Akran zorbalığı okulda, pansiyonda, yemekhanede, bahçede hatta lavabolarda öğrencilerin sıklıkla karşılaştığı bir durumdur. Tanımının dahi zor yapıldığı akran zorbalığı bilinmesi, öğrenilmesi gereken bir alandır. Konu yeterince bilinmediği takdirde yaşanan olumsuzluklar, bazen uzun yıllara yayılırken bazense ömür boyunca bireyin taşıması gereken bir yük olarak kalır. Bilindiği üzere yaratıcı yazma ile birey hayal gücünü harekete geçirerek keyifli yazma süreci yaşar ve var olan problem durumu hakkında düşünme imkânı bulur. Düşünme süreci sayesinde kişi, probleme birbirinden farklı çözüm yolları üretir. Bu doğrultuda araştırmanın amacı 7. sınıf öğrencilerinin akran zorbalığı konusunda yaratıcı yazma becerilerinden hareketle ortaya çıkardıkları metinlerdeki yönelimlerini tespit etmek, hangi tür akran zorbalığına ve akran zorbalığı rollerine yer verdiklerini bulmak, ayrıca duruma nasıl çözüm getirdiklerini tespit etmektir. Çalışmada betimsel analiz kullanılmıştır. Çalışma grubuysa 7. sınıfa giden 28 öğrenciden oluşmuştur. Çalışmanın amacı doğrultusunda ulaşılan verilerin frekans ve yüzdelik değerleri hesaplanmıştır. Ayrıca metinler akran zorbalığı türlerine, rollerine ve çözüm rollerine göre sınıflandırılmıştır. Öğrenci metinlerinde en çok fiziksel ve sözel zorbalık yer bulurken en az maddi zarar veren zorbalık ile sanal zorbalık tercih edilmiştir. Erkek öğrencilerin savunucu izleyici rolünü, kız öğrencilere göre anlamlı bir farklılıkla metinlerinde işledikleri saptanmıştır. Bununla beraber erkek öğrencilerin yazılarında problem durumuna çözümleri az da olsa ‘‘mekânı terk etme’’ şeklinde karşımıza çıkmıştır.
Araştırma ve yayın etiğine uyulmuştur. Bu araştırma için Sakarya Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Bilimsel Araştırma Etik Kurulu’ndan etik onay alınmıştır (Tarih 05.07.2024: , Sayı: E-61923333-050.99-376319).
Peer bullying is a situation frequently encountered by students in various environments, including schools, dormitories, dining halls, gardens, and even restrooms. Although its definition is difficult to articulate, peer bullying is a field that must be understood and studied. When the issue is not sufficiently known, the resulting negative impacts can persist for years, and in some cases, remain a lifelong burden for individuals. As is widely recognized, creative writing allows individuals to activate their imagination, engage in an enjoyable writing process, and reflect on existing problem situations. Through this process of reflection, they can generate various solutions to the problem. In this context, the aim of this research is to identify the tendencies in the texts created by 7th-grade students regarding peer bullying based on their creative writing skills. The study also aims to determine the types of peer bullying, the roles involved in bullying, and the solutions proposed by students. A descriptive analysis was used in the study, and the study group consisted of 28 7th-grade students. The data obtained in line with the study’s objectives were analyzed using frequency and percentage calculations. Additionally, the texts were classified according to the types of peer bullying, roles in bullying, and solution roles. The findings revealed that physical and verbal bullying were the most commonly mentioned forms of bullying in student texts, while material damage-related bullying and cyberbullying were the least addressed. Male students were found to incorporate the role of “defender bystander” in their texts significantly more than female students. Moreover, male students occasionally proposed “leaving the environment” as a solution to the problem situations in their writings.
Research and publication ethics were complied with. Ethical approval was obtained for this research from the Scientific Research Ethics Committee of Sakarya University Graduate Education Institute (Date 05.07.2024: E-61923333- 050.99-376319).
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Turkish Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | July 14, 2024 |
Acceptance Date | November 24, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 20 Issue: 2 |