The purpose of this study is to analyze the critical thinking dispositions of the students attending at the associate degree program of Vocational School of Health Services and to determine the factors affecting their critical thinking dispositions. All the students, attending at the associate degree program at Vocational School of Health Services of a university in 2010-2011 academic year, constituted the population of the study. 413 students, who were accessible and accepted to participate in the study, were included in sample group of the study. Data was collected using questionnaire form and the California Critical Thinking Disposition Inventory. It was determined that 66.8% of the students participating in the study were female, 30% were 19-year old and 59.1% were first-year students. The maximum participation was specified from the medical documentation and secretariat (24.5%) program. The critical thinking disposition scores of the students included within the scope of the study were 201.22±22.41 and at low level. As a result of the analyses performed, it was determined that there was no statistically significant difference between the critical thinking total mean scores according to the gender, age, program, grade and school achievement status (p>0.05). The educators should try active learning strategies that provide meaningful learning in order to develop the critical thinking skills of the students in the vocational schools of health services
Bu çalışma, Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu önlisans programında öğrenim gören öğrencilerin eleştirel düşünme eğilimlerini incelemek ve eleştirel düşünme eğilimlerini etkileyen faktörleri tespit etmek amacıyla gerçekleştirildi. Araştırmanın evrenini, bir Üniversitenin Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu’nda 2010-2011 eğitim öğretim yılında önlisans eğitimi gören tüm öğrenciler oluşturdu. Araştırmanın örneklemine, ulaşılabilen ve araştırmaya katılmayı kabul eden 413 öğrenci alındı. Verilerin toplanmasında sosyo-demografik anket formu ve Kaliforniya Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği kullanıldı . Çalışmaya katılan öğrencilerin %66.8’inin kız, %30’unun 19 yaşında, %59.1’inin birinci sınıf olduğu saptandı. Katılımın en yüksek olduğu programın tıbbi dökümantasyon ve sekreterlik bölümü (%24.5) olduğu belirlendi. Araştırma kapsamına alınan öğrencilerin eleştirel düşünme eğilim puanları 201.22±22.41 olup düşük düzeydedir. Yapılan analizler sonucunda cinsiyet, yaş, okuduğu bölüm, sınıf ve okul başarı durumlarına göre eleştirel düşünme toplam puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olmadığı saptandı (p>0.05). Eğitimciler, sağlık hizmetleri meslek yüksekokullarında okuyan öğrencilerin eleştirel düşünme becerisini geliştirmek için anlamlı öğrenmeyi sağlayan aktif öğrenme stratejileri denemelidirler
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mayıs 2013 |
Gönderilme Tarihi | 5 Ocak 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 3 Sayı: 1 |