This study aimed at examining secondary
school 8th grade students’ perception toward vocational high school
and their preferences at these schools. The study was conducted in three
secondary schools located in Çanakkale in the second semester of the 2015-2016
academic year. The research sample consisted of 680 students in three different
government secondary schools. The Perception Scale toward Vocational Technical Education
(PStVTE) developed by researcher was
used for data collection. In the analyses that were made for the internal consistency,
Cronbach’s alfa value was estimated as 0.74.The scale that has 15 items totally
consists of 4 factors and the factors
explain 54.8% of the total variance. The descriptive survey model was employed in the
study. The data obtained in the study were analyzed via the Mann Whitney
U-test, the Kruskal-Wallis test, and the X2 test. According to
research reslts students have negative perceptions towards vocational technical
education. Finally, the perceptions of the students towards vocational technical
education varied statistically significantly by relative grade state, level of
knowledge on vocational technical education and its departments. Vocational and
technical high school preferences differ significantly according to the level
of knowledge about gender, vocational technical education and fields.
Perceptions towards vocational technical education vocational technical education preferences at vocational and technical high schools
Bu çalışmada ortaokul 8. Sınıf öğrencilerinin mesleki ve teknik okul
algılarının ve bu okulları tercih durumlarının incelenmesi amaçlanmıştır.
Çalışma 2015-2016 ikinci döneminde Çanakkale ilinde yer almakta olan 3
ortaokulda ürütülmüştür. Çalışmanın örneklemini bu 3 devlet ortaokulunda
öğrenimlerine devam etmekte olan toplam
680 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından
geliştirilmiş olan Mesleki ve Teknik Eğitime Yönelik Algı ölçeği kullanılmıştır.
Ölçeğin
iç tutarlılık için yapılan analizde ölçeğin tümü için Cronbach alfa
güvenilirlik katsayısı 0.74 olarak hesaplanmıştır. Toplam 15 madde bulunan
ölçek, 4 faktörden oluşmakta ve faktörler toplam varyansın %54.8’ini açıklamaktadır. Araştırma
betimsel nitelikli tarama modelinde yürütülmüştür. Çalışmadan elde edilen
veriler araştırma sorularının cevaplanmasına yönelik Mann Whitney U-testi, Kruskal-Wallis
testi ve Ki-Karetesti ile elde edilmiştir. Çalışmanın sonuçlarına göre
öğrenciler mesleki teknik eğitime yönelik olumsuz algılar taşımaktadırlar. Sonuç
olarak, öğrencilerin mesleki teknik eğitime yönelik algıları akraba mezun
durumu ve mesleki eğitim ve alanları hakkında bilgi düzeylerine göre
istatistiksel olarak anlamlı farklılık göstermektedir. Mesleki ve Teknik
Anadolu Lisesi tercih durumları ise cinsiyet, mesleki ve teknik eğitim ve
alanları hakkındaki bilgi düzeylerine göre anlamlı farklılık göstermektedir.
Mesleki ve teknik eğitime yönelik algılar mesleki teknik eğitim mesleki ve teknik anadolu liselerinde tercih durumu
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | May 3, 2017 |
Submission Date | May 2, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 13 Issue: 2 |