Dünyanın çeşitli bölgelerinde olduğu gibi,
Türkiye’de de gelişen politika ve uygulamalarla uluslararasılaşma, yükseköğretimin
önemli gündem maddelerinden biri haline gelmiştir. Yükseköğretimde önemli
paydaşlardan biri olan akademisyenler ve onların uluslararasılaşmaya katılımının
artırılması da bu politika ve uygulamalarda önemli bir yer tutmaktadır. Bu
araştırma, Türkiye’deki üniversitelerde görev yapan akademisyenlerin
uluslararasılaşma etkinliklerine katılımını geniş ölçekli bir cevaplayıcı grubu
ile incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışmada nicel tasarımın ilkelerinden hareketle,
öncelikle akademisyenlerin katılım sağladıkları başlıca uluslararası
etkinlikler belirlemiş, ardından farklı demografik değişkenlere göre akademisyenlerin
uluslararasılaşma düzeylerinin dağılımı incelenmiştir. Çalışmada son olarak,
CHAID analizi yardımıyla, akademisyenlerin uluslararasılaşmaya katılımında
etkili olan demografik değişkenlerin ayrı ve birleştirilmiş gruplarının nasıl
bir tahmin yapısı oluşturduğu araştırılmıştır.
973 cevaplayıcıdan elde edilen ver setinin analizi ile ulaşılan bulgular,
Türkiye’deki akademisyenlerin katıldıkları uluslararası etkinliklerin özellikle
uluslararası bilimsel yayın yapma sürecine yönelik olduğunu, ancak öğrencilerin
uluslararasılaşmasına yönelik etkinliklere akademisyen katılımının görece düşük
olduğunu göstermiştir. Bulgular ayrıca farklı demografik değişkenlere göre uluslararasılaşmaya
katılım düzeyinin değişken bir dağılım gösterdiğini ve akademik disiplin, unvan
ve uluslararası lisansüstü deneyim gibi değişkenlere ait değerlerin oluşturduğu
birleşik ve ayrı alt grupların, akademisyenlerin uluslararasılaşmaya katılımına
yönelik tahmin yapısının oluşturulmasına etkili olduğunu ortaya koymaktadır. Çalışma sonunda bulgular, mevcut alanyazın ile
birlikte dünyada ve Türkiye’de son dönemde yürütülen uluslararasılaşma
uygulamaları çerçevesinde tartışılarak, ülkemiz yükseköğretimi için önerilerde
bulunulmuştur.
Like in many parts of the world, internationalization has evolved to a fundamental area of interest in Turkish higher education through rapidly developing policies and implementations. As a key stakeholder in higher education, academics and enhancing their participation in internationalization hold an important place in these policies and implementations. This research aims at examining the participation of Turkish academics in internationalization activities with a large-scale respondent group. Employing a quantitative survey design, the study firstly identifies the most and least participated international activities among Turkish academics and then investigates the distribution of participation levels in internationalization activities according to a variety of demographic variables. Finally, by carrying out CHAID analysis, the research focuses on the prediction structure of academics’ participation in internationalization according to independent and merged demographic variables. According to the analysis results of the 973 participant responses, the mostly participated internationalization activities of Turkish academics include activities related to international publication process, while academics’ participation in student-related internationalization activities appears as the least. Findings also indicate that the distribution of academics’ participation in internationalization activities varies, and the independent and merged groups of variables including discipline, academic title and graduate experiences abroad have an impact on the prediction structure of participating in internationalization activities. Findings are discussed in the light of related literature as well as recent implementations in Turkey, and recommendations for Turkey’s higher education are provided.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 29, 2018 |
Submission Date | May 24, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 14 Issue: 2 |