This
is a descriptive study aiming to examine whether the levels of happiness and
self-improvement tendencies of unemployed housewives significantly differ
according to certain personal variables. Selected using “convenient sampling”,
the study group consists of 321 housewives who were unemployed. The data was
collected using the “Oxford Happiness Inventory” (short version),
“Self-Improvement Tendency Scale”, and a “Personal Information Form”, for which
all validity and reliability studies have been performed. SPSS 21 software pack
was used for data analysis, for which One-Way Analysis of Variance (ANOVA), and
Tukey Test were performed with a significance level of .05. According to the study
results, the following reasons were identified for unemployment among
housewives: for looking after kids, due to reluctance to work, because of the
husband’s unwillingness to allow his wife to work, since working is not deemed
proper for women in traditional mentality, due to lack of jobs, and other
reasons. The results revealed that 49.1% of the housewives have low levels of
happiness, while 50.9% have high happiness levels, meaning that the housewives
have similar levels of happiness. On the other hand, 40.2% of the housewives
have low levels of self-improvement tendencies, while the levels are high for
59.8%. No significant difference was detected between the housewives’ happiness
levels according to their education levels. Yet, their levels of
self-improvement tendencies significantly differ with their education levels.
The housewives who graduated from a university have significantly higher levels
of self-improvement tendencies than the primary school graduates. University
graduates were also found to have significantly higher levels of
self-improvement tendencies when compared to the housewives who graduated from
high schools. No significant difference was detected between the housewives’
self-improvement tendencies levels according to their economic income. Yet,
their levels of the happiness significantly differ with their economic income. Housewives
with a medium level of economic income were found to have significantly higher
happiness levels than the housewives with low levels of economic income.
Similarly, housewives with high economic income are significantly happier than
those with low income levels.
Araştırmada, çalışmayan ev kadınlarının mutluluk ve
kişisel gelişim yönelimi düzeylerinin bazı kişisel değişkenlere göre
incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, “uygun örnekleme”
yoluyla seçilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, çalışmayan 321 ev kadını
oluşturmuştur. Araştırmada gerekli verileri elde etmek için geçerlik ve
güvenirlik çalışmaları yapılmış olan “Oxford Kısa Mutluluk Ölçeği”, “Kişisel
Gelişim Yönelimi Ölçeği” ve “Kişisel Bilgiler Formu” kullanılmıştır. Verilerin
çözümlenmesinde SPSS 21 paket programı kullanılmıştır. Verilerin
çözümlenmesinde, Tek Yönlü Varyans Analizi Testi (ANOVA) ve Tukey Testi analizi
yapılmıştır. Araştırmada, anlamlılık düzeyi .05 olarak alınmıştır. Araştırmanın
sonucunda, ev kadınlarının çalışmama nedenleri sırası ile çocuklarına bakmak
için, çalışmak istemediği için, eşi çalışmasına izin vermediği için, geleneksel
yapıda kadınların çalışması uygun görünmediği için, iş bulamadığı için ve diğer
nedenler olarak belirtilmiştir. Araştırmanın sonucunda, ev kadınlarının % 49.1’inin mutluluk düzeyi düşükken, % 50.9’unun
mutluluk düzeyi yüksek çıkmıştır. Ev kadınlarının mutluluk düzeyleri
birbirlerine yakın çıkmıştır. Ayrıca, ev kadınlarının % 40.2’sinin kişisel
gelişim yönelimi düzeyi düşükken, % 59.8’inin kişisel gelişim yönelimi düzeyi
yüksek çıkmıştır. Araştırmanın sonucunda,
ev kadınlarının eğitim düzeylerine göre mutluluk düzeyleri arasında anlamlı
bir farklılık bulunmamıştır. Ancak, ev kadınlarının eğitim düzeylerine göre
kişisel gelişim yönelimi düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur.
Üniversite mezunu olan ev kadınlarının kişisel gelişim yönelimi düzeyi, ilkokul
mezunu olan ev kadınlarının kişisel gelişim yönelimi düzeylerinden anlamlı
olarak yüksek olduğu bulunmuştur. Yine, üniversite mezunu olan ev kadınlarının
kişisel gelişim yönelimi düzeyleri, lise mezunu olan ev kadınlarının kişisel
gelişim yönelimi düzeylerinden anlamlı olarak yüksek olduğu bulunmuştur. Araştırmanın
sonucunda, ev kadınlarının ekonomik gelirine göre kişisel gelişim yönelimi düzeyleri
arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Ancak, ekonomik gelire göre mutluluk
düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Ekonomik geliri orta olan
ev kadınlarının mutluluk düzeyleri, ekonomik geliri düşük olan ev kadınlarının
mutluluk düzeylerinden anlamlı olarak yüksek olduğu bulunmuştur. Yine, ekonomik
geliri yüksek olan ev kadınlarının mutluluk düzeyleri, ekonomik geliri düşük
olan ev kadınlarının mutluluk düzeylerinden anlamlı olarak yüksek olduğu
bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | March 26, 2019 |
Submission Date | December 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 15 Issue: Özel Sayı 1 |