BibTex RIS Cite

KAMU VE ÖZEL EĞİTİM KURUMLARINDA ÇALIŞAN ÖĞRETMENLERİN İŞ TATMİN DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI

Year 2008, Volume: 4 Issue: 2, 189 - 212, 14.01.2013

Abstract

Bu çalışmada; kamu okullarında çalışırken emekli olarak veya istifa ederek özel öğretim kurumlarına geçen öğretmenlerle kamu okullarında çalışmaya devam eden öğretmenlerin iş tatmin düzeyleri arasında farklılığın olup olmadığı belirlenmeye çalışılmıştır.. Çalışma sonucunda, kamu okullarında görev yapan öğretmenlerle özel öğretim kurumlarına geçiş yapmış öğretmenlerin iş tatmin düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğu görülmüştür. İş tatmin düzeylerinin farklılığına neden olan faktörlerin; ücret, sosyal statü, tanınma, ilerleme, yetenekleri kullanma, yönetici-insan ilişkileri ve yaratıcılık faktörleri olduğu görülmüştür.

References

  • Baysal, A.C., Tekarslan, E. (1996). İşletmeciler için davranış bilimleri, 2. Baskı, Avcıol Basım Yayın, İstanbul, 1996.
  • Bogler, R. (2002). The influence of leadership style on teacher job satisfaction. Educational Administration Quarterly, 37(5) 662-674.
  • Bozkurt, O & Bozkurt, I. (2008). İş tatminini etkileyen işletme içi faktörlerin eğitim sektörü açısından değerlendirilmesine yönelik bir alan araştırması. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 9 (1) 2008, 1-18
  • Çakır, Ö. (2001). İşe bağlılık olgusu ve etkileyen faktörler. Seçkin Yayıncılık: Ankara.
  • Davis, K. (1988). İşletmede insan davranışı-örgütsel davranış, Çev. Kemal Tosun. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Yayını: İstanbul.
  • Davis, J., & Wilson, S. M. (2000). Principals’ effort to empower teachers: Effects on teacher motivation and job satisfaction and stress.” The Clearing House, 2000, 73(6), 349-353
  • Dole, C., & Schroeder, R.G. (2001). The impact of various factors on the personality, job satisfaction and turnover intentions of professional accountants. Managerial Auditing Journal, 16(4), 235–236.
  • Ebmeier, H. (2003). How supervision influences teacher efficacy and commitment: an investigation of a path model. Journal of Curriculum and Supervision, 2003, 18(2), 110-41.
  • Eğitim Sen (2006). Öğretmen’e tatil hayal. Rapor, 5 Temmuz 2006.
  • Eğitim Sen (2008). 2007-2008 Eğitim-Öğretim yılı eğitim durumu raporu
  • Eren, E. (2001). Örgütsel davranış ve yönetim psikolojisi. Beta Basım A.Ş., Genişletilmiş 7. Baskı, İstanbul, 2001.
  • Ergenç, A. (1981). İş doyumunun belirleyicileri olarak beklenti algılama tutarsızlığı ve çalışma değerleri. Yönetim psikolojisi II. Ulusal Sempozyuma sunulan bildiriler, yorumlar, tartışmalar 16–19 Kasım. TODAİE Yayınları, Ankara.
  • Feldman, D., & Hugh, A. (1986). Managing individual and group behavior in organizations. McGraw-Hill International Book Company: Auckland.
  • Fındıkçı, İ. (1997). Yine öğretmenler yeni öğretmenler. Yaşadıkça Eğitim Dergisi.
  • Galbraith, J., R. (1997). Organization desing, Addison Vesley Publishing Comp. Massachusetts.
  • Günbayı, İ. (2001). İlköğretim okulu öğretmenlerinin iş doyumu. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 1 (2).
  • Işıklar, A. (2000). Okul yöneticilerinin tükenmişlik düzeyleri, nedenleri ve bazı etken faktörlere göre incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Doktora Tezi, Konya.
  • Jacobson, L. (2005). States scrutinize teacher working conditions. Education Week, 24(29), 1-17.
