Although shopping is one of the oldest social actionsthat provide communication between people, it has varied according to the geography it is in throughout history. The cultural structure of the societies, living conditions and forms of management have influenced the formation of the shopping places and their relations with each other. 20th century With the second half, a structural and cultural restructuring started in European cities after the world wars. The driving forces of these organizations have started to increase in living standards, the widespread of motor vehicles, the more active women take part in business life, the increase in competition, and the individual entrepreneurship gain importance. At the same time, concepts such as fashion gained importance and the definition of individual identity with consumer products under the influence of mass media became prominent. This transformation brings with it many scientific studies, researches and experiments. Shopping centers are structures that affect the urban structure, infrastructure and superstructure that require large economic investments. It creates a different socialization environment in social life. With today's technology, it is necessary to integrate the interiors of these structures and to provide new experiences and awareness to users. Within the scope of the study, the effects of changes and developments in the shopping action on the shopping places in the historical process have been generally examined. The aim of this study is to examine the effects of the design and arrangements of common use dining areas in the shopping malls on the consumer under the headings of showcase / facade, logo, lighting design, material selection, furniture design / use for design criteria. In the research, information gathering and qualitative analysis method were used. In this context, while examining how common dining arrangements affect consumer trends, it is aimed to draw attention to how human trends integrate with material, design and regulation.
Alışveriş, insanlar arasında iletişimi sağlayan en eski sosyal eylemlerden biri olmakla beraber, tarih boyunca içinde bulunduğu coğrafyaya göre farklılıklar göstermiştir. Toplumların kültürel yapısı, yaşam koşulları, yönetim şekilleri alışveriş mekȃnlarının oluşumunu ve birbirleriyle olan ilişkilerini etkilemiştir. Avrupa şehirlerinin büyük çoğunluğunda 20. yüzyılın ikinci yarsından sonra dünya savaşlarının ardından strüktürel ve kültürel yeni bir yapılanma başlamıştır. Yaşam standartlarının yükselmeye başlaması, motorlu araçların yaygınlaşması, bayanların iş hayatında daha aktif yer almaya başlaması, rekabetin artması, bireysel girişimciliğin önem kazanması bu yapılanmaların itici güçleri olmaya başlamıştır. Aynı zamanda moda gibi kavramların önem kazanması, bireysel kimlik toplu iletişim araçları ile farklı bir etkileşim içersine girerek bireysel kimliğin tüketim ürünleri ile tariflenmesi öne çıkmıştır. Bu dönüşüm birçok bilimsel çalışmaları, araştırmaları ve deneyleri beraberinde getirmektedir. Dünya literatüründe alışveriş merkezi kavramının çıkış sebepleri hakkında mekȃnsal sosyal, ticari ve yönetimsel gibi konularda birçok çalışmalar bulunmasına rağmen Türkiye’de bu gibi çalışmalar daha yeni yeni ortaya çıkmaktadır. Amerika, İngiltere gibi ülkeler yüzyıla yakın süredir alışveriş merkezleri ile tanışıyor olsada Türkiye’de 1987 yılında açılan ilk alışveriş merkezi Galleria’dır. Şehirlerin ekonomik gelişminde ve tüketim imkanlarının kolaylaşmasında önemli bir yere sahip olan ve önemli ekonomik yatırım gerektiren alışveriş merkezleri kentsel strüktürü, alt ve üst yapıyı etkileyen yapılar olmaktadır. Toplumsal hayatta farklı bir sosyalleşme ortamı gerektirmektedir. Günümüz teknolojisi ile bu yapıların iç mekȃnlarını entegre etmek ve kullanıcılara yeni deneyimler kazandırmak ve farkındalık oluşturmak gerekmektedir. Bu çalışmanın amacı, alışveriş merkezlerinde ortak kullanımlı yemek alanları tasarım ve düzenlemelerinin tüketici üzerindeki etkisini ve iç mimari açıdan tasarım kriterlerine yönelik incelemektir. Araştırma kapsamında bilgi toplama, nitel analiz yöntemi kullanılmıştır. Bu bağlamda ortak yemek alan düzenlemelerinin tüketici eğilimlerini nasıl etkilediğini incelemekle beraber insan eğilimlerinin malzeme, tasarım ve düzenleme ile nasıl bütünleştiğine dikkat çekmek hedeflenmektedir. Sonuç olarak alışveriş merkezlerinin beş yılda bir yenilenmesi gerektiğini var sayarsak, her dönemin etkin olan bir eyleminin, ihtiyacının ortaya koyduğu oluşumların, rekabetin devam ettirilebilmesi için yenilenmeye ve yönlendirilmeye ihtiyacı vardır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 20 |