Bu araştırmada 6-10 yaş düzeyi resimli çocuk hikâyelerinin matematik öğeleri açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Bu doğrultuda araştırmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmada veri kaynağı olarak Sivas İli Şemsî Sivasî İl Halk Kütüphanesi Çocuk Bölümünde sisteme kayıtlı 11.647 çocuk kitabı arasından 30 Ocak 2024 tarihi itibarı ile son alınan 200 kitap kullanılmıştır. Kitaplar amaçlı örnekleme tekniklerinden ölçüt örneklem yoluyla belirlenmiştir. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen “Matematik Ögeleri Belirleme Rubriği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel analiz kullanılmıştır. Elde edilen veriler matematik alanlarında ayrı ayrı başlıklar altında tablolar ve resimlerle desteklenerek sunulmuştur. Araştırma sonucunda 6-10 yaş resimli çocuk hikâye kitaplarında, matematik ile ilgili ögelere toplam 67 farklı kitapta yer verildiği bulgusu elde edilmiştir. Bu öğeler alt alanlar bazında incelendiğinde ise; “Zaman Ölçme, Doğal Sayılar ve Kesirler” konularında daha fazla öğeye kitaplarda yer verildiği; “Geometrik Örüntüler” teması ile ilgili ise herhangi bir ögeye yer verilmediği sonucuna ulaşılmıştır.
Araştırma ve yayın etiğine uyulmuştur.
This study aims to analyse the illustrated children's stories at the age level of 6-10 in terms of mathematical elements. In this direction, case study, one of the qualitative research designs, was used in the research. As a data source in the study, among the 11,647 children's books registered in the system in the Children's Department of Sivas Province Şemsî Sivasî Provincial Public Library, the last 200 books received as of 30 January 2024 were used. The books were determined through criterion sampling, one of the purposeful sampling techniques. The ‘Mathematics Elements Identification Rubric’ developed by the researcher was used as a data collection tool. Descriptive analysis was used to analyse the data. The data obtained were presented under separate headings in the fields of mathematics, supported by tables and pictures. As a result of the research, it was found that a total of 67 different books included elements related to mathematics in children's story books for ages 6-10. When these items were analysed on the basis of sub-fields, it was concluded that more items were included in the books on ‘Time Measurement, Natural Numbers and Fractions’, while no items were included in the theme of ‘Geometric Patterns’.
Research and publication ethics were complied with.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Classroom Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | September 6, 2024 |
Acceptance Date | December 29, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 20 Issue: 2 |