The aim of this research is to determine the anxiety levels of students and to search whether these anxiety levels differ with regard to the various socio-demographic characteristics of the students. The research is a descriptive study. The universe of the research consisted of the students, having education at Pınarhisar Vocational College within the Fall Semester of 2013-2014 Academic Year and the number of the students, that had education in this semester, was 922. Data were collected from a number of 246 students by the method of convenience sampling. The data collection tools were the State-Trait Anxiety Inventory and the Personal Data Form. The descriptive statistical analysis were applied to clarify the socio-demographic characteristics and the anxiety levels of the sample; and Mann-Whitney U and Kruskal Wallis H tests were implemented to determine whether the anxiety levels of students differ in terms of their socio-demographic characteristics. As a result of the analysis, it was determined that the anxiety levels varied in terms of the students’ gender, the monthly income of their parents and the levels of their satisfaction with the education they received at the college. However, any relationships weren’t determined between students’ anxiety levels and their other sociodemographic characteristics
Bu araştırmanın amacı; Pınarhisar Meslek Yüksekokulu’nda öğrenim gören öğrencilerin kaygı düzeylerini belirlemek ve söz konusu kaygı düzeylerinin, öğrencilerin çeşitli sosyo-demografik özellikleri açısından anlamlı farklılıklar gösterip göstermediklerini tespit etmektir. Araştırma tanımlayıcı nitelikte bir çalışmadır. Araştırmanın evrenini Pınarhisar Meslek Yüksekokulu’nda öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın gerçekleştirildiği 2013-2014 Akademik Öğrenim Yılı’nın Güz Yarıyılı’nda Pınarhisar MYO’nda öğrenim gören öğrenci sayısı 922’dir. Toplam 246 öğrenciden kolayda örnekleme yöntemi kullanılarak veri toplanmıştır. Verilerin toplanmasında, sosyo-demografik özellikleri belirlemeye yönelik Kişisel Bilgi Formu ile Durumluk-Sürekli Kaygı Envanteri’nden yararlanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde sosyo-demografik özelliklere ve kaygı düzeylerine ilişkin betimsel istatistik analizleri ile kaygı düzeylerinin, sosyo-demografik özelliklere göre farklılık gösterip göstermediklerini belirlemeye yönelik Mann Whitney U ve Kruskal Wallis H testleri uygulanmıştır. Yapılan analizler sonucunda öğrencilerin kaygı düzeylerinin; cinsiyet, ailelerinin aylık geliri ve yüksekokulda aldıkları eğitimden memnun olma durumu gibi sosyo-demografik özelliklerine göre anlamlı farklılıklar gösterdikleri; diğer sosyo-demografik özelliklere göre ise farklılaşmadıkları belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2014 |
Submission Date | January 18, 2015 |
Published in Issue | Year 2014 |