One of the most important structural problems for permanent magnet synchronous motors is the cogging torque. One of the most effective ways to reduce the cogging torque is that magnets or slots are skewed. However, this will negatively affect the motor cost and production time. On the other hand, the cogging torque depends on the change in the reluctance of the motor in the air gap during operation. Therefore, the most important design approach to reduce the cogging torque is to examine the parameters that affect the air gap reluctance. In this study, the change of air gap reluctance of surface mounted permanent magnet synchronous motor with outer rotor during operation is investigated. For this purpose, the five most important parameters affecting the air gap reluctance change are selected. In this way, the best motor model with low cogging torque is tried to be obtained.
Sabit mıknatıslı senkron motorlar için en önemli yapısal sorunlardan biri vuruntu momentidir. Vuruntu momentini azaltmanın en etkili yollarından biri, mıknatısların veya olukların kaykılı olmasıdır. Ancak bu işlem, motor maliyetini ve üretim süresini olumsuz etkileyecektir. Öte yandan, vuruntu momenti, çalışma sırasında motorun hava boşluğundaki relüktans değişimine bağlıdır. Bu nedenle vuruntu momentini azaltmak için en önemli tasarım yaklaşımı, hava boşluğu relüktansını etkileyen parametreleri incelemektir. Bu çalışmada, dış rotorlu yüzeye monte sabit mıknatıslı senkron motorun hava boşluğu relüktansının çalışma sırasında değişimi incelenmiştir. Bu amaçla, hava boşluğu relüktans değişimini etkileyen en önemli beş parametre seçilmiştir. Bu sayede düşük vuruntu momentane sahip en iyi motor modeli elde edilmeye çalışılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 15, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 24 |