The set of the construction elements which are designed to divide the boat structure into compartments and enable the maintenance of the balance of the boat by keeping the water entering the hull in a certain region in case of any damage is called watertight bulkhead. The main factor taken into consideration while determining the number of watertight bulkheads and their structural strength properties is to protect the stability of the ship in case of filling with water after a collision and to ensure that the bulkhead has a resistance level that can endure this water pressure. In warships, these bulkheads can be used for other purposes and may be exposed to a number of military loads in addition to operational loads. In this study, the hardened double bulkhead structure designed to reduce the effects of blast caused by the explosion in the compartment after the weapon hit on warships and fragmentation effects was examined only under blast loads.
Tekne yapısını bölmelere ayırmak için tasarlanan, gemilerin yaralanmaları durumunda tekne gövdesine giren suyu belli bir bölgede tutarak geminin denge durumunu korumasını sağlayan yapı elemanları bütününe su geçirmez perde adı verilir. Su geçirmez perdelerin sayısı ve yapısal dayanım özellikleri belirlenirken göz önüne alınan ana unsur geminin çatışma sonrasında su alması durumunda gemi stabilitesinin korunması ve perdenin bu su basıncını taşıyabilecek dayanım seviyesinde olmasıdır. Savaş gemilerinde ise bu perdeler, başka amaçlarla da kullanılabilmekte ve operasyonel yüklerin yanı sıra bir takım askeri yüklere maruz kalabilmektedirler. Bu çalışmada savaş gemilerinde silah isabeti sonrası kompartıman içinde patlamanın oluşturduğu blast ve parça tesiri etkilerinin azaltılmasına yönelik dizayn edilen güçlendirilmiş çift perde yapısı sadece blast yükleri altında incelenmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 15, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 18 |