Reading is expressed as the basic language skill that most contributes to the intellectual and emotional development. Therefore, reading habits should be perceived by individuals as a lifelong requirement and they must be maintained regularly. In this study, it has been aimed to develop a scale to determine reading habits of students in middle school. In the development stage of the scale, initial items were prepared and experts were consulted through pilot study after the teacher candidates were consulted and the relevant literature about reading habits was reviewed. The 5-point Likert-type scale with 38 items was administrated on 1002 students in five secondary schools in the city center of Canakkale. As a result of the analyses, the value of Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) was found as 0.90 and significance value of Bartlett Test of Sphericity was found as 0.00 (p<0.05), respectively. The exploratory factor analysis was performed in order to determine the construct validity of Middle School Reading Habits Scale (OKOAÖ) developed within the scope of the study. As a result of the factor analysis, it has been seen that the scale developed has a structure that consists of three factors (Reflection of Books into Skills, The Relationship Established with Books, Having a Manner of Telling Originated from Books). Cronbach’s Alpha value was calculated to determine the internal consistency. As a result of the analysis performed, Cronbach's Alpha value was found as 0.86 for 15 items. The reliability coefficient values equal or greater to 0.70 are considered as reliable. Therefore, this indicates that “Middle School Reading Habits Scale” is a reliable scale
Okuma, zihinsel ve duyuşsal gelişime en çok katkısı olan temel dil becerisi olarak ifade edilmektedir. Bu nedenle okuma alışkanlığının, bireyler tarafından bir gereksinim olarak algılanıp ömür boyu düzenli olarak sürdürülmesi gerekmektedir. Bu çalışmada ortaokul düzeyindeki öğrencilerin kitap okuma alışkanlıklarının belirlemesine yönelik bir ölçeğin geliştirilmesi amaçlanmıştır. Taslak ölçek geliştirilme aşamasında, öğretmen adaylarının görüşlerine başvurulduktan ve kitap okuma alışknalığı ile ilgili alan yaızn incelendikten sonra öncül maddeler hazırlanmış ve pilot çalışma yapılarak uzmanların görüşlerine başvurulmuştur. 38 maddeden oluşan ve 5’li likert tipinde geliştirilen ölçek Çanakkale Merkezinde yer alan beş farklı orta okulda öğrenim gören 1002 öğrenciye uygulanmıştır. Analizler sonucunda Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) değerinin 0.90, Bartlett Test of Sphericity testi anlamlılık değeri ise 0.00 (p<0.05) bulunmuştur. Yapılan çalışma kapsamında geliştirilen Ortaokul Kitap Okuma Alışkanlığı Ölçeği’nin (OKOAÖ) yapı geçerliliğini belirlemek amacıyla açımlayıcı faktör analizi uygulanmıştır. Faktör analizi sonucunda geliştirilen ölçeğin üç faktörlü (Kitapların Becerilere Yansıması, Kitapla Kurulan İlişki, Kitaplardan Hareketle Anlatıma Yönelme) bir yapıya sahip olduğu görülmüştür. Ölçeğin kendi içerisinde ne kadar tutarlı olduğunu tespit etmek amacıyla Cronbach’s Alpha değeri hesaplanmıştır. Yapılan analiz sonucunda ölçekteki 15 madde için Cronbach’s Alpha güvenirlik katsayısı .86 olarak hesaplanmıştır. Güvenirlik katsayısnın .70 ve üzerinde olması ölçek güvenirliği için yeterli görülmektedir. Dolayısıyla bu durum geliştirilen “Ortaokul Kitap Okuma Alışkanlığı Ölçeği”nin güvenilir bir ölçek olduğunun göstergesidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 17, 2015 |
Submission Date | April 17, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 11 Issue: 2 |