Dünyanın birçok
ülkesinde ve Türkiye’ de son yıllarda hızlanan inşaat sektörü; oluşturduğu yeni
pazarlar ve zengin reklam sunuşlarıyla dikkat çekmektedir. Sektörü oluşturan ve
besleyen meslek dalları da gün geçtikçe çeşitlenmekte ve giderek toplumda ilgi
odağı haline gelmektedir. İnşaat sektörünün ana mesleklerinden olan mimarlığın
“kimliği-varlığı”, “yetkinliği”, “meslek etiği”; toplumda artan ihtiyaçlara,
küresel boyutta ve teknolojik gelişmelere bağlı olarak algısal değişimlere
uğramaktadır. Mimarlık mesleğine olan ilgi ve yönelim de artmaktadır. Söz
konusu ilginin ve gençlerin gelecek kurma düşlerinde mimarlık alanının önde
gelmesinin bir sonucu da, “hızla artan mimarlık fakülteleri ve öğrenci sayısı”
olarak görülebilir.
Çalışma; konuya
literatür taraması ile yaklaşarak “Ülkede mimarlık ve tasarım eğitimi nereye
gidiyor?” sorusuna cevap aramakta ve sonuçta bazı öneriler getirmektedir.
Konuya “Giriş” bölümü yapıldıktan sonra 1. Bölümde; tasarım kavramı ve tasarım
kavramının mimarlık mesleği ile ilişkileri irdelenmiştir. Aynı zamanda
yaratıcılıktan söz edilmiş; “yaratıcı mimarlık” ile “tasarımcı mimarlık”
ilişkisi vurgulanmıştır.
Çalışmanın 2. Bölümü
“KLÜ Mimarlık Fakültesi 1. Sınıf Temel Tasarım Ders İçeriğinin İrdelenmesi,
Öğrencilerin Başarı Durumları ve Ders Üzerine Gözlemler” başlığı ile
hazırlanmıştır. Bu bölümde; dört yıllık bir geçmişe sahip Kırklareli
Üniversitesinin Mimarlık Fakültesi Mimarlık Bölümünün 1. Sınıfında görülen
“Temel Tasarım” dersinde öğrencilerin başarı durumları, mezun oldukları lise
türleri tablo halinde verilmiştir. MEB kaynaklarından liselerde okutulan “Temel
Tasarım” dersine en yakın bulunan “Görsel Sanatlar” dersinin içerikleri alınıp
değerlendirmesi yapılmıştır. Mimarlık Bölümü 1. sınıf temel tasarım dersinin
içeriği aktarılarak, dersin “tasarım” odaklı mimarlık eğitimindeki önemi
vurgulanmıştır. Bu bölümde; öğrencilere 1. Yarıyılda verilen “Temel Tasarım”
dersi ve içeriğine ilişkin öğrenci uygulamalarından örnekler verilmiş,
gözlemler yapılmıştır.
Çalışmanın 3. Bölümü
“Nasıl bir mimarlık eğitimi ?” başlığı ile kurgulanmıştır. Bu bölümde, güncel
mimarlığın durumu, tasarım eğitimi, mimarlık eğitiminin süresi ve niteliği
üzerinde durulmuştur. Sonuç bölümünde ise Türkiye’de sayısı 90 olan mimarlık
fakülteleri ve sorunlarına ilişkin değinmelerle, küresel ölçekte hizmet
verebilecek “mimarların” eğitimine ilişkin öneriler yer almaktadır.
The construction
sector, which has been accelerating in recent years, attracts attention by new
markets and rich ad serving not just in Turkey, but also in the whole world.
All the branches which form and enrich the sector are getting more diverse and
attractive in the society. The identity of architecture, which is one of the
main occupations of the construction industry, is "identity",
"competence", "professional ethics"; is exposed to
perceptual effect depending on
increasing needs in society, global dimension and technological developments.
The interest and orientation to the architecture profession are also
increasing. This can be seen as a result of the rapidly increasing number of
architectural faculty and students.
This study approaches
the issue with literature review, seeks an answer to the question of “Where
does architecture and design training go in the country?” and states some
solutions in the end. After the introduction chapter, in chapter 1, the concept
of design and the relation between the concept of design and the profession of
architecture are examined. At the same time creativity is mentioned in the same
chapter and the relation between "creative architecture" and
"designer architecture" is emphasized.
The title of the
second part of this study is "KLÜ Faculty of Architecture First Class
Basic Design Course Content, Students' Achievement Status and Course
Observations". In this chapter, the success status of the students ,who
are from "Basic Design" course which is seen in the first grade of
Architecture Department of the Faculty of Architecture of Kırklareli University
with a four-year history, and the high school types they graduated are given in
tabular form. The contents of the "Visual Arts" course, which is the
closest one to the "Basic Design" course taught in the high school,
is taken from MEB sources and evaluated. The content of the first grade basic
design course of the architecture department was transferred and emphasized the
importance of the course in architecture education focused on design. In this
chapter, different examples and applications of "Basic Design" course
are given.
The title of the
third part of this study is "What
kind of architectural education?". In this chapter, the current state of
architecture, design education, the duration and quality of architectural
education are emphasized. In the conclusion part, 90 faculties of architecture,
which are in Turkey, and their problems; also the "architects" to serve on a global
scale are mentioned.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2018 |
Gönderilme Tarihi | 19 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 2 |