Çalışma, Airbus ve Boeing uçaklarının kanat gövde ve kuyruk tasarım parametrelerini incelemeyi ve bu tip büyük ticari yolcu uçakların tasarımına yönelik tasarım kriterlerini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Çalışmada 11 Airbus modeli ve 14 Boeing modeli için tasarım ve boyutlandırma verileri derlenmiştir. Yan yana koltuk sayısı, maksimum koltuk sayısı, gövde uzunluğu, gövde genişliği, incelik oranı, kuyruk bölümü uzunluğu, kokpit uzunluğu ve kargo bölümünün uzunluğu gövde tasarımı hakkında incelenen parametrelerdir. Kanat alanı, kanat açıklığı, ortalama kiriş uzunluğu, ortalama aerodinamik kirişler MAC, en-boy oranı, koniklik oranı, çeyrek veter süpürme açısı, dihedral açısı ve winglet uzunlukları kanat tasarımı hakkında çalışılan temel parametrelerdir. Dikey ve yatay kuyruk alanı, açıklık, en-boy oranı, koniklik oranı ve çeyrek veter süpürme açısı, kuyruk tasarımı hakkında çalışılan temel unsurlardır. Çalışma sonucunda sunulan grafikler yardımıyla Airbus ve Boeing uçakları için istisnai tasarımlar ve ortalama tasarım kriterleri ortaya konmuştur. Ek olarak, doğrusal korelasyonlar, MAC'nin kanat açıklığının yaklaşık 0.14 katı ve ortalama kiriş uzunluğunun yaklaşık 1.168 katı olduğunu ortaya koymaktadır.
The study aims to examine the wing, fuselage and tail design parameters of Airbus and Boeing aircraft and to reveal the design criteria for the sizing of large commercial jets. Tin the study, the design and sizing data of 11 Airbus models and 14 Boeing models were compiled. The number of abreast seats, maximum seats, fuselage length, fuselage width, fineness ratio, tail section length, cockpit length and cargo compartment length are the main parameters studied about the fuselage design. Wing area, wingspan, aspect ratio, mean aerodynamic chord (MAC), taper ratio, dihedral angle, quarter chord sweep angle, and winglet lengths are the main parameters studied about the wing design. The area, span, aspect ratio, taper ratio, and quarter chord sweep angle of vertical and horizontal tail are the main parameters studied about the tail design. As a result of the study, exceptional designs and average design criteria for Airbus and Boeing aircraft have been revealed with the help of charts presented. In addition, the obtained linear correlations reveal that the MAC has about 0.14 times the wingspan and about 1.168 times the average chord length.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 31 |