BibTex RIS Cite

ÖĞRETMEN ADAYLARININ SÜREKLİ ÖFKE VE ÖFKE İFADE TARZLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ

Year 2011, Volume: 7 Issue: 1, 160 - 170, 14.01.2013

Abstract

Bu araştırma da Muğla Üniversitesi Eğitim Fakültesi ve Teknik Eğitim Fakültesi öğrencilerinin sürekli öfke, öfke ifade tarzları çeşitli değişkenler açısından incelenmiştir. Örneklem bu fakültelerde 1. ve 4. sınıfta öğrenim gören 392 kişiden oluşmaktadır. Cinsiyetlere göre, erkeklerin daha çok öfkelerini kontrol altına aldıkları, Sosyal Bilgiler Öğretmenliği öğrencilerinin sürekli öfkeye sahip oldukları ve öfkelerini dışa vurdukları, Elektronik ve Bilgisayar Öğretmenliği öğrencilerinin ise öfkelerini kontrolettiği, sınıf düzeyleri açısından 4. sınıf öğrencilerinin öfkelerini kontrol altına aldıkları görülmüştür. Yaşlar açısından 23 ve üzeri yaş grubundaki öğrencilerin öfkelerini 17-18 yaş grubundaki öğrencilere göre daha çok kontrol altına aldıkları sonucuna varılmıştır.

Anahtar Kelimeler: Sürekli öfke, öfke ifade tarzı, öğretmen adayları.

References

  • Baltaş, A. & Baltaş, Z.,(2002). Stress and ways of coping. Istanbul: Remzi Publishing.
  • Charkhuff.R.R.,(1983). The art of helping.(5th ed). Massachusetts: Human Research Development Press.
  • Deffenbacher, J. L. & Stark, R. S., (1992) Relaxation and cognitive-relaxation treatments of general anger. Journal Of Counselling Psychology, 39(2), 158–167.
  • Deffenbacher, J. L., Thwaites, G. A., Wallace, T. L., & Oetting, E. R.(1994). Social Skills and Cognitive –Relaxation Approaches to General Anger 41(3), 386-396.
  • Journal Of Counselling Psychology,
  • Eisenberg, S. & Delaney, D. J. (1993) Counseling process. Translated by: Oren, N. & Takkaç, M. Istanbul: National Education Press.
  • Glancy, G. & Saini, M., A., (2005) An Evidenced-based review of psychological Treatment and Crisis Intervention, 5(2), 229–248. Brief
  • Güçray, S. S. (2001).Life skills. group counseling applications for adolescents
  • Adana: Baki Bookstore.
  • Kısaç, İ.,(1999). Continuous anger and the ways of anger expression of Students. Vocational Education Journal, 1(1) January, 63-74.
  • Kısaç, İ.,(2006) Continuous anger and the ways of anger expression of University Students. Congress.
  • XV. Education Sciences. Summary of
  • Köknel, Ö.,(1982) Personality from anxiety to Happiness. Golden Books Publishing House.
  • Morganett, R. S., (2005) Life skills: Applications of group counseling for adolescents. Translated by Güçray, S, Kumar A, & Saçkes, M. PegemA Publishing.
  • Özer, A.K.,(1994) Continuous anger and the scales of anger expression ways - Preliminary Study. Turkish Journal of Psychology, 9(31), 26- 35.
  • Retzinger, S.M. (1991).Violent emotions: Shame and rage in marital quarrels. London, England: Sage Publications.
Year 2011, Volume: 7 Issue: 1, 160 - 170, 14.01.2013

Abstract

References

  • Baltaş, A. & Baltaş, Z.,(2002). Stress and ways of coping. Istanbul: Remzi Publishing.
  • Charkhuff.R.R.,(1983). The art of helping.(5th ed). Massachusetts: Human Research Development Press.
  • Deffenbacher, J. L. & Stark, R. S., (1992) Relaxation and cognitive-relaxation treatments of general anger. Journal Of Counselling Psychology, 39(2), 158–167.
  • Deffenbacher, J. L., Thwaites, G. A., Wallace, T. L., & Oetting, E. R.(1994). Social Skills and Cognitive –Relaxation Approaches to General Anger 41(3), 386-396.
  • Journal Of Counselling Psychology,
  • Eisenberg, S. & Delaney, D. J. (1993) Counseling process. Translated by: Oren, N. & Takkaç, M. Istanbul: National Education Press.
  • Glancy, G. & Saini, M., A., (2005) An Evidenced-based review of psychological Treatment and Crisis Intervention, 5(2), 229–248. Brief
  • Güçray, S. S. (2001).Life skills. group counseling applications for adolescents
  • Adana: Baki Bookstore.
  • Kısaç, İ.,(1999). Continuous anger and the ways of anger expression of Students. Vocational Education Journal, 1(1) January, 63-74.
  • Kısaç, İ.,(2006) Continuous anger and the ways of anger expression of University Students. Congress.
  • XV. Education Sciences. Summary of
  • Köknel, Ö.,(1982) Personality from anxiety to Happiness. Golden Books Publishing House.
  • Morganett, R. S., (2005) Life skills: Applications of group counseling for adolescents. Translated by Güçray, S, Kumar A, & Saçkes, M. PegemA Publishing.
  • Özer, A.K.,(1994) Continuous anger and the scales of anger expression ways - Preliminary Study. Turkish Journal of Psychology, 9(31), 26- 35.
  • Retzinger, S.M. (1991).Violent emotions: Shame and rage in marital quarrels. London, England: Sage Publications.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Nihal Ören This is me

Hayriye Türkoğlu This is me

Publication Date January 14, 2013
Submission Date December 14, 2012
Published in Issue Year 2011 Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Ören, N., & Türkoğlu, H. (2013). ÖĞRETMEN ADAYLARININ SÜREKLİ ÖFKE VE ÖFKE İFADE TARZLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Eğitimde Kuram Ve Uygulama, 7(1), 160-170.