This
study aims at examining the role of directors working at the schools of foreign
languages in Turkey. The perceptions of the directors and other administrative
staff as well as the teachers, on what directors do and where they focus their
attention in a less than effective way were identified. 39 directors and 270
teachers participated in the study. Respondents were asked to identify how much
time they or their directors spent on the different areas of management. Their
responses were analyzed considering their job titles, experience and
educational background both through descriptive statistics and qualitative
content analysis. The results revealed that management is accepted as a
challenging job by both groups. Directors stated their desire to focus more on
academic issues including professional development of their teachers,
curriculum planning, testing and student motivation. Bureaucratic paperwork and
having to meet the unrealistic expectations have been identified as their main
complaints. It was also revealed that dealing with low motivation levels of students
and teachers, lack of support from top administrators and financial
restrictions were the main challenges faced. The results of this study imply
that directors need support from their higher administration especially
regarding human relations and conflict management.
Bu
çalışma, Türkiye'deki yabancı dil okullarında çalışan yöneticilerin rolünü
incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışmada yöneticilerin ne yaptıkları ve zamanlarını
neye odaklanarak geçirdikleri, yöneticilerin ve öğretmenlerin bakış açıları ile
belirlenmiştir. Araştırmaya 39 yönetici ve 270 öğretmen katılmıştır.
Katılımcılardan kendilerinin veya yöneticilerinin farklı yönetim alanlarına ne
kadar zaman harcadıklarını belirlemeleri istenmiştir. Elde edilen sonuçlar,
katılımcıların unvanları, deneyimleri ve eğitim bilgileri dikkate alınarak hem
tanımlayıcı istatistik yöntemleri, hem de nitel içerik analizi yoluyla analiz
edilmiştir. Sonuçlar, yönetimin her iki grup tarafından da zor bir iş olarak
kabul edildiğini ortaya koymaktadır. Yöneticiler, öğretmenlerinin mesleki
gelişimi, öğretim programı hazırlama, ölçme değerlendirme ve öğrenci
motivasyonu gibi akademik konulara daha fazla odaklanmak istediklerini
belirtmişlerdir. Bürokratik evrak işleri ve gerçekçi olmayan beklentileri
karşılamak zorunda olmaları ise temel şikayet noktaları olarak belirlenmiştir.
Ayrıca, öğrencilerin ve öğretmenlerin motivasyon düzeylerinin düşük olmasının,
üst düzey yöneticilerin desteğinin olmamasının ve finansal kısıtlamaların
yöneticilerin karşılaştıkları başlıca zorluklar olduğu tespit edilmiştir. Bu
çalışmanın sonuçları, yöneticilerin özellikle insan ilişkileri ve çatışma
yönetimi konusunda üst yönetimlerinden destek almaları gerektiğini
göstermektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2019 |
Submission Date | February 13, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 15 Issue: 4 |