The goal of this study is to provide an illustrative framework for synthesizing derived from a growing body of crucial studies on parental emotional socialization behaviors and processes with regard to children's emotional competence. An explanatory perspective has also been tried to be established with other relevant parental characteristics. Upon explaining the parental emotional socialization behaviors, firstly parental styles, basic concepts, affecting the developmental outputs, as well as the relation between a parent and child have been based. On the other hand, when acted the fact that parental emotional socialization refers to more specific emotion-related behaviors of parents rather than general parenting styles, it is obvious that more detailed explanation of parents for emotional socialization. Within this framework, emotional socialization processes have been defined based upon the hypotheses in the literature such as modeling, coaching, contingency and meta-emotion philosophy. In this study, Le Vine's parental model has also been considered for explaining how parental socialization goals and practices affect the emotional socialization behaviors and emotional competence. This study ends with stressing out other factors (e.g., culture, gender, complementary behaviors of the family members, socioeconomic status) possibly affecting or contributing to the emotion socialization behaviors.
Keywords: parental emotional socialization behaviors, emotional socialization processes/mechanisms, emotional competence
Parental emotional socialization behaviors emotional socialization processes/mechanisms emotional competence.
Bu çalışmanın amacı, ebeveyn duygu sosyalleşme davranışları ve süreçlerine çocukların duygusal yeterlikleri kapsamında sayısı giderek artan önemli çalışmaları sentez haline getirerek konuya açıklayıcı bir çerçeve sağlamaktır. Bu açıklayıcı bakış açısı aynı zamanda diğer ebeveyn nitelikleri ile birlikte oluşturulmaya çalışılmıştır. Ebeveyn duygu sosyalleştirme davranışlarının açıklanması, ilk olarak ebeveyn ve çocuk arasındaki ilişkiyi ve çocuğun gelişimsel çıktılarını etkileyen temel kavramlardan biri olan ebeveynlik stilleri üzerine kurulmuştur. Diğer yandan, ebeveyn duygu sosyalleştirme davranışlarının ebeveynlik stillerinden daha çok duygu ile ilişkili davranışlara atıfta bulunduğu gerçeğinden hareket edildiğinde, ebeveyn duygu sosyalleştirme davranışlarının daha ayrıntılı bir açıklamayı gerektirdiği açıktır. Bu çerçevede duygu sosyalleştirme süreçleri alan yazınında yer alan model olma, rehberlik etme, çocuğun duygusuna tepki verme/durumsallık ve üstduygu felsefesi hipotezlerine göre açıklanmıştır. Bu çalışmada aynı zamanda ebeveyn sosyalleştirme hedef ve uygulamalarının sosyalleştirme davranışlarını ve duygusal yeterliği nasıl etkilediğini açıklamak için LeVine’nin ebeveynlik modeli de dikkate alınmıştır. Çalışma, duygu sosyalleştirme davranışlarını etkileyen veya katkıda bulunan diğer etmenleri de (örn., kültür, cinsiyet,aile üyelerinin tamamlayıcı davranışları, sosyoekonomik düzey) tartışarak sonuçlandırılmıştır.
Ebeveyn duygu sosyalleştirme davranışları duygu sosyalleştirme süreçleri/mekanizmaları duygusal yeterlik.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 27, 2014 |
Submission Date | October 31, 2013 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 10 Issue: 2 |