The present study has investigated the potential influence of social prescribed perfectionism, perception of school inefficacy, and self-appraisal on adolescent life satisfaction. Satisfaction with Life Scale, School Inefficacy Scale, Social Prescribed Perfectionism Scale, and Self-appraisal Scale were administrated to a sample of 314 adolescents. In this research, Pearson correlation coefficient was utilized to determine the relationships between variables. Simultaneous regression model was used to explain the contributions of the social prescribed perfectionism, perception of school inefficacy, and self-appraisal of adolescent life satisfaction. Adolescent life satisfaction was correlated with social prescribed perfectionism, and self-appraisal positively, whereas adolescent life satisfaction was correlated with perception of school inefficacy negatively. The Simultaneous regression model showed that social prescribed perfectionism, perception of school inefficacy, and self-appraisalwere a significantly predicted adolescent life satisfaction. The regression model predicting adolescent life satisfaction was significant. The significance and limitations of the results were discussed.
Life satisfaction perception of school inefficacy social prescribed perfectionism self-appraisal adolescent.
Araştırmanın amacı sosyal kaynaklı mükemmeliyetçiliğinin, algılanan okul yetersizliğinin ve kendini değerlendirmenin ergenlerin yaşam doyumu üzerindeki etkisini incelemektir. Araştırmanın verileri Yaşam Doyumu Ölçeği, Okul Yetersizliği Ölçeği, Sosyal Kaynaklı Mükemmelliyetçilik Ölçeği ve Kendini Değerlendirme Ölçeği ile toplanmıştır. Çalışma grubu 314 ergenden oluşmaktadır. Bu çalışmada, değişkenler arasındaki ilişkileri belirlemek için korelasyon analizi yapılmıştır. Sosyal kaynaklı mükemmeliyetçiliğin, okulda yetersizlik algısının ve kendini değerlendirmenin ergenlerin yaşam doyumlarını yordayıp yordamadığı da regresyon modeli ile incelenmiştir. Çalışma sonucunda ergenlerin yaşam doyumu ile sosyal kaynaklı mükemmelliyetçilik ve kendini değerlendirme arasında pozitif bir ilişki bulunmasına rağmen okulda yetersizlik algısı ile yaşam doyumu arasında negatif bir ilişkinin olduğu bulunmuştur. Araştırmada kullanılan regresyon modeli sosyal kaynaklı mükemmelliyetçiliğin, okulda yetersizlik algısının ve kendini değerlendirmenin ergenlerin yaşam doyumunu anlamlı bir şekilde yordadığını göstermektedir. Araştırmanın bu bulguları ve sınırlılıkları bu araştırmada ele alınan değişkenlerle ilgili literatür bağlamında tartışılmıştır.
Yaşam doyumu okulda yetersizlik algısı sosyal kaynaklı mükemmelliyetçilik kendini değerlendirme ergenlik.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 16, 2014 |
Submission Date | July 16, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 10 Issue: 4 |