Research Article
BibTex RIS Cite

Investigation of the Relationship Between Customers Product Perception and Consumption Habits in Shopping Centers by Correspondence and Robust Regression Analysis

Year 2019, , 377 - 390, 18.12.2019
https://doi.org/10.38009/ekimad.616143

Abstract

The
aim of the study is to examine behavior patterns towards product perception and
consumption habits of consumers who prefer shopping centers, and to model and
demonstrate the relationship between these patterns. Consumers who prefer
shopping centers in Istanbul (Europe) have formed the units of the study.
Correspondence analysis was used to measure consumers' product perception and
consumption habits and to examine them on the map. Then, this relationship was
modeled with robust regression technique. The results of the correspondence
analysis showed that the two main clusters were formed and these two clusters
were supported by robust regression analysis. Consumers participating in the
survey, those seeking the essential guarantee for the product, were seen moving
with the effect of advertising, provided advice. On the other hand, it was
found that consumers who prefer conscious shopping act by being influenced by
factors such as budget-friendly, quality and cheap products.
The relationship between product
perception and consumption habits was significant in robust regression method.

References

  • Akin, M. S., Baloğlu, S., Okumuş, A., & Öztürk, S. (2017). Tüketici Etnosentrizmi, Kozmopolitlik, Satın Alma Tarzı, İlgilenim ve Algılanan Riskin Yerli Giyim Ürünü Satın Alma Niyetine Etkisi. Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi= Journal of Consumer and Consumption Research, 9(2), 257-295.
  • Alkibay, S., Tuncer, D., Hoşgör, Ş., (2007). “Alışveriş Merkezleri ve Yönetimi”. Siyasal Kitabevi, Ankara.
  • Anderson, Carol H. (1993). Retailing: Concepts, Strategy and Information. St. Paul, MN: West Publishing Company.
  • Ashley, Barbara. (1997). "Are Malls in America's Future?" Arthur Andersen Retailing Issues Letter, 9 (6), Texas A&M University Center for Retailing Studies.
  • Ergül, B. (2006). Robust regresyon ve uygulamaları. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü İstatistik Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir.
  • Frewer, Lynn J., Einar Risvik, and Hendrik Schifferstein, eds. Food, people and society: a European perspective of consumers' food choices. Springer Science & Business Media, 2013.
  • Goldman, Arieh, Seshan Ramaswami, and Robert E. Krider. "Barriers to the advancement of modern food retail formats: theory and measurement." Journal of Retailing 78.4 (2002): 281-295.
  • Huber, Peter J. "John W. Tukey's contributions to robust statistics." Annals of statistics (2002): 1640-1648.
  • İslamoğlu, A., H. ve Altunışık, R., (2008). Tüketici Davranışları, 2. Baskı, Beta Yayıncılık, İstanbul.
  • Kesebir, M., & Yıldırım, H. (2019). Borsa İstanbul’da Yer Alan Bazi Sektör Endekslerinin Aylik İhracat Rakamlarina Etkisi: Robust Regresyon Modeli Uygulamasi. Social Sciences, 14(4), 1577-1590.
  • Maruyama, Masayoshi, and Lihui Wu. "Quantifying barriers impeding the diffusion of supermarkets in China: The role of shopping habits." Journal of Retailing and Consumer Services 21.3 (2014): 383-393.
  • Messinger, Paul R., and Chakravarthi Narasimhan. "A model of retail formats based on consumers' economizing on shopping time." Marketing science 16.1 (1997): 1-23.
  • Odabaşı, Y., (1998). Tüketici Davranışları ve Pazarlama Stratejileri, Tüketici Davranışları ve Pazarlama Stratejileri, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Orhunbilge, N. (2017). Uygulamali Regresyon ve Korelasyon analizi.15
  • Öztürk, S. (2012). İstatistiksel Regresyon Yöntemlerinin Farklı Veri Gruplarına Uygulanması Üzerine Bir Analiz. Gümüşhane Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(2).
  • Rousseeuw, Peter J., and Annick M. Leroy. Robust regression and outlier detection. Vol. 589. John wiley & sons, 2005.
  • Schifferstein, Hendrik NJ. "Effects of product beliefs on product perception and liking." Food, people and society. Springer, Berlin, Heidelberg, 2001. 73-96.

