Design-based research and teaching
experiments are relatively new and popular intervention methods compared to
other research methods. They have recognized as potential intervention methods
that can generate theory, educational designs/products and technological
developments. The aim of this study is to explain design-based research and
teaching experiment paradigms within their theoretical framework. Moreover, the
study aims to examine the similarities and differences of the two methodologies
with each other and also with other research methods and to explain how
research designs should be in order to fulfil the characteristics of these two
research methods. Along with these aims, this study targets to frame a pathway
for the researchers that will utilize these methods.
Design-based research teaching experiment mathematics education social constructivism realistic mathematics education
Tasarım
tabanlı araştırma (TtA) ve öğretim deneyi yöntemleri diğer araştırma yöntemleri
ile karşılaştırıldığında oldukça yeni ve güncel yaklaşımlardır. Bu yeni
araştırma yöntemlerinin kuram, eğitsel içerik, materyal ve yazılım geliştirme
çalışmalarında etkin rol oynayabilecek bir araştırma yöntemi potansiyeline
sahip olduğu öngörülmektedir. Bu çalışmanın amacı tasarım tabanlı araştırma ve
öğretim deneyi yaklaşımlarını kuramsal çerçeveleri ile açıklamak, birbiri ve
diğer temel araştırma yöntemlerinden ortak ve farklı yönlerini irdelemek ve bu
araştırma yöntemlerine uygun araştırma taslaklarının nasıl olması gerektiğini
açıklamaktır. Çalışmanın TtA ve öğretim deneyi yöntemlerini kullanacak
araştırmacılar için bir yol haritası olması hedeflenmektedir.
Tasarım tabanlı araştırma öğretim deneyi matematik eğitimi sosyal yapılandırmacı yaklaşım gerçekçi matematik eğitimi
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | May 3, 2017 |
Submission Date | May 2, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 13 Issue: 2 |