  • Kara, A. (2001). Orta öğretim kurumlarında okul problemlerinin rehber öğretmenlerin iş doyumu etkisi ve ders öğretmenleriyle rehber öğretmenlerin okul problemlerine bakış açısındaki farklar. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Unpublished M.A. Thesis, Konya, 2001.
  • Koçel, T. (1984). İşletme yöneticiliği. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Yayını, No: 147: İstanbul.
  • Latham, A. (1998). Teacher satisfaction. Educational Leadership, 55(5), 82-83.
  • Mertol, Ş. (1993). Orta kademe yöneticilerinin iş tatmini ve kaygı düzeylerinin karşılaştırılması. İstanbul Üniversitesi Unpublished M.A. Thesis.
  • MEB İstatistikleri (2008). MEB özel eğitim kurumları genel müdürlüğü raporları.
  • http://www.meb.gov.tr
  • Minibaş, J. (1990). Özel ve devlet okullarında görev yapan öğretmenlerin iş tatmini düzeyi ve bu düzeyin frustrasyon karşısında gösterilen tepki ve agresyon yönü ile ilişkisi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Unpublished M.A. Thesis, İstanbul.
  • Nelson, D.L. & Quick, J.C. (1995). Organizational Behavior: Foundations, Realities, and Challenges. Alternate Edition, West Company, New York, s.116–118.
  • Noe, R. A., Hollenbeck, J. R. & Gerhart, B. (1997). Human resource management; gaining a competitive advantage. second edition, Chicago, McGraw-Hill.
  • Özdayı, N. (1990). Resmi ve Özel Liselerde Çalışan Öğretmenlerin İş Tatmini ve İş Streslerinin Karşılaştırmalı Analizi”, İstanbul Üniversitesi Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul.
  • Özel Okullar Birliği (2007) 2005-2006 istatistikleri. http://www.ozdebir.org.tr/
  • Pearson, L., Moomaw, W. (2005). The relationship between teacher autonomy and stress, work satisfaction, empowerment, and professionalism. Education Research Quarterly, 29(1), 37-53.
  • Porter, L. W., Lawyer, E. & Hackman, R. (1975). Behavior in organizations. Mc Graw Hill Book Comp: New York.
  • Protheroe, N., Lewis, A., & Paik, S. (2003). Promoting teacher quality. Retrieved January 18, 2003 from www.ers.org/spectrum/win02a/htm.
  • Pugh, D. S., Hickson, D. J. & Hinings, C. R. (1991). Örgütler üzerine yazanlar, Çev.: S.C. Saruhan, Marmara Yayıncılık Ltd.: İstanbul.
  • Şimşek, M.Ş. (2002). Yönetim ve organizasyon, Nobel Yayıncılık, Yenilenmiş 7. Baskı, Konya.
  • T.C. Millî Eğitim Bakanlığı: Strateji Geliştirme Başkanlığı (2006). Türkiye Eğitim İstatistikleri 2005/'06, 21.04.2006 (Çevrimiçi) http://www.meb.gov.tr, 10.10.2006.
  • Testa , M. R. (1999). Satisfaction with organizational vision, job satisfaction and service efforts: an empirical ınvestigation. Leadership & Organization Development, 20 (3) 155.
  • Tiffin, J., & Mc Cormik, E.J. (1968). Industrial psychology Englewood Cliffs, Prentice Hall İnc., New Jersey.
  • Tye, B., O’Brien, L. (2002). Why are experienced teachers leaving the profession? Phi Delta Kappan, 84(1), 24-33.
  • Weiss, H., M. (2002). Deconstructing job satisfaction separating evaluations, beliefs and affective experiences. Human Resource Management Review, 12173– 194, s.174.
  • Woods, A., & Weasmer, J. Maintaining job satisfaction: Engaging professional as active participants.” ERIC Document Reproduction Service, No.ED6519795
  • Wroom, V. H. (1964). Work and Motivation, John Wiley Sons İnc, Newyork.
Year 2008, Volume: 4 Issue: 2, 189 - 212, 14.01.2013