Alışveriş Merkezlerinde Müşterilerin Ürün Algısı ile Tüketim Alışkanlıkları Arasındaki İlişkinin Uyum ve Robust Regresyon Analizi ile İncelenmesi

Year 2019, , 377 - 390, 18.12.2019
https://doi.org/10.38009/ekimad.616143

Abstract

Araştırmanın
amacını, alışveriş merkezlerini tercih eden tüketicilerin ürün algısı (product
percetion) ve tüketim alışkanlıklarına (consumer habits) yönelik davranış
desenleri incelemek, bu desenler arasında ilişkiyi ortaya koyarak
modellemektir. İstanbul (Avrupa) içi alışveriş merkezlerini tercih eden
tüketiciler çalışmanın birimlerini oluşturmuşlardır. Tüketicilerin ürün algısı
ile tüketim alışkanlıklarını ölçmek, harita üzerinde incelemek amacıyla uyum
analizi kullanılmıştır. Daha sonra robust regresyon tekniği ile bu ilişki
modellenmiştir. Uyum analizi sonuları ana iki kümenin oluştuğu görülmüş ve bu
ana iki küme robust regresyon analizi ile desteklenmiştir. Araştırmaya katılan
tüketicilerde, ürünü için garanti şartını arayanlar, garanti şartıyla beraber
tavsiye, reklam etkisi gibi kendisine yakın olan değişkenlerle beraber hareket
ettiği görüldü. Diğer yandan, bilinçli alışverişi tercih eden tüketicilerin ise
ürünlerin bütçe dostu, kaliteli ve ucuz olması gibi etkenlerden etkilenerek
hareket ettiği saptanmıştır. Robust regresyon yönteminde ürün algısı ile
tüketim alışkanlıkları arasındaki ilişki anlamlı olduğu belirlenmiştir.

References

  • Akin, M. S., Baloğlu, S., Okumuş, A., & Öztürk, S. (2017). Tüketici Etnosentrizmi, Kozmopolitlik, Satın Alma Tarzı, İlgilenim ve Algılanan Riskin Yerli Giyim Ürünü Satın Alma Niyetine Etkisi. Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi= Journal of Consumer and Consumption Research, 9(2), 257-295.
  • Alkibay, S., Tuncer, D., Hoşgör, Ş., (2007). “Alışveriş Merkezleri ve Yönetimi”. Siyasal Kitabevi, Ankara.
  • Anderson, Carol H. (1993). Retailing: Concepts, Strategy and Information. St. Paul, MN: West Publishing Company.
  • Ashley, Barbara. (1997). "Are Malls in America's Future?" Arthur Andersen Retailing Issues Letter, 9 (6), Texas A&M University Center for Retailing Studies.
  • Ergül, B. (2006). Robust regresyon ve uygulamaları. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü İstatistik Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir.
  • Frewer, Lynn J., Einar Risvik, and Hendrik Schifferstein, eds. Food, people and society: a European perspective of consumers' food choices. Springer Science & Business Media, 2013.
  • Goldman, Arieh, Seshan Ramaswami, and Robert E. Krider. "Barriers to the advancement of modern food retail formats: theory and measurement." Journal of Retailing 78.4 (2002): 281-295.
  • Huber, Peter J. "John W. Tukey's contributions to robust statistics." Annals of statistics (2002): 1640-1648.
  • İslamoğlu, A., H. ve Altunışık, R., (2008). Tüketici Davranışları, 2. Baskı, Beta Yayıncılık, İstanbul.
  • Kesebir, M., & Yıldırım, H. (2019). Borsa İstanbul’da Yer Alan Bazi Sektör Endekslerinin Aylik İhracat Rakamlarina Etkisi: Robust Regresyon Modeli Uygulamasi. Social Sciences, 14(4), 1577-1590.
  • Maruyama, Masayoshi, and Lihui Wu. "Quantifying barriers impeding the diffusion of supermarkets in China: The role of shopping habits." Journal of Retailing and Consumer Services 21.3 (2014): 383-393.
  • Messinger, Paul R., and Chakravarthi Narasimhan. "A model of retail formats based on consumers' economizing on shopping time." Marketing science 16.1 (1997): 1-23.
  • Odabaşı, Y., (1998). Tüketici Davranışları ve Pazarlama Stratejileri, Tüketici Davranışları ve Pazarlama Stratejileri, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Orhunbilge, N. (2017). Uygulamali Regresyon ve Korelasyon analizi.15
  • Öztürk, S. (2012). İstatistiksel Regresyon Yöntemlerinin Farklı Veri Gruplarına Uygulanması Üzerine Bir Analiz. Gümüşhane Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(2).
  • Rousseeuw, Peter J., and Annick M. Leroy. Robust regression and outlier detection. Vol. 589. John wiley & sons, 2005.
  • Schifferstein, Hendrik NJ. "Effects of product beliefs on product perception and liking." Food, people and society. Springer, Berlin, Heidelberg, 2001. 73-96.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Articles
Authors

Abdulkadir Keskin 0000-0002-4795-1028

Mehmet Şamil Güneş 0000-0001-8873-9325

Doğan Yıldız 0000-0003-4563-2792

Publication Date December 18, 2019
Submission Date September 5, 2019
Published in Issue Year 2019

Cite

APA Keskin, A., Güneş, M. Ş., & Yıldız, D. (2019). Alışveriş Merkezlerinde Müşterilerin Ürün Algısı ile Tüketim Alışkanlıkları Arasındaki İlişkinin Uyum ve Robust Regresyon Analizi ile İncelenmesi. Ekonomi İşletme Ve Maliye Araştırmaları Dergisi, 1(4), 377-390. https://doi.org/10.38009/ekimad.616143