Innovation is defined as the adoption or application of new ideas or products, fostering skill development and continuous learning. It also involves the integration of new technologies and business practises, with technological advancements enabling the creation and improvement of products and processes. In an increasingly competitive environment, the importance of technological innovation and entrepreneurship in the social and economic spheres is growing, requiring societies to adapt to rapid scientific developments. In this context, the knowledge acquisition, entrepreneurial, and creative capabilities of individuals and societies play a central role in socio-economic progress, impacting various sectors and promoting a culture of innovation. Entrepreneurship stands out as a key driver of economic progress, as entrepreneurs can develop new ideas and products. Creativity plays a significant role in organisational effectiveness and adapting to competitive environments, fostering innovation and enhancing performance in dynamic settings. This study examines the relationship between the innovation capacities and technological innovation tendencies of university students who have the greatest potential for innovation. Data collected from 836 students were analysed using structural equation modelling. The findings indicate that creativity is the most influential factor affecting innovation tendency, while the propensity to take risks is the least important factor. Accordingly, policies should be developed that include both informative and encouraging practical applications in education from early ages to change and enhance students’ entrepreneurial and innovative capacities and their attitudes towards risk-taking. In this way, significant contributions can be made to a country’s socio-economic and technological development.
Yenilikçilik (inovasyon), yeni fikirlerin veya ürünlerin benimsenmesi veya uygulanması olarak tanımlanır ve beceri gelişimini ve sürekli öğrenmeyi teşvik eder. Aynı zamanda, yeni teknolojiler ve iş uygulamalarının entegrasyonunu içerirken, teknolojik gelişmeler ürün ve süreçlerin oluşturulmasını ve iyileştirilmesini sağlamaktadır. Artan rekabet ortamında sosyal ve ekonomik alanlarda teknolojik yeniliğin ve girişimciliğin önemi giderek artmakta ve toplumların hızlı bilimsel gelişmelere uyum sağlaması gerekmektedir. Bu bağlamda, bireylerin ve toplumların bilgi edinme, girişimcilik ve yaratıcılık özellikleri de sosyoekonomik ilerlemede merkezi bir role sahip olup, pek çok sektörü etkileyerek bir yenilikçilik kültürünü teşvik etmektedir. Girişimciler yeni fikirler ve ürünler geliştirebildikleri için girişimcilik, ekonomik ilerlemenin anahtar itici gücü olarak öne çıkmaktadır. Yaratıcılık, kurumsal etkinlikte ve rekabetçi ortamlara uyum sağlamada önemli bir rol oynayarak yenilikçiliği beslemekte ve değişken ortamlara uyum sağlayarak performansı artırmaktadır. Bu çalışmada, yenilikçilik anlamında en çok potansiyele sahip üniversite öğrencilerinin yenilikçilik kapasiteleri ile teknolojik yenilik eğilimleri arasındaki ilişki incelenmiştir. 836 öğrenciden temin edilen veriler yapısal eşitlik modeli ile analiz edilmiştir. Bulgular, yaratıcılığın inovasyon eğilimini en çok etkileyen faktör olduğunu, risk alma eğiliminin ise en az öneme sahip faktör olduğunu göstermektedir. Bu doğrultuda, öğrencilerin girişimcilik ve yenilikçilik kapasiteleri ile risk alabilme tutumlarını değiştirip geliştirebilmek için erken yaşlardan itibaren eğitimde hem bilgilendirici hem de teşvik edici pratik uygulamalara yer verecek politikalar geliştirilmelidir. Böylelikle ülkenin sosyo-ekonomik ve teknolojik gelişimine önemli katkılar sağlanabilecektir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Econometrics (Other) |
Journal Section | RESEARCH ARTICLE |
Authors | |
Publication Date | December 26, 2024 |
Submission Date | June 7, 2024 |
Acceptance Date | October 8, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 41 |