Abstract

References

  • Baysal, A.C., Tekarslan, E. (1996). İşletmeciler için davranış bilimleri, 2. Baskı, Avcıol Basım Yayın, İstanbul, 1996.
  • Bogler, R. (2002). The influence of leadership style on teacher job satisfaction. Educational Administration Quarterly, 37(5) 662-674.
  • Bozkurt, O & Bozkurt, I. (2008). İş tatminini etkileyen işletme içi faktörlerin eğitim sektörü açısından değerlendirilmesine yönelik bir alan araştırması. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 9 (1) 2008, 1-18
  • Çakır, Ö. (2001). İşe bağlılık olgusu ve etkileyen faktörler. Seçkin Yayıncılık: Ankara.
  • Davis, K. (1988). İşletmede insan davranışı-örgütsel davranış, Çev. Kemal Tosun. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Yayını: İstanbul.
  • Davis, J., & Wilson, S. M. (2000). Principals’ effort to empower teachers: Effects on teacher motivation and job satisfaction and stress.” The Clearing House, 2000, 73(6), 349-353
  • Dole, C., & Schroeder, R.G. (2001). The impact of various factors on the personality, job satisfaction and turnover intentions of professional accountants. Managerial Auditing Journal, 16(4), 235–236.
  • Ebmeier, H. (2003). How supervision influences teacher efficacy and commitment: an investigation of a path model. Journal of Curriculum and Supervision, 2003, 18(2), 110-41.
  • Eğitim Sen (2006). Öğretmen’e tatil hayal. Rapor, 5 Temmuz 2006.
  • Eğitim Sen (2008). 2007-2008 Eğitim-Öğretim yılı eğitim durumu raporu
  • Eren, E. (2001). Örgütsel davranış ve yönetim psikolojisi. Beta Basım A.Ş., Genişletilmiş 7. Baskı, İstanbul, 2001.
  • Ergenç, A. (1981). İş doyumunun belirleyicileri olarak beklenti algılama tutarsızlığı ve çalışma değerleri. Yönetim psikolojisi II. Ulusal Sempozyuma sunulan bildiriler, yorumlar, tartışmalar 16–19 Kasım. TODAİE Yayınları, Ankara.
  • Feldman, D., & Hugh, A. (1986). Managing individual and group behavior in organizations. McGraw-Hill International Book Company: Auckland.
  • Fındıkçı, İ. (1997). Yine öğretmenler yeni öğretmenler. Yaşadıkça Eğitim Dergisi.
  • Galbraith, J., R. (1997). Organization desing, Addison Vesley Publishing Comp. Massachusetts.
  • Günbayı, İ. (2001). İlköğretim okulu öğretmenlerinin iş doyumu. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 1 (2).
  • Işıklar, A. (2000). Okul yöneticilerinin tükenmişlik düzeyleri, nedenleri ve bazı etken faktörlere göre incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Doktora Tezi, Konya.
  • Jacobson, L. (2005). States scrutinize teacher working conditions. Education Week, 24(29), 1-17.
  • Kara, A. (2001). Orta öğretim kurumlarında okul problemlerinin rehber öğretmenlerin iş doyumu etkisi ve ders öğretmenleriyle rehber öğretmenlerin okul problemlerine bakış açısındaki farklar. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Unpublished M.A. Thesis, Konya, 2001.
  • Koçel, T. (1984). İşletme yöneticiliği. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Yayını, No: 147: İstanbul.
  • Latham, A. (1998). Teacher satisfaction. Educational Leadership, 55(5), 82-83.
  • Mertol, Ş. (1993). Orta kademe yöneticilerinin iş tatmini ve kaygı düzeylerinin karşılaştırılması. İstanbul Üniversitesi Unpublished M.A. Thesis.
