Today, with the increase in competition, companies have
increased the search for qualified personnel. Companies that view this as an
advantage should firstly hold their existing qualified employees, to attract
talented potential candidates to the business. Companies embrace employer brand
applications that have become more popular recently, in order to ensure that
qualified employees stay at the institution and to recruit new potential
candidates. Organizational commitment that emerges as a result of employer
brand practices is a concept related to employees' sense of belonging to the
enterprise. In this study, it is aimed to examine the relationship between two
attitudes by revealing the relationship between employer brand perception and
organizational commitment in the service sector. In this case, firstly the
concepts of organizational commitment and job satisfaction are explained one by
one; then, examples of the studies that deal with the relationship between
these two attitudes are given. The main purpose of this study is to investigate
the effects of perceptions of employers working in service sector in employers'
brand practices on their organizational commitment. In this study, a
questionnaire consisting of 42 questions was applied to 210 people working in
the service sector. According to the results of the research it is found that
positive evaluations of employer brand practices significantly affect
employees' emotional, continuation and normative commitment.
Günümüzde rekabetin artış göstermesiyle birlikte
işletmeler de nitelikli eleman arayışını arttırmış bulunmaktadır. Bunu avantaj
olarak gören işletmelerin öncelikle yapmaları gereken nitelikli mevcut
çalışanları elde tutarak, yetenekli potansiyel adayları işletmeye çekmektir.
İşletmeler, son zamanlarda oldukça adını duyuran işveren markası uygulamaları
ile nitelikli çalışanları hem kurumda kalmalarını sağlamak hem de yeni
potansiyel adayları kuruma kazandırmaktadır. İşveren markası uygulamaları
sonucunda ortaya çıkan örgütsel bağlılık ise, çalışanların işletmeye ait olma
duyguları ile ilgili bir kavramdır. Bu çalışmada hizmet sektöründe işveren markası
algısı ile örgütsel bağlılık arasındaki ilişkiyi gözler önüne sererek, iki
tutum arasındaki ilişkiyi incelemektir. Bu durumda öncelikle örgütsel bağlılık
ve iş tatmini kavramları tek tek açıklanmış; daha sonra bu iki tutumun
ilişkisinin ele alındığı çalışmalardan örnekler verilmiştir. Çalışmanın temel amacı,
hizmet sektöründe birçok alanda faaliyet gösteren işletme çalışanlarının
işveren markası uygulamaları kapsamında oluşan algılarının örgütsel
bağlılıkları üzerindeki etkilerini araştırmaktadır. Yapılan bu çalışmada hizmet
sektöründe çalışan 210 kişiye 42 sorudan oluşan anket uygulanmıştır. Araştırma
sonuçlarına göre; işveren marka uygulamalarına yönelik olumlu değerlendirmeler
çalışanların duygusal, devam ve normatif bağlılıklarını anlamlı ve pozitif
yönde etkilemiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2019 |
Submission Date | August 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 1 Issue: 3 |