The aim of this study is to examine leisure literacy and leisure involvement levels of adults in terms of different demographic variables. Descriptive survey model, which is frequently used in the field of social sciences, was used in this study. Research group consists of 268 adult individuals who participate and who do not participate in physical activity. Leisure Literacy Scale and Leisure Involvement Scale were used in the study as data collection instruments. As a result of the study, leisure literacy and leisure involvement levels of adults in the study were found to differ in terms of gender, marital status and status of physical activity participation. It was also concluded that there is a high level of positive correlation between leisure literacy acquisition and involvement, which play a decisive role in leisure activities participation and Leisure Literacy is a significant predictor with all variables of leisure involvement. Individuals need to be leisure literate so that they can manage their time correctly and be aware of opportunities and risks. In this context, individuals with leisure literacy skills will be able to combine their skills with the benefits that can be obtained from activities by being aware of what they can do and their preferences and turn them into action/experience. As a result, it can be suggested that the findings obtained should provide informational training in order to increase the level of leisure literacy from the basic level to the operational level, scientificize the free time management of individuals and diversify the leisure activities, aiming to enable positive leisure experiences that appeal to different preferences and organizing planned activities.
Araştırmanın amacı yetişkin bireylerin çeşitli demografik değişkenleri açısından serbest zaman okuryazarlığı ve serbest zaman ilgilenim düzeylerini incelenmek ve değişkenler arasındaki ilişkiyi test etmektir. Bu araştırmada sosyal bilimler alanında sıklıkla kullanılan ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmanın araştırma grubunu fiziksel aktiviteye katılan ve katılmayan 268 yetişkin birey oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Serbest Zaman Okuryazarlığı Ölçeği ve Serbest Zaman İlgilenimi Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda yetişkin bireylerin cinsiyet, medeni durum ve fiziksel aktiviteye katılım durumuna göre serbest zaman okuryazarlığı düzeyleri ile serbest zaman ilgilenim düzeylerinin farklılaştığı görülmüştür. Yanı sıra serbest zaman okuryazarlığı edinimi ile serbest zaman aktivitelerine katılımda belirleyici rol üstlenen ilgilenimin arasında pozitif yönde yüksek düzeyde bir ilişki olduğu ve serbest zaman okuryazarlığının tüm değişkenleri ile birlikte serbest zaman ilgileniminin anlamlı bir yordayıcısı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular ışığında bireylerin serbest zaman okuryazarlığı düzeylerinin temel düzeyden eylemsel düzeye geçebilmesi amacıyla bilgilendirme eğitimleri yapılması, bireylerin serbest zaman yönetimi bağlamında bilinçlendirilmesi ve serbest zaman aktivitelerinin çeşitlendirilerek farklı tercihlere hitap eden, olumlu serbest zaman deneyimleri yaşayabilecekleri amaçlı ve planlı etkinlikler düzenlenmesi önerilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports and Recreation |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | March 17, 2024 |
Publication Date | March 31, 2024 |
Acceptance Date | January 21, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 6 Issue: 1 |