Bu çalışma, erken ergenlik dönemindeki ilköğretim öğrencilerinin ahlak
gelişimlerine katkı sağlamayı hedefleyen bir müdahale programının değerlendirmesini
içermektedir. Toplumun bir üyesi olma sürecinde, gerekli birçok değer, beceri
ve davranış örüntüleri erken ergenlikte ortaya çıkar. ‘Pozitif ergen gelişimi’
kavramsal çerçevesi kapsamında da, bu dönemdeki ergenlerin gelişimlerini
desteklemenin önemi vurgulanmaktadır. Çalışmanın verileri, uygulanmış bir
müdahale programı olan ‘Erken Ergenlikte Pozitif Gelişme: Farklı Ortamlardaki
Ergen Gelişimini Anlamak ve Desteklemek’ projesi aracılığıyla toplanmıştır. Uygulanan eğitim programı ile pozitif
ergen gelişimine katkısı olacağı düşünülen sosyal-duygusal ve ahlaki becerilerin
öğrencilere kazandırılması amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini,
İstanbul’daki düşük ve orta sosyoekonomik düzeydeki 5’i kontrol 4’ü müdahale
olmak üzere toplam 9 farklı ilköğretim okulundan, 925 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışma
kapsamında, ön-test, son-test ve takip verileri toplanmış ve program
değerlendirme analizleri yapılmıştır. Çalışmanın sonuçları uygulanan eğitim
programının, erken ergenlik döneminde tüm öğrenciler için olumlu etkileri
olduğu gibi, ahlak gelişimi konusunda özellikle riskli konumda olan erkek
öğrenciler için daha da yararlı olduğunu göstermektedir.
This study includes the evaluation of an
intervention program which aims to contribute to the moral development of early
adolescents. ‘Positive youth development’ framework stresses the importance of
supporting the youth development in this particular age period. The data of the
study was collected within a part of a broader intervention program called
‘Positive Youth Development in Early Adolescence: Understanding and Supporting
the Youth Development in Different Contexts’. Aim of the intervention was to
support the positive development of adolescents in social-emotional and moral
developmental areas. The sample was composed of 925 students from 9 elementary
schools, 5 control and 4 intervention schools, with low and middle
socioeconomic status background. The short term and long-term effects of the
intervention were measured by posttest and follow-up tests, respectively. The
results suggested that the intervention program was effective in supporting the
moral development of all students during the early adolescence.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 29, 2018 |
Submission Date | June 29, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 14 Issue: 2 |