The aim of this study is to determine the interests of preschool teacher candidates into the social studies education, to analyze the levels of their interests in terms of different variables and to identify their opinions on the social studies education. With the qualitative and quantitative research methods, the mixed method was used in the research. Therefore, the Interest Scale for the Social Studies Education was developed to determine the interests of preschool teacher candidates into the social studies education by the researchers and open – ended questions were prepared to identify their opinions on the social studies education. The study group of the research consisted of 703 senior teacher candidates in the department of preschool teaching from different universities in 2013 – 2014 educational years. The study group of the qualitative part of the research consisted of 346 teacher candidates participating in the study group of the quantitative part and giving complete and proper answers to the qualitative questions from each university. The data from the Interest Scale for the Social Studies Education were analyzed by using SPSS 21.0 and the findings were interpreted by means of tables. Descriptive analysis was used to analyze the qualitative data of the research as an approach for data analysis. When the results of the research were evaluated in general, it can be said that the interests of preschool teacher candidates into the social studies education were high. It was found out that the levels of the interests of preschool teacher candidates into the social studies education did not show any difference according to gender, education level of parents while they showed a significant difference according to their general academic average, the location of their life, the type of books that they read, the ways to spend their time and the ways of professional development. In addition, it is possible to tell that the opinions of preschool teacher candidates on the social studies education were positive. It is hoped that the results of this research will set light to the future research studies about the social studies education in the preschool period and contribute to the preschool education programme and the preschool teaching undergraduate program
Bu araştırmanın amacı okul öncesi öğretmen adaylarının Sosyal Bilgiler eğitimine yönelik ilgi düzeylerini belirlemek, ilgi düzeylerini çeşitli değişkenler açısından incelemek ve öğretmen adaylarının Sosyal Bilgiler eğitimine ilişkin görüşlerini tespit etmektir. Araştırmada nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin bir arada bulunduğu karma yöntem kullanılmıştır. Bu doğrultuda Okul Öncesi Öğretmen adaylarının Sosyal Bilgiler eğitimine yönelik ilgilerini belirlemek amacıyla araştırmacılar tarafından Sosyal Bilgiler Dersine İlişkin İlgi Ölçeği geliştirilmiş ve Sosyal Bilgiler eğitimi ile ilgili görüşlerini belirlemek amacıyla açık uçlu sorular hazırlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2013-2014 eğitim öğretim yılında farklı üniversitelerin Okul Öncesi Öğretmenliği Bölümü son sınıflarında öğrenim gören 703 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmanın nitel bölümünün çalışma gurubunu ise, nicel araştırmanın çalışma grubuna katılan her üniversiteden nitel sorulara tam ve eksiksiz cevap veren 346 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmanın ölçme aracı olan Sosyal Bilgiler Dersine İlişkin İlgi Ölçeğinden elde edilen veriler SPSS 21.0 programına girilerek analiz edilmiş ve tespit edilen bulgular tablolaştırılarak yorumlanmıştır. Araştırmanın nitel verilerinin çözümlenmesinde ise veri çözümleme yaklaşımlarından betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçları genel olarak değerlendirildiğinde Okul Öncesi Öğretmenliği adaylarının Sosyal Bilgiler eğitimine yönelik ilgilerinin yüksek olduğu söylenebilir. Okul öncesi öğretmen adaylarının Sosyal Bilgilere yönelik ilgi düzeylerinin cinsiyete, anne-baba eğitim durumuna göre farklılık göstermezken, genel akademik ortalamaya, yaşadıkları yerleşim yerine, okudukları kitap türüne, boş zamanlarını değerlendirme yollarına ve mesleki gelişim yollarına göre anlamlı düzeyde bir farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Ayrıca Okul Öncesi Öğretmenliği adaylarının Sosyal Bilgiler eğitimine yönelik görüşlerinin olumlu yönde olduğunu söylemek mümkündür. Bu araştırma sonuçlarının okul öncesi dönemde Sosyal Bilgiler eğitimine yönelik araştırmalara ışık tutacağı, okul öncesi eğitim programına ve okul öncesi öğretmenliği lisans programına katkı sağlayacağı umulmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | February 23, 2015 |
Submission Date | February 23, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 11 Issue: 2 |