Bu çalışmada öğretmenliğini hayatının her kademesine yayan, giyim-kuşam,
konuşma, hal ve tavırla, eğitime verdiği değerle ön plana çıkan Recaizade
Mahmut Ekrem’in Ta’lim-i Edebiyat (1911), Takdir-i Elhan (1886), Takrizat
(1898), Kudemadan Birkaç Şair (1887) adlı ders kitapları günümüz Türk Eğitim
sistemi açısından değerlendirilmiştir. Araştırmanın amacı, Recaizade Mahmut
Ekrem’in incelenen edebiyat ders kitaplarındaki strateji, yöntem ve teknikleri
günümüz eğitim sistemi ile karşılaştırıp tespit etmek ve ortaya çıkarmaktır.
Ta’lim-i Edebiyat, Mekteb-i Mülkiye’de öğretmenliği sırasında yazdığı edebiyat
ders kitabıdır. Takdir-i Elhan’ı, öğrencisi Menemenlizade Mehmet Tahir’in Elhan
adlı şiir kitabına yazdığı edebi eleştiriden yola çıkarak yazmıştır. Takrizat adlı
eseri Recaizade Mahmut Ekrem’e gönderilen, o dönemin genç şair ve yazarlarının
eserlerine yaptığı edebi eleştiri mektuplarından oluşmuştur. Kudemadan Birkaç
Şair adlı kitap ise edebiyat ders notlarıdır. Bu araştırmada nitel araştırma
yöntemlerinden, doküman analizi kullanılmıştır.
İncelenen edebiyat ders kitapları, günümüz eğitim sistemi ile
karşılaştırıldığında, benzerlik gösteren eğitim strateji, yöntem ve teknikleri
ile eğitim ilkelerini barındırmaktadır. Diğer disiplinlerle ilişki kurma, hedef
kitleye görelik, hayatilik, yakından uzağa, kolaydan zora, buluş yolu ile
öğrenme stratejisi, tümevarım, örneklendirme (tanık gösterme), soru-cevap
şeklindeki günümüz eğitim sisteminin eğitim ilke, strateji, yöntem ve
tekniklerine dair örnekler tespit edilmiştir. Bu benzerliklerin Tanzimat
döneminde görülmesi ise ayrıca önem taşımaktadır. Edebiyat öğretiminin Tanzimat
döneminde batılı yöntem ve tekniklere göre yapıldığı tespit edilmiştir.
Edebiyat öğretimi Recaizade Mahmut Ekrem Öğretim stratejileri Teknik ve yöntem Recaizade Mahmut Ekrem
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2019 |
Submission Date | November 7, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 15 Issue: 4 |