Abstract
Bu çalışmanın iki amacı vardır: (a) sosyal bilişsel kuram temellerine dayandırılmış bir “Baba Katılım
Eğitimi'nin” geliştirilmesi ve (b) bu eğitimin aile işlevlerine ve lise 9'uncu sınıf öğrencilerinin akran ilişkilerine
etkisinin araştırılmasıdır. Araştırmanın örneklemini, lise 9. sınıf öğrencilerinin babaları oluşturmuştur. Baba
katılım eğitimine 26 baba, gönüllü olarak katılmıştır. Araştırmada deney ve kontrol grubu ve bu gruplardan öntest, son-test ve izleme ölçümlerinin alındığı 2x3 deneysel desen kullanılmıştır. Araştırma verileri Anne-Babalık
Becerileri ve İletişim Ölçeği Ebeveyn Formu (ABBİÖ-EF), Anne-Baba Ergen İlişkileri Ölçeği Baba Formu
(ABEİÖ-BF) ve Akran İlişkileri Ölçeği (AİÖ) ile elde edilmiştir. Veriler Mann Whitney-U Test, Friedman Test
ve Wilcoxon İşaret Test ile analiz edilmiştir. Bulgular baba katılım eğitiminin, babaların aile işlevlerine yönelik
değerlendirmelerine anlamlı bir etkisi olduğunu göstermiştir. Çalışmaya katılan babaların çocukları, “yakın
ilişkiler” ve “duyarlılık” boyutlarında ilerleme göstermelerine rağmen bu ilerleme 6 ay sonraki izleme
ölçümlerinde korunamamıştır. Bu bulguların yanısıra çocukların, Anne-Baba Ergen İlişkileri Ölçeği Baba Formu
(ABEİÖ-BF) “beklentileri karşılama” alt boyutundaki puanlarında düşüş gözlenmiştir. Son olarak, baba katılım
eğitimi alan babaların çocuklarının, Akran İlişkileri Ölçeği'nin “güven ve özdeşim” alt boyutunda, babaları
eğitim almayan çocuklara göre ilerleme gösterdiği belirlenmiştir. Deney grubu babalarının değerlendirme formu
sonuçları, bir yandan baba-çocuk ilişkilerindeki gelişimi diğer yandan da babaların, çocukları ile ilişkilerindeki
davranış değişiklerini ve ilerlemeleri algıladıklarını ortaya koymaktadır.