Bir gezegenin atmosferine uzaydan ya da yüzeyden gelen spektrumu kızılötesi dalga boyları içinde kalan radyasyonun atmosferik yapı nedeni ile gezegen yüzeyinden yansıyarak tamamen uzaklaşamaması ve atmosferik yapıdaki bazı element ve moleküller tarafından tutularak atmosfer sıcaklığını arttıracak ancak bir dengede tutacak şekilde sonuç veren olaylar dizisi “Sera Etkisi” olarak tanımlanmaktadır. Dünyamız için belirli dalga boylarındaki ışınımları atmosferimizde emerek tutan ve “Sera Gazları” olarak tanımlanan moleküllerin başlıcaları olan Karbondioksit (CO2), Metan (CH4), Su Buharı (H2O), Nitrözoksit (N2O), Ozon (O3), Kloroflorokarbonlar (CFC'ler), Hidroflorokarbonlar (HCFC ve HFC'ler), Perflorokarbonlar (PFC’ler) ve Sülfürhekzaflorid (SF6) doğrudan ya da dolaylı olarak bu işlevi görmektedir. Bu gazların yayınımları ise “Sera Gazı Salımı” olarak adlandırılmaktadır. Bu çerçevede pek çok ülke “Dekarbonizasyon-Decarbonisation”, ”Net Sıfır-Net Zero”, “Karbon Nötr-Carbon Neutral”, “CO2’siz-CO2 Free”, “İklim Nötr-Climate Neutral” ve benzeri adlandırmalar ile temelde belirledikleri tarihlerde yine belirledikleri sera gazı salım değerlerine ulaşmak olarak özetlenebilecek program ve projeler yürütmektedir. Avrupa Birliği (AB) ise bu programa “Yeşil Mutabakat-Green Deal” adını vererek iklim nötr hedeflerini bu çerçevede belirlemiş, “Fit For 55” hedefi ile net sera gazı salımının, 1990 yılı baz alınarak 2030 yılına kadar %55 oranında düşürmüş olmayı ve 2050 yılında da Dünya üzerindeki ilk “İklim Nötr” kıta olmayı hedeflemiş bulunmaktadır. Bu çalışmada AB Yeşil Mutabakat (AYM) program gerekleri ve uygulamalarının enerji sektörüne ve otomotiv endüstrisi üzerine etkileri ve sonuçları değerlendirilmektedir.
The "Greenhouse Effect" defined as a temperature increase of the planet’s atmosphere and surface in balance normally in the natural conditions due to chain of events occurred by infrared wavelengths radiations from space or from the surface itself by reflection and being absorbed by some elements and molecules in the atmospheric structure. Carbon dioxide (CO2), Methane (CH4), Water Vapor (H2O), Nitrous Oxide (N2O), Ozone (O3), Chlorofluorocarbons (CFCs), Hydrofluorocarbons (HCFC and HFCs), Perfluorocarbons (PFCs) and Sulfur Hexafluoride (SF6) which are the main molecules that absorb the radiations of certain wavelengths in our atmosphere called as "Greenhouse Gases" and accordingly the emission of these gases is called “Greenhouse Gas Emission”. In this context, many countries are nominating their programs as “Decarbonization”, “Net Zero”, “Carbon Neutral”, “CO2-free”, “Climate Neutral” or similarly. All this programs mainly focusing on targeting zero greenhouse gas emission due to anthropogenic activities and defining necessary subprojects and milestones in coordination for all related areas and to establish a sustainable green ecosystem. The European Union (EU), named its program as "Green Deal" and determined its climate-neutral targets within this framework such as reducing greenhouse gas emissions by 55% until 2030 regarding 1990 and to be the first “Climate Neutral” Continent in the World at 2050. In this study, the effects and impact of EU Green Deal program requirements, practices and consequences on the energy sector and automotive industry are evaluated.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 10, 2023 |
Publication Date | August 31, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 51 |