The inclusion of the Primary School Program as an elective course in the Primary School Department Undergraduate curriculum can be considered as a step towards eliminating these deficiencies in pre-service education. The aim of the research is to examine the opinions about the course of the pre-service primary school teachers who chose the Primary School Program elective course. The phenomenology pattern, one of the qualitative research methods, was adopted. The participants of the study consisted of 16 students studying in the Primary School Department of the Faculty of Education, choosing the Primary School Program as an elective course. Semi-structured interview was used as the data collection method in the research. The audio recordings obtained from the interviews were transcribed and were analyzed by content analysis method. As a result of the research; awareness and content knowledge themes were reached. The pre-service primary school teachers stated that the Primary School Program course contributed professionally, provided awareness about the relationship between the developments in primary school curricula from the past to the present and the social and political events in Turkey and the World, and gave them the opportunity to get to know the field of primary school teaching, especially by creating a basis for teaching courses.
Sınıf Öğretmenliği lisans müfredatında alan eğitimi seçmeli ders olarak İlkokul Programı dersinin yer alması, sınıf öğretmenlerinin ilkokul programları hakkında bilgi ve farkındalık sahibi olarak programların uygulamadaki etkililiğini artıracak olması bakımından önemli bir adım olarak değerlendirilmektedir. Araştırmada, İlkokul Programı seçmeli dersini alan sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının derse yönelik görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji deseni benimseniştir. Araştırmanın katılımcıları, bir devlet üniversitesinde Sınıf Öğretmenliği programında öğrenim gören ve seçmeli olarak İlkokul Programı dersini alan 16 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama yöntemi olarak yarı yapılandırılmış görüşme kullanılmıştır. Görüşmelerden elde edilen ses kayıtları metne aktarılmış ve elde edilen veriler içerik analizi yöntemi ile çözümlenmiştir. Araştırmada elde edilen verilere dayalı olarak; farkındalık ve alan bilgisi temalarına ulaşılmıştır. Sınıf öğretmeni adayları İlkokul Programı dersinin mesleki anlamda katkı sağladığını, geçmişten günümüze ilkokul programlarında yaşanan gelişmeler ile Türkiye ve Dünya’da yaşanan gelişmeler arasındaki ilişki ve program geliştirme süreci hakkında farkındalık sağladığını ifade etmişlerdir. Ayrıca öğretim dersleri için bir temel oluşturarak sınıf öğretmenliği alanını tanımalarına fırsat verdiğini belirtmişlerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 13, 2021 |
Acceptance Date | December 7, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 2 Issue: 3 |
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 Unported License .