The aim of this study is to determine the views of pre-service Turkish teachers towards the skill of effective and aesthetic using of Turkish language. A case study design within qualitative research was adopted for this research. Typical case sampling within purposeful sampling methods was adopted in this study. From the western of Turkey 28 female and 19 male university students studying in fourth grade Turkish language teaching program participated to this research as research sampling in 2013-2014 semester. The data were collected in the last week of 2013-2014 spring semester of 2013-2014. A semi-structured interview form was adopted in this research as to determine the views of pre-service Turkish teachers towards the skill of effective and aesthetic using of Turkish language, and the observation in the courses of school experience. The obtained data were analyzed by content analysis. It was clearly seen that pre-service Turkish teachers could not attach importance to the skill of effective and aesthetic using of Turkish language and gain enough this skill. They also mentioned that conventional teaching model had been pursued in the courses though the
Turkish pre-service teacher aesthetic and effective using of Turkish language skill case study
Bu araştırmanın amacı Türkçe öğretmeni adaylarının Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanma becerisiyle ilgili görüşlerini belirlemektir. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmada amaçsal örnekleme yöntemlerinden tipik durum örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmaya Türkiye’nin batısında yer alan bir üniversitede 2013-2014 akademik yılında Türkçe Eğitimi Bölümü 4. sınıfta öğrenim gören 28 kadın 19 erkek Türkçe öğretmeni adayı katılmıştır. Araştırmanın verileri, 2013-2014 akademik yılı bahar yarıyılının son haftasında toplanmıştır. Araştırmada Türkçe öğretmeni adaylarının Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanma beceriyle ilgili görüşlerini, okul ve deneyimi öğretmenlik uygulaması derslerindeki gözlemlerini tespit edebilmek amacıyla yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma verileri içerik analizi tekniği yoluyla analiz edilmiştir. Türkçe öğretmeni adayları Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanma becerisine yeteri kadar önem verilmediğini, bu beceriyi tam olarak kazanamadıklarını, 2005’ten itibaren yapılandırmacı eğitim anlayışına geçilmesine rağmen gelenekçi anlayışın derslerde devam ettiğini ifade etmişlerdir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | October 7, 2015 |
Submission Date | October 7, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 11 Issue: 4 |