Aim of this study is to determine high school students’ reading interests and habits. Descriptive survey method is used in the study. Research group is composed of 242 students who attend to different high schools in central province of Ankara. The 10th grade students are randomly selected. Of these students, 122 (% 50,4) is female and 120 (% 49,6) is male. “Reading Interest and Habits Evaluation Survey” and “Personal Data Form” are used as data gathering tools. The statistical package for the social sciences (SPSS 16.0) program was used for data analysis. For analyzing the relation between gender and results of survey, Kay Kare method is applied. According to the results of the research, there is a meaningful difference between 10th grade students’ reading interests-habits and their gender. Male students think that reading is a tool for understanding daily life and humans whereas female students acquire it as an useful means of reaching to information directly and of getting vocation. Female students who participated in the study tend to prefer social activities more when compared to males. Accordig to this result, it was concluded that reading is a also socializing tool for female students.
Bu çalışmanın amacı, lise öğrencilerinin okuma ilgi ve alışkanlıklarını belirlemektir. Çalışmada betimsel tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırma grubunu Ankara il merkezinde farklı liselerde öğrenim gören 242 öğrenci oluşturmaktadır. 10. sınıfa giden öğrenciler arasından tesadüfî seçilen çalışma grubunda 122 kız (% 50,4), 120 (% 49,6) erkek öğrenci yer almaktadır. Veri toplama aracı olarak “Okuma İlgi ve Alışkanlığı Değerlendirme Anketi” ve “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 16.0 programı kullanılmıştır. Frekans, yüzde ve cinsiyet ile anket soruları arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla Kay Kare tekniklerinden yararlanılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilere göre lise 10. sınıf öğrencilerinin okuma ilgi ve alışkanlıkları ile cinsiyet arasında anlamlı bir farklılık görülmüştür. Erkek öğrencilerin okumayı, daha çok günlük hayatı ve insanları anlamaya yardımcı bir eylem olarak gördükleri, kız öğrencilerin ise doğrudan bilgiye ve meslek edinmeye ulaştıran bir araç olarak kabul ettikleri sonucu ortaya çıkmaktadır. Araştırmaya katılan kız öğrencilerin erkek öğrencilere göre sosyal etkinlikleri daha fazla tercih ettikleri görülmektedir. Buna göre kız öğrenciler için kitap okumanın aynı zamanda bir sosyalleşme aracı olduğu sonucuna varılmıştır.
Anahtar Kelimeler: lise öğrencisi, okuma becerisi, okuma alışkanlığı
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | October 30, 2014 |
Submission Date | December 9, 2013 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 10 Issue: 4 |