  • MEB İstatistikleri (2008). MEB özel eğitim kurumları genel müdürlüğü raporları.
  • http://www.meb.gov.tr
  • Minibaş, J. (1990). Özel ve devlet okullarında görev yapan öğretmenlerin iş tatmini düzeyi ve bu düzeyin frustrasyon karşısında gösterilen tepki ve agresyon yönü ile ilişkisi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Unpublished M.A. Thesis, İstanbul.
  • Nelson, D.L. & Quick, J.C. (1995). Organizational Behavior: Foundations, Realities, and Challenges. Alternate Edition, West Company, New York, s.116–118.
  • Noe, R. A., Hollenbeck, J. R. & Gerhart, B. (1997). Human resource management; gaining a competitive advantage. second edition, Chicago, McGraw-Hill.
  • Özdayı, N. (1990). Resmi ve Özel Liselerde Çalışan Öğretmenlerin İş Tatmini ve İş Streslerinin Karşılaştırmalı Analizi”, İstanbul Üniversitesi Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul.
  • Özel Okullar Birliği (2007) 2005-2006 istatistikleri. http://www.ozdebir.org.tr/
  • Pearson, L., Moomaw, W. (2005). The relationship between teacher autonomy and stress, work satisfaction, empowerment, and professionalism. Education Research Quarterly, 29(1), 37-53.
  • Porter, L. W., Lawyer, E. & Hackman, R. (1975). Behavior in organizations. Mc Graw Hill Book Comp: New York.
  • Protheroe, N., Lewis, A., & Paik, S. (2003). Promoting teacher quality. Retrieved January 18, 2003 from www.ers.org/spectrum/win02a/htm.
  • Pugh, D. S., Hickson, D. J. & Hinings, C. R. (1991). Örgütler üzerine yazanlar, Çev.: S.C. Saruhan, Marmara Yayıncılık Ltd.: İstanbul.
  • Şimşek, M.Ş. (2002). Yönetim ve organizasyon, Nobel Yayıncılık, Yenilenmiş 7. Baskı, Konya.
  • T.C. Millî Eğitim Bakanlığı: Strateji Geliştirme Başkanlığı (2006). Türkiye Eğitim İstatistikleri 2005/'06, 21.04.2006 (Çevrimiçi) http://www.meb.gov.tr, 10.10.2006.
  • Testa , M. R. (1999). Satisfaction with organizational vision, job satisfaction and service efforts: an empirical ınvestigation. Leadership & Organization Development, 20 (3) 155.
  • Tiffin, J., & Mc Cormik, E.J. (1968). Industrial psychology Englewood Cliffs, Prentice Hall İnc., New Jersey.
  • Tye, B., O’Brien, L. (2002). Why are experienced teachers leaving the profession? Phi Delta Kappan, 84(1), 24-33.
  • Weiss, H., M. (2002). Deconstructing job satisfaction separating evaluations, beliefs and affective experiences. Human Resource Management Review, 12173– 194, s.174.
  • Woods, A., & Weasmer, J. Maintaining job satisfaction: Engaging professional as active participants.” ERIC Document Reproduction Service, No.ED6519795
  • Wroom, V. H. (1964). Work and Motivation, John Wiley Sons İnc, Newyork.
There are 41 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Mehmet Sönmezer This is me

Mustafa Eryaman This is me

Publication Date January 14, 2013
Submission Date December 15, 2012
Published in Issue Year 2008 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Sönmezer, M., & Eryaman, M. (2013). KAMU VE ÖZEL EĞİTİM KURUMLARINDA ÇALIŞAN ÖĞRETMENLERİN İŞ TATMİN DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI. Eğitimde Kuram Ve Uygulama, 4(2), 189-212.