, reliability and perception level
were collected. SPSS analysis program was used to analyze the data. Research
findings of the subjects; What is a geometric figure? they gained more than 85%
of the concept knowledge, and these gains were maintained at an average of 80%,
even one month after the end of teaching, and contributed to their social lives
through the classroom environment.

References

  • Üstüner Top, Güleç-Aslan ve ark.(2009) Otistik Çocuğa Sahip Ailelerin Yaşadıkları Sorunlar ile Ruhsal Durumlarının Değerlendirilmesi: Niteliksel Araştırma Fadime * Çocuk Dergisi 9 (1):34-42
  • Güleç-Aslan Y, Kırcaali-İftar G, Uzuner Y. (2009) Otistik Çocuklar İçin Davranışsal Eğitim Programı (OÇİDEP) Ev Uygulamasının Bir Çocukla İncelenmesi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi. 10 (1) 1-25
  • Yıldırım, S., Akman, B.& Alabay, E. (2012). Okul öncesi dönem çocuklarına sunulan Montessori ve mandala eğitiminin görsel algılama davranışlarına etkisinin incelenmesi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 92- 103.
  • Güven, D., Vuran, S. (2015). Otizm spekturum bozukluğu olan bireylerin sosyal becerilerinin geliştirilmesinde grup müdahaleleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 16(1), 29-51.
  • Güneş, F. Otizm ve Otistik Çocukların Eğitimi, İlya Yayınları (2013).
  • Gürsel, O. (1993). Zihinsel engelli çocukların doğal sayıları, gerçek nesneleri kullanarak eşleme, resimleri işaret ederek gösterme, rakamlar gösterildiğinde söyleme becerilerinin gerçekleştirilmesinde bireyselleştirilmiş öğretim materyalinin basamaklandırılmış yöntemle sunulmasının etkililiği. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları
  • Gülsöz, T., Çıkılı, Y. (2018). Otizm spektrum bozukluğu olan öğrencilere soğuk içecek hazırlama ve sunma becerisinin video model ile öğretimin etkililiği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (1), 210-229.
  • Girli, A. (2004). Rep-R ölçeği ile değerlendirilen ve TEACCH programı uygulanarak eğitilen iki otistik çocuğun gelişimlerinin incelenmesi. Gelişimsel Nöropsikiyatri Toplantıları: Uluslararası II. İstanbul Otizm Sempozyumu.
  • Berkmen, H.2009, Kuantum Bilgeliği ve Tasavvuf, Sistem Yayıncılık, No:622, 2.Baskı, İstanbul. Büyüköztürk. Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Eğitim Yönetimi Dergisi, 32, 470-483.
  • Özyürek, M. (1990). Özel eğitimde teşhis sorunları ve öneriler. Eğitim Bilimleri Birinci Ulusal Kongresi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Köymen, Ü. (1994). Öğrenme ve Ders Çalışma Stratejileri Envanteri: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(1), 19-28.
  • Tekin, H. (1993). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Yargı.
  • Tezbaşaran, A.A. (1996). Likert tipi ölçek geliştirme kılavuzu. Ankara: TPD Yayınları.
  • Turgut, M.F. (1997). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Metotları. Ankara: Gül Yayınevi.
  • Yıldırım, C. (1999). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: ÖSYM yayınları.
  • Tavşancıl, E. (2010). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Semerci, Ç. (2004). Ilköğretim Türkçe ve Matematik Ders Kitaplarini Genel Değerlendirme Ölçeği, C.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi Mayıs 2004 Cilt : 28 No:1 49-54
  • Otrar, M., Argın, F.S (2015). Öğrencilerin Sosyal Medyaya İlişkin Tutumlarını Belirlemeye Yönelik Bir Ölçek Geliştirme Çalışması, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, Cilt:4, Sayı:1 Makale No:37.
  • Otrar, M., Çağırgan Gülten, D., Özkan, E. (2012). İlköğretim Öğrencilerine Yönelik Öğrenme Stilleri Ölçeği Geliştirilmesi, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, Cilt:1, Sayı:2.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Engineering
Journal Section Articles
Authors

Erol Özçekiç 0000-0002-1896-6853

Ediz Şaykol 0000-0002-8950-5114

Publication Date August 31, 2019
Published in Issue Year 2019 Issue: 16

Cite

APA Özçekiç, E., & Şaykol, E. (2019). Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocukların Geometrik Şekillerdeki Algı Seviyelerinin İncelenmesi. Avrupa Bilim Ve Teknoloji Dergisi(16), 135-145. https://doi.org/10.31590/ejosat